Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Pellzon

ANYTEC 750, 622

Rekommendera Poster

Hallå här!

Det e så att jag kanske ska införskaffa en ny båt, kollat på en anytec 750 med en 250 hk suzuki och undrar hur dom e i sjön och ungefär vad detta ekipage drar i ca 30-35 knop?

Har också kollat på 622 med 150 hk yamaha och undrar detsamma med den. Båten ska användas åretrunt och undrar då också om nån har erfarenhet av detta. Är tacksam för hyfsat detaljerade svar ^^

MVH Pellzon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hålla på utveckla en ny båt som är 7,5 mtr lång till en kund på Dalerö.

Båten finns redan som 6meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag köpte en 622 SPD 150 yamaha och är sjukt nöjd med ekipaget.Jag har kört 800nm och ligger på 0,91 i snitt. Jag har aldrig haft en båt som har gått bättre i grov sjö, i början var det lite ovant för att det kräver lite mer av dig som förare.

Oavsett om du köper 750 el. 622 så kommer du garanterat alltid ha ett leende på läpparna när du är ute och åker.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle föredra 750 med inombordare (helst diesel), verkar gå mycket bättre i sjön då du får fram & ner tyngdpunkten. 
Jag har ingetdera själv men båda alternativen åker omrking på landet. Det jag hört från grannen & ytterligare en 750-åkare med utombordarmontage (yamaha 350) är att den kräver aktiv förare, lite som att köra sportbil, det går fort även i marchfart & en felskär i en våg har hur som gett den ena familjen några rejäla blåmärken då båten plötsligt girat kraftigt,
sen att den drar rejält mycket bensin....men det gör väl alla båtar med motsvarande maskin & djup V-botten. För övrigt grymt stryktålig, lättlastad & tar sig fram i alla väder.

622 skulle jag själv vilja ha men är tveksam till det höga inköpspriset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pellzon,

Har sedan hösten 2007 en 622 SP (nya mod) med en Suzuki 150 hk och kör varje år några hundra sjömil. Båten drar runt 0,9-1,0 när man ligger runt  35-40 knop. Lägger man sig i 30 knop skulle jag tro man landar runt 0,7. Tittar du på årskostnaden för båten (försäkring, räntor, båtplats, service osv) så spelar kanske en eller ett par dl inte så stor roll då det bara blir några hundralappar på ett år (ca 800 kr om du du kör runt 300 sjömil).

Betydligt större skillnad är försäkringen som när jag tittade skilde på flera tusenlappar per år. Även servicen på motorn kan nog vara skäl att kolla upp. Tillsammans motsvarar nog dessa poster mycket större prisskillnad än all soppa du hinner köra upp på ett år skulle jag trowink. Jag har själv en Suzuki försäkring och betalar runt 4500 kr/år helförsäkrat.

Skall jag lite objektivt försöka bedöma båtarna du tittar på så tror jag mycket handlar om hur långt du brukar åka. Jag har inte själv kört 750 men den borde vara trevligare om du normalt åker många sjömil då den borde gå bättre över vågorna pga sin fina längd. Att tanken är större och hastigheten snabbare är ju heller inget problemcheeky.  Dock ingen egen erfarenhet av den. Jag är hur som helst helnöjd med 622an då jag tycker den är lagom stor när man skall in i hamnar, ut mellan skären osv. Första gången jag har en båt där jag helt enkelt inte vill ha någon annan utan är helt nöjd.

Lycka till vad det än blir.
mvh Patrick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...