Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
emaxe

Sjövattenkyld yanmar

Rekommendera Poster

Jag har hittat en jätte fin båt som har gått i mälaren (sötvatten)sedan den var ny 1990. Motorn har sjövattenkylning. Den är alltså 20 år gammal. Törs man köpa denna? Hur ser erfarenheterna ut av yanmar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har den blivit servad genom åren? Jag fick byta min motor som var sjövattenkyld förra året (22 år gammal), men då hade inte förra ägarna skött om den speciellt bra. Jag fick byta motor eftersom den inte startade längre. Märkte att allt inte stod rätt till när den blev mer och mer svårstartad frammåt höstarna.

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma fråga och lägger till lite......

Skillnad sjövattenkyld och färskvattenkyld? Innebär färskvattenkyld att kylsystemet är slutet? Typ bilmotor.

Är det någon skillnad om en sjövattenskyld motor hämtat vattnet från en insjö eller från havet. Lägre saltvattenhalt borde ju logiskt sett vara bättre för motorn...eller?

Vad kostar en konvertering till slutet system? Och främst, är det värt pengarna på en motor som redan kylts 20-30 år med sjövatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett tecken på att motorn är på väg att bli utsliten när den blir svårare och svårare att starta på hösten? Min 2 år gamla Yamahamotor har de tendenserna, men jag har alltid hävdat att det beror på andra faktrorer så som att det är kallare och fuktigare på hösten..

Jag hade nog vågat satsa på båten du beskriver, men försöka att få reda på hur servicen har skötts!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med färskvattenkyld menar nog de flesta en glykol-vattenblandning i ett slutet system som du har i bilen. Och som innehåller rostskyddande medel. Sjövattenkylda motorer tar in söt- eller saltvatten direkt i motorn och kyler den. Saltvatten är givetvis *mycket* mer rostbenäget än sötvatten.

En vanlig kylare som eftermonteras är Martec, pris c:a 7000 kr om du gör jobbet själv. Se t.ex Hjertmans hemsida www.hjertmans.se där finns priser för olika motorer. Martec har även en egen hemsida: www.martec.se Det finns kanske andra fabrikat också, jag har inte letat...

Om det är värt att konvertera? Om motorn har skötts väl, är i bra kondition i övrigt och bara körts i sötvatten, så varför inte? Läs följande tråd/diskussion i ett grannform: http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6096 Där får du fler argument för och emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en Yanmar YS(E/B/M) 8/12 kan det vara ett alternativ att byta topplock och ev. avgaskrök i stället för att sätta dit sötvattenskylning. Kostnaden bör vara jämförbar men nytttan större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg solgte i våras en segelbåt fra 1978 med en Yanmar YSB8 med sjövattenkyling. Motoren blev hovedrenoveret i 2000 og den fik det betyg at alt med kylkanaler etc. var helt ok. Og den har til det sidste startet som en drøm - inom 1-2 sekunder.

Så om den har vinterkonserverats med glykol/sötvatten, og i øvrigt har kørt med korrekt termostat, skulle jeg ikke have betænkeligheder.

Mvh Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...