Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Ljungbergarn

0,2-lagen, namninsamling mot den

Rekommendera Poster

Tack för ett mycket bra inlägg Robin.

Vad gällerdubbdäcksförbudet, kan man ju tillägga att de mätningar som gjorts nere i Sthlms tunnelbana avseende skadliga partiklar i luften.......där ligger de skyhögt över nivåerna på gatunivå. Men det talas det naturligtvis tyst om, eftersom Miljö-rörelsen älskar kollektivtrafik och hatar bilism.

Länkar till en undersökning från karolinska Institutet.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=22165&l=sv&newsdep=130

Som sagt, Miljö-rörelsen är en del i det nya sköna Sverige, där man struntar i fakta, och stiftar lagar efter sin politiska övertygelse. 0,2-lagen är den senaste i den här nya traditionen, men garanterat inte den sista.

You aint seen nothing yet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag länkade lite högre upp i tråden till BRÅ, och brottsstatisitken för 2009. Där kan man bl a läsa att det förra året kom in ca 86 000 anmälningar om misshandel. Det är lätt att missa vad det egentligen handlar om,det är ju bara torra siffror.......

I går hände detta:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7792885.ab

86 000 misshandelsfall får mig att nästan må fysiskt illa. Jag har själv blivit utsatt för grov brottslighet. (Väpnat rån). Det är en av anledningarna till att jag blir så upprörd över att Polisens och Rättsväsendets resurser används för att jaga hederligt folk, i stället för mänskliga hyenor och avskum som de som misshandlade Fredrik Federley. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså om en bil kör 120 km/h så ska de absolut inte ligga 2 meter bakom varandra. Då ryker körkortet direkt. 120 km/h = 33.3 m/s så enligt 3 sekunders regeln så bör man ligga på ett 100 meter avstånd minst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle man inte kunna göra en omröstning där man får se hur många här på forumet som egentligen är för och emot lagen. Själv tycker jag att det är ganska vettigt att man inte ska få framföra sin motorbåt onykter. Av flera olika anledningar..

Men varför inte jobba för att få en gräns på 0,5 promille istället? Eller bara vänta med alkoholen tills ni är förtöjda för natten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är helt ok att tycka det ena eller andra. Det finns helnykterister som helst skulle se att alkohol totalförbjöds i samhället. Och så finns det de som tycker att 15-åringar ska få dricka sprit.

Men, det här handlar ju om lagstiftning. Lagar ska man stifta för att komma tillrätta med allvarliga problem. Inte för att inskränka människors frihet helt i onödan

Man skapar inte lagar för att man tycker det ena eller andra. Normalt sett.

Men när det gäller den Nya sjölagen, så har faktiskt vissa lobbygruppers tyckande blivit lag. Det finns ju inga som helst fakta som talar för att en lagskärpning skulle förändra olycksstatistiken till det bättre. Eftersom sjöolyckorna är så försvinnande få. Att stifta lagar utan annat underlag än tyckande är principiellt fullständigt förkastligt. 

De allvarliga sjöolyckorna har alltså minskat de senaste åren om man räknar i förhållande till antalet fritidsbåtar. I absoluta tal har de legat i stort sett stilla.

Var slutar vi om dettyckande som fått råda i båtdebatten börjar gälla all lagstiftning?

Editerar ett stavfel.

Senast ändrad av labbibia | 23 september 2010 | 12:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Påtaglig bättre hastighet på MG´ s bandbredd, går inte långsamt längre.

För och emot.

Detta är tämligen avhandlat.

Står i länkarna högst upp och som sagt i MG´ s största tråd.

Professorerna varav en i sjörätt har inte fel och vi här är inga Professorer i denna sak.

Det handlar om att man ska åt folks semesterkassa, inkränkta i deras livsstil, skapa lagar godtyckligt utan underlag, inget annat då det bevisligen är ett icke-problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stöder också Terrafobica och delar hans inställning i det här, men det är väl inte direkt en hemlis?
Grabbar, börjar ni inte bli lite tjatiga nu..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var väl ändå inte Dava som startade tråden..?
Eller som skrev majoriteten av de 1100 inläggen (...hittills...) i andra båtfylletråden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är väll för rolig Peter.

båtfylletråden

asgarv

Du behöver nog läsa om tråden från början, du vet den om fylleriet

::Harry;;

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, menade inte att dra upp diskussionen igen. Ville bara vädra min åsikt.

Ska vi sätta punkt då? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är mörkt ute.
Snart ska båten upp.
Det enda roliga jag har är ju att reta er!
;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju svårt att ligga 100 meter från bilen i filen bredvidcheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast mellan 2 bilar i bredd skiljer hastigheten inte särskilt mycket?
Ja, om det inte är fyllekörande vettvillingar då....

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visste att det var något som fattades hos er förespråkare för nya lagen.

Jo ett rikt liv tillsammans med vänner och som uppskattar en god middag med gott vin och sedan frihet att kunna besämma över sitt egna liv.

Glöm inte att kolla om kranföraren har certifikat för att få köra kranen och att den är kontrollerad av myndigheterna. Än så länge får du själv utan certifikat skruva med vantstag mm men var lugn det kommer säkert lite lagar för sådant också.

::Harry::

Senast ändrad av crabfish | 24 september 2010 | 05:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta ni som tvunget vill vara påverkade när ni kör båt, hur tar ni er till och från båtplatsen, kör ni bil då eller? Sprit dricker man för att bli påverkad, när man är påverkad tappar man successivt omdömet, så enkelt är det. Drick apelsinjuice istället, det är både godare och nyttigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej Minona.

Denna diskussion är avklarad och avhandlad i MG´ s största tråd redan.

Jag föreslår att Du även läser trådstartarens inlägg samt att Du får dricka  juice till räk eller anjovismacka, kräftor. Helt upp till Dig,  men fostra inte oss vad vi ska dricka. tack.

Vi är lite för gamla för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå namninsamling, varför inte starta en namninsamling mot alla dessa fyllerister som trafikerar våra skidbackar. Här kan vi snacka om potentiella våldsverkare. Efter ett par Jäger och någon stor stark, så attackerar dessa alkisar pisten med en stor portion självkänsla och amatörer gör bäst i att hålla sig ur vägen.

De här fyllekajorna beträder alpina centrum vid ett eller högst 2 tillfällen per säsong, men åka skidor tror dom sig kunna. Efter några vändor med liften, med tillhörande besök på skidkrogen, är koordination och balans kraftigt nedsatt, men deras självförtroende som fullfjädrade skidekvilibrister är fortsatt hög.

Här kan regeringen göra ett kratftag och införa 0,2 promillegräns med omedelbar verkan. Under sport- och påsklov finns tusentals skidåkare i backarna och utan backspeglar på brillerna kan olyckan snabbt vara framme när dessa marodörer spränger fälten på sina nyinköpta laggar av senaste modell.

SSB (Svenska Skidorts Bevakningen) borde snarast införlivas med övrig trafikövervakning, så att vi andra,nyktra, alpina utövare kan känna oss trygga när vi zick-zackar oss ner för branten. Blå-vita snabbgående skotrar med 120-130 km/t är ett måste, då de riktiga storfräsarna med extra stort självförtroende kan göra eventuella girar och skaka av sig överheten.

Obligatoriska blåstester när man visar upp liftkortet skulle bespara mången slalomåkare benbrott eller ryggmärgsskador och vi skulle känna en trygghet som man bara kan känna i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastiskt att man fortfarande för skriva på forumet efter en halvflaska vin och en whiskey.cheeky

Jovisst var det mat till. Asiatisk wook. Dricker sällan vin utan god mat.

Fortfarande tillåtet.

Lovar att jag hade kunnat kört ett par sjömil utan minsta problem om båten hade varit kvar i sjön.

En underbar kväll med troligen höstens sista riktiga värme.

Fortfarande tillåtert att vara positiv och ha trevligt.

Imorgon kväll är det whiskeprovning med goda vänner och då blir nivåerna betydligt högre än man en ska fundera på att sätta sig i en båt.

Stolt svensk så blir det en Mackmyra i provningen. Inte för jag älskar den men för att vi svenskar kan göra egen whiskey.

Visst kan livet vara underbart även om båten står på land.heart

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Har båten kvar i sjön, och får faktiskt säga att det är skönt att slippa fyllona där ute. Nu är det gott om plats att segla utan risk att bli påkörd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill först bara säga att jag är emot lagen men för nykterhet till sjöss!

Det är många pajasinlägg som antyder att bara för att man är emot 0,2-lagen så är man konstant full till sjöss. Det fanns redan tidigare en lag mot fylleri till sjöss som jag ansåg tillräcklig, men jag tycker att man kunde ha öppnat för bättre möjligjort för myndigheter att se till att lagen efterföljs.

Ett exempel på vad jag tycker är dumheter är: Varför inte starta ett parti, ni har ju några dagar på er.  Kan väl heta nåt i stil med vi som vill köra båt på fyllan

Det finns många andra inlägg i samma stil från förespråkarna.

Ett effektivare sätt att få bort fyllan på sjön är att förbjuda all nöjesåkning. Alla som är mot den lagen vill bara kröka och busåka vid badplatser, eller?
Det borde vara helt ok för den som uttrycker åsikter enligt ovan?

Är de så att de som är för lagen så alkoholiserade att de inte kan avstå om de inte har lagkravet?

Frihet under ansvar borde fungera bra även fortsättningsvis.

OBS! Vissa förslag till nya lagar ovan är ironiseringar. Kan vara viktigt att förtydliga eftersom det är ett känsligt ämne....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Minona, ljungbergan och crabfish tror ju att dom kan vara ute och köra båt på fyllan ny när SD har kommit in i riksdagen, det är ju så att vissa kan svara att diskussionen är klar och avslutat för att dom tror sig sitta på sanningen, patetisk och fjantigt är det enda det är. 3-4 förespråkare för fylla på sjön som dom döljer bakom en öl till ansjovismackan är helt klart på Jimmy Åkessons nivå, och så svarar man att vi är lite för gamla för det. Läs trådarna och bedöm själv, det enda dom gör är att dra ett löjets skimmer över båtfolket.

Senast ändrad av Westfjord26 | 24 september 2010 | 23:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Westfjord, Du anser Dig stå högre i Ditt sätt att se på detta än 2 professorer, varav en i sjörätt!

Inget fel med att ha höga tankar om sig själv, men det kan ju vara bra att vara lite eftertänksam och inse sin position.

Senast ändrad av Ljungbergarn | 24 september 2010 | 23:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ljungbergan, du anser dig ha medhåll från en professorer i frågan, jobbar själv ideelt inom friskvården på min fritid och i onsdags var jag med en professor och skrev in honom på torken här i göteborg, så jag har all förståelse för att du med dina 127 inlägg som föresprakar fylla på sjön anse dig ha rätt, du är patetisk och löjlig, känner själv efter 40år på sjön många, många personer som är fritidsbåtare och skulle uppskatta att 95% av dessa skulle rösta emot ett förslag om en höjning av promillegränsen till sjöss, men för en ändring så att det gäller alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...