Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Ljungbergarn

0,2-lagen, namninsamling mot den

Rekommendera Poster

Det var väldigt vad du går på!

Kan du inte engagera dig i något viktigare än att debattera EMOT en lag som tillkommit bl a pga vissa personers supande på sjön, och de risker och olyckor som blivit följden.

Du anser alltså att det, för att kunna njuta på sjön eller havet, är viktigt med att kunna ta sig flera starköl, eller en massa whisky under dagen, för att sedan stäva vidare,( i vida svängar.) 

Du behöver ju växa upp och börja ta lite ansvar! Ta en whisky när du kommer fram, och lite vin till maten, så gör nog många av oss, och det är inte olagligt.

Hur hanterar du egentligen din bilkörning?

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Westfjord26, Misil163, och ni andra som argumenterar mot de här fyllestollarna, släpp det, det ger annars idioterna bara mer vatten på sina kvarnar. De kommer aldrig att ställa in sig i ledet och följa lagen ändå, då hjälper inga pekpinnar för allt smör i småland!

De anser att de har sin fulla rätt att få göra  vad de vill med sin så kallade frihet, denna frihet där de missbrukar förtroendet att utan sprit i kroppen framföra en båt bland alla andra båtar där folk kan och kommer komma till skada.

När man sen ser till antalet som har skrivit på deras namninsamling blir det ju bara patetiskt.

Vi kan bara hoppas att de åker dit för sjöfylleri och att ingen skadas av deras framfart.

Senast ändrad av Matrix | 25 september 2010 | 08:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idiot får du gärna vara själv.

Hur i helvete kan du klassa oss som fyllon bara för att vi argumenterar mot en lag som tillkommit utan fakta?

Du har inte minsta belägg för att min eller andras alkoholkonsumtion skulle vara högre än snittet för Sverige och ändå kallar du oss fyllon.

Inte heller har vi argumenterat för att få göra hur som hellst utan att vi hävdar att en lag mot ett ickeproblem inte ska påverka vårat liv.

Kan du finna ett enda tillfälle då mitt sätt att leva har påverkat någon annan människas säkerhet?

Knappast. Prickfritt i både bil och båt sedan över 30 år.

Detta var ett inlägg på riktigt låg nivå av dig.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Scrapfish! jag tänker inte gå i polemik med dig i den här soppan då du ändå inte verkar förstå varför man inte ska dricka på sjön. PUNKTSLUT!! angry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Otroligt låg nivå på en del inlägg må jag säga.

Bara för att en Professor (?) hamnade på Torken i Göteborg (?)  så är alla Professorer alkisar, man förutsätter att man häller i sig i whiskey på sjön och  att alla som är emot 0,2 är alkisar m.m..och man häller i sig enormt  på sjön så man är redlös. Personligen så tror jag inte på den storyn med Professorn på Torken, det var nog ett halmstrå för att kunna gå i svaromål, men det resulterade i att det blev bara löjligare än mer.

Jag förstår att förespråkarna FÖR 0,2 måste komma med billiga argument, för de har ingenting bakom sig medans de EMOT 0,2 har bla. 2 Professorer m.m.. samt statistik! etc..De emot har INGENTING i bakom sig. Lite svårt att hävda sig emot en Professor /Emiritus i sjörätt..men somliga gör det med den drucknes envishet!smiley

DET ÄR DÅLIGT OMDÖME! 

Snacka om brist på kunskaper och omdöme. Med så dåligt omdöme så är man nog farligare på sjön än med 0,2 innanför västen.

Senast ändrad av Ljungbergarn | 25 september 2010 | 11:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha Ha Ha

Du är lustig eller är du en sådan där förbleknad mobbare som försökte sätta dig på alla i skolan?

Kryp du ned i ditt hål igen för sådan skitstövlar har jag aldrig accepterat.

Att försöka förklara något för dig är tydligen meningslöst då du tror att din uppfattning är det enda som är rätt. Stackars krake.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Professor i informationssystem?  Alltså, nu får ju båda sidor sansa sig lite grann.  Vad en professor i informationssystem tycker om alkohol på sjön är ungefär lika intressant som vad jag själv tycker.  Vad är det för kompetens som denne professor har som gör honom speciellt lämpad att uttala sig?  Det är närmast patetiskt att överhuvudtaget presentera artikelförfattaren med helt ovidkommande attribut.

Min bror är också professor.  Menar ni på fullt allvar att jag skall ta hans åsikter i dessa frågor i extra beaktande för att han är professor?  Kanske vi skall ge alla professorer 2 röster i valet också?

Senast ändrad av ridax | 25 september 2010 | 11:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt, när man skriver att man inte tror på vad andra gör eller säger utan gömmer sig bakom att andra ljuger så är det ingen idé att forsätta argumentera, låt fyllskallarna hållas, jag vet att det är väldigt, väldigt få som håller med dom...mitt sista inlägg i debatten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pluralis, 2 Professorer, varav en i sjörätt. Vimlar av sådana, och Du verkar veta bättre än Hugo Tiberg. skratt!

Intressant att Du kommenterade den ena Professorn och inte den andra.

Lite svårt kanske?

Jag anser att en Professor i sjörätt (Emeritus) vet vad han talar om. Min åsikt, men uppenbarligen inte Din och besserwissers är ju inget ovanligt.

Så Din bror är Professor? Alkis således (enligt andra av Dina bröder här).

Senast ändrad av Ljungbergarn | 25 september 2010 | 15:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ljungbergarns kampanj för att rösta på Sverigedemokraterna nazisterna. Den kampanjen föll ju väldigt fint ut. Nu ser det ut som att alliansen tvingas hoppa i säng med Maria Wetterstrand och miljökommunisterna. Mycket lyckat? SD i riksdagen....

Får vi se ett bensinpris på 20 kronor litern till nästa sommar? Tack för den Ljungbergarn.

Och jo, sjöfylleriet är ett jätteproblem. Tyvär finns det ju ingen fullständig statistik som styrker det av anledningar som jag tidigare förklarat för Crabfish i en tidigare tråd, som konstigt nog tvärdog och sopades under mattan efter några få inlägg. Istället hänvisas gång på gång till MGs största tråd som är den största samling sopor västvärlden skådat sedan Roskilldefestivalen -97. Allt skapat av de tre musketörerna. Suck!

Den gamla ingrodda kulturen att det är okej att supa på sjön måste bort. Enda sättet att göra det är nog tyvär att slå till stenhårt. Det kommer dessvärre att drabba även de skötsamma människor som jag är övertygad om att Crabfish, Ljungbergarn mfl, är.

Vem vet, när supartraditionerna är borta kanske man kan lätta på lagarna igen? Förhoppningsvis med stöd av den statistik som först nu börjar föras.

Men visst är det stor synd och skam att lagen inte gäller 7 meter och 7 knop som ju var det ursprungliga förslaget.

Tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20kr Litern!! Skenar fantasin nu??!

Supartradition??!!

menar att Du ett par öl eller ett par glas vin då och då är supartradition !!! ???

Nu är det barnsligt löjligt nivå från Dig.

Greppandet av halmstrån nu är patetiskt.

Senast ändrad av Ljungbergarn | 25 september 2010 | 16:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har bevis för att olyckor sker på grund av mindre alkoholhalter så försår jag inte varför man skulle dra någon gräns alls för flyttetyg på sjön. Borde gälla allt, kanoter, gummibåtar, segelbåtar. Hur katten kan man tycka segelbåtar går köra efter ett par öl om man inte kan åka i en liten motorbåt med en 30 hk stor motor?

I statistiken finns ett antal gubbar som ramlat i sjön från rodbåtar (har varit uppe förut) och drunknat.

Men de är inte farliga utan får drunkna i lugn och ro för lagmännen

Däremot så finns det relativt många som drunknar med alkohol i kroppen då de badar. Så varför inte förbjuda det också.

Jo lagen är skriven som om snabbgående båtar är de som är riktigt farliga vilket de säkert är om det nu var så att de framfördes i högre hastighet av berusade förare.

Men i statistiken är kollisioner på sjön ett relativt litet problem och var 2009 endast 1% av alla rapporterade olyckor just kollisioner mellan båtar.

Men detta har vi redan skrivit massor om. Återigen är vi som protesterar mot att lagar införs på tyckande i stället för fakta klassade som fyllesvin.

Mycket underlig inställning.

Vi själva som protesterar är nog skötsamma men undrar vart i Sverige vi ska hitta alla dessa som inte sköter sig trotts de kör båt efter ett par öl?

Har ni själva settt någon sådan eller är det som med Jesus. Massor tror på honom men ingen har sett honom.

(ber ev. religösa om ursäkt för parallellen)

Och ni som inte kan läsa eller tänka själva så är det väll bäst att jag påpekar att jag inte anser Jesus var ett fyllesvin även om han omvandlade vatten till vin.

Tror att han gjorde ett försök att göra whiskey av vatten men det blev skit och kallas numera bourbon 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket trixande med länder hit o dit och hastighet hit o dit.

Bilar och båtar är likadant säger de som är för lagen.

OK då ska det vara som Crabfish säger hela kitet med lagar för bilar som för båtar!

Undrar vad jag får dra efter min båt....släpvikt med nya båtlagar som förbudsivrarna vill ha.

Bilar o båtar samma sak..så korkat! På en av mina bilar så står det 300km/tim.

Har ingen båt  som gör det,men bil som bil, båt som båt..same shit different name således..

eller hur förbudsivrare? 3 musketörer, löjligt igen, matte-problem?

Bourbon är skit..instämmer där medwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas verkligen att jag har fel om 20 kronor litern, men energiskatten är ju en hjärtefråga för miljöpartiet. Och något lär de ju vilja ha för att rädda alliansen från SD?

Med supartradition menar jag att den allmänna inställningen hos folk är att det är åtminstone lite okej med alkohol i kroppen när man kör båt. Jag betvivlar inte ett ögonblick att både du och alla andra anti 0,2 förespråkare här klarar av att hantera alkohol på ett ansvarsfullt sätt. Men samhället inkluderar fler människor än vad som rymms här på MG. Alla är bevisligen inte lika duktiga på att sluta dricka i tid. Om alla människor vore perfekta behövdes inga lagar alls.

Tråkigt att du tycker att jag famlar efter halmstrån, för detta är vad jag skrivit sedan första början. Dessvärre drunknar många argument när debattens vågor går höga.

Crabfish, jo jag har sett endel alkoholrelaterade olyckor på nära håll. Bland annat har jag blivit påkörd av en riktigt dyngrak farbror i en tvåtons aluminiumbåt typ sjöjeep Till all tur satt jag själv i en 30 meters bogserbåt. Upplyst som en julgran en stjärnklar kväll. Gubben var nätt och jämnt kontaktbar.

En dödsolycka jag minns inträffade i Värmdö garpen. Den onyktre föraren träffade en stor lysboj som var relativt nyutsatt. Den fanns inte med i hans elektroniska sjökort. En passagerare dödades. Även det under en stjärnklar natt. Olyckan fick endel uppmärksamhet i media.

Fyra personer dödades när den onyktre föraren körde ca, 30 knop rakt in i kajen i Kalmar.

Två personer, båda berusade dödades när deras båt slog runt i öppen sjö på Singöfjärden. Vackert väder, ljus natt. Bekantas bekanta. Endast notis i lokalpressen, ingen polisutredning. Men jag vet att de var på hemväg från krogen. Båten gjorde dryga 50 knop. Dessa killar slutade inte dricka förrän krogen stängde och/eller dunken var slut. Någonsin!

Jag har fler exempel jag upplevt på nära håll, men jag ser inte vitsen med att sitta och rabbla dessa?

Dessa liv hade förmodligen inte behövt gå till spillo om det varit lika vedertaget med nykterhet på sjön som när man kör bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Coppertail.

Trist med Dina vänner, min beklagan.

Tyvärr med eller utan 0,2 så kommer det alltid att förekomma.

Jag har en vän vars son klev upp på en järnvägsvagn och resten kan Du räkna ut.

Länge sedan och de olyckorna läser man tyvärr om varje år. Ofrånkomliga olyckor, förbjud Järnvägen. 

Jag saxar lite i vad Du skrev.

Men samhället inkluderar fler människor än vad som rymms här på MG. Alla är bevisligen inte lika duktiga på att sluta dricka i tid. Om alla människor vore perfekta behövdes inga lagar alls

Ja, och då ska man dra ALLA över en kam. Som på nazist-tiden. Skjut hela byn för en motståndsman i byn funnen. (OBS, jag har inte varit den som första blandade in nazzar)

En dödsolycka jag minns inträffade i Värmdö garpen. Den onyktre föraren träffade en stor lysboj som var relativt nyutsatt. Den fanns inte med i hans elektroniska sjökort.

Jag och följebåten har strykit ett grund som inte var med på 2 plottrar, NYKTER! Det kunde slutat mycket illa. 

Fyra personer dödades när den onyktre föraren körde ca, 30 knop rakt in i kajen i Kalmar.

1 förare som gör att alla på sjön som tar en öl kriminialiseras. Kan tyvärr inte applådera det.

Dina bekanta.

Om båten gör 50knop och man dessutom krökar så är det urbota korkat.

Men dessa kommer man aldrig åt, men oss som tar ett par öl eller vin kommer man åt.

Sätt nu detta I förhållande till alla båtägare, nu talar vi om dödolyckor I förhållande till antal båtar under 0,2 promille.

Fruktansvärt övergrepp på många, fruktansvärt. Oförsvarbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är också full klar på att okyckor sker med kraftigt berusade förare precis som du beskriver men det har vi redan diskuterat i långa tråden

Allt om båtar som hamnat lång uppe på land osv.

Men där hade vi redan en lag och kommer ändå vara några som krö kraftigt berusade.

Men det vi protesterar mot är de som med rimliga mängder i lugn fart kör båt hem från någon trevlig sammankomst hos goda vänner eller en god middag på någon sjönära restaurang.

Har du påträffat någon som med mindre mängd alkohol ställt till med något farligt?

Alltså med mängden alkohol som gamla sjölagen tillät förare att ha och som idag är helt ok att framföra en segelbåt på under 10 meter eller annan långsmagående motorbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt samma resonemang som ni för.

Jag själv tycker att sporthojar är bland det roligaste som finns. Jag har kört motorcykel sedan sjuårsåldern, dagligen, under långa perioder av mitt liv. Jag tycker att jag med fullt bibehållen säkerhet kan köra 200 km/h på 50 väg. Skall det vara lagligt för alla att köra 200 på 50?

Är det inte ett dj-kla överförmynderi att jag inte får göra det? Ett gravt ingrepp i min personliga frihet. Sak samma med bakhjulsåkning. Förbjudet! Jag som tycker att jag är så säker på det! Hjälmlag! Vad ska man med det till? Finns inte mycket kvar att skydda i mitt fall.

Bara några väldigt konkreta exempel på lagar som begränsar min personliga frihet. Dessutom undrar jag vad det finns för statistik till grund för dessa lagar? Finns det vederhäftiga bevis för att bakhjulsåkning är farligt?

Kort sagt, de flesta lagar syftar väl till att påverka beteendet hos befolkningen som helhet.

Det har ju visat sig att en sjöfyllerilag där polis inte får utföra sållningsprov inte verkar ha tillräcklig avskräckande effekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det vederhäftiga bevis för att bakhjulsåkning är farligt?

Japp.. och jag vet personligen 3 personer som dött när de kört på bakhjulet.
Har för mig att bakhjulsåkning går under vårdslöshet i trafik eller något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, du kan inte med bibehållen säkerhet köra 200 km/timmen på en 50-sträcka. Det vet du. Jag har själv ägt och kört en hel del motorcyklar i mitt liv......Däremot kan man för det mesta med bibehållen säkerhet köra hoj i 200 knyck på motorväg eller en tom landsväg........men det är en annan diskussion.

Hjälmlagen ja.....bevisligen så räddar den liv. MC-förares liv. 0,2-lagen kommer inte att rädda ett enda liv. Bakhjulsåkning......det är bara idioter som åker MC på bakhjulet på allmän väg...........Men sån är väl inte du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi ska ta diskussionen på sandlådenivå..köra mc på bakhjul

Jag kan faktiskt inte gå i svaromål för en gångs skull, jag har aldrig kört båten på bakhjulet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde en sak. Jag har aldrig varit så dum att jag kört hoj på bakhjulet. 

Hur långt ner kan detta sjunka, var är botten?

vem är på andra sidan..muppar? Köra på bakhjulen, varför då?

Senast ändrad av Ljungbergarn | 25 september 2010 | 20:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sak samma med bakhjulsåkning. Förbjudet! Jag som tycker att jag är så säker på det! Hjälmlag! Vad ska man med det till? Finns inte mycket kvar att skydda i mitt fall. 

jag instämmer.!

ge mig inte sådana här biliiga segrar, lite motstånd tack,.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja herregud...

Det går inte att förklara för någon som inte vill/kan förstå. Inte ens när man tar det till din egen sandlådenivå är du förmögen att förstå liknelser.

Du är ju dum på riktigt, jag trodde ärligt talat att du bara spelade tidigare.

Tack för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir så dödligt trött......

Vem är det som håller sandlådenivå i debatten här?

Visa för jägarn ett enda exempel på att 0,2 lagen jämfört med den gamla sjölagen gör någon skillnad!

Förutom att öka ofrihet, felfördelning av statliga knappa resurser, överförmynderi, överbelastning i våra domstolar osv.... 

Ni  (kanske inte du coppertail, men många andra här) kallar oss som med rätta, och med  tunga argument) kritiserar detta missfoster till lag för fyllon, knarkare och jag vet inte vad........

Så vem är det som håller sandlådenivå i debatten?

Jag har hittills inte sett ett enda argument för den nya sjölagen som håller.........  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Coppertail

Ja herregud...

Det går inte att förklara för någon som inte vill/kan förstå. Inte ens när man tar det till din egen sandlådenivå är du förmögen att förstå liknelser.

Du är ju dum på riktigt, jag trodde ärligt talat att du bara spelade tidigare.

Tack för mig.

Jo, jag är nog dum på riktigt, det med, som allt annat jag blivit blivit kallad.

Om Du kände mig så skulle  Du få en annan uppfattning.

Tack för mig med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag såg att dui skrev 2 professorer...  Det var just det som var grejen.  EN av professorerna var professor i informationssystem och det var det jag kommenterade.  Det var därför jag skrev att en professor i informationssystem inte uttalar sig i form av sin yrkeskunskap utan av rent privat intresse.  Alltså är det totalt ointressant vad han har för anställning.  Han kunde lika gärna ha arbetat på bandet vid Volvo och hans åsikter hade varit lika intressanta/ointressanta för det.

Varför skrev du om TVÅ professorer när det bara är en som överhuvudtaget är relevant?  Dessutom har jag inte sett någonting av den professorn i sjörätt som du talar om.  Han fanns inte i någon av artiklarna som det länkades till i TS inlägg.

Men om nivån på ditt inlägg är representativt för de som inte gillar 0,2 lagen på sjön, så säger det ganska mycket om er...  Då hoppas jag nog slippa möta er på sjön oavsett hur många promille ni har i kroppen.

Har tittat på er namninsamling för övrigt.  Det tycks ju gå jättebra för er.  Riksdagen blir säkert mycket imponerad när ni kommer med en insamling med 127 underskrifter.  Ojojoj, 127 personer som inte är nöjda med att de inte får dricka alkohol på sjön, då måste vi stoppa lagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att du kikat på namninsamlingen osv.

Då är du både läskunnig och kan räkna och förhoppningsvis tillräckligt begåvad att förstå en mycket viktig sak i det som vi diskuterar.

Att man infört en lag utan fakta och för något som med stor sannolikhet är ett ickeproblem. Dessutom med undantag av vissa båttyper.

Bortsett från om du tycker det är rätt eller fel att köra båt med alkohol i kroppen så fundera en stund över konsekvensenrna av att ett lands styrande kan införa lagar utan bakomliggande fakta och utan att folket protesterar.

Och att du då bara hånar de som protesterar är ju helsjukt.

Vi lever i en demokrati och den förpliktigar att folket bryr sig och inte tar emot skit utan protester.

Motsvarande så var det väldigt få som protetserade mot lagar om sjukföräkringen där numera allvarligt sjuka ska söka arbete. Bara ett exempel och svenska folket är som vanligt flata och bara tackar och tar emot. Nu protesterar man lite mot SD men det är först efter valet och snart tystnar det också.

Men med sådanna som du som tar till jantelagen så fort några ställer sig upp och protesterar så kommer flera att bli tysta då de inte pallar för förtryckarna.

MEN INTE JAG. FATTAR DU?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I MG´ s största tråd står:

Rättvisa inför lagen?
Den första sommaren med vår nya regel om en sjöfyllerigräns på 0,2 promille är avklarad. Nu ska ett antal fyllerister dömas och en ny praxis ska arbetas fram.

Båtfolk i hela Sverige har sett hur främst Kustbevakningen lagt stor vikt vid att stoppa och kontrollera.

Frågan är om alla kommer att behandlas lika inför lagen? Risken är att tingsrätterna ger olika straff beroende på var de båtförarna åtalas. Att det blir dagsböter är alla överens om.

Efter att de första fylleristerna har dömts kommer troligen domarna att överklagas till Hovrätten och därefter väntar Högsta Domstolen för att få fram en riktig praxis.

Utan att på något sätt försvara sjöfylleri undrar vi om detta är värt besväret? Många upplever sommarens intensifierade jakt på 0,2-fyllerister som att myndigheterna petar allt för mycket i folks privatliv. I Stockholms skärgård och på flera andra platser har krogarna upplevt en klar minskning i antalet besökare för att reglerna om vem som bär ansvaret ombord är oklara.

Hugo Tiberg, professor i sjörätt, skräder inte orden om den nya lagen:
- Det här har inte påverkat sjösäkerheten på något sätt. Politikerna har i stället gett sig på folks sätt att leva, säger han
.

En stilla förhoppning är att politikerna tar sitt förnuft till fånga och ändrar  lagen till O,5 promille. Sådana under har hänt förr. Lagen om ett allmänt båtregister gick emot båtfolkets uppfattning och lagen togs bort.

Nu står hoppet till en åklagare i Malmö, som av Riksåklagaren (RA) har fått i uppdrag att samla ihop de olika domarna och ge en vägledning hur ansvaret ska utkrävas.

Lars-Åke Redeen
CHEFREDAKTÖR
Lars-Åke Redeen
Chefredaktör

Du får själv kolla upp vem Chefredaktören är, inte vem som helst heller.

Namninsamlingen. Anser fortf att den går bra utan PR.

När jag fick in annonsen på Blocket så kom det som sagt in 1 namn i minuten.

Oavsett, den går avsevärt bättre än din, och det är inte så konstigt, ni har ingenting att komma med, inte ens fakta/statistik.

Jo, en sak, köra båge på bakhjul förståss..smiley

Och att Professorer är alkisar, och alla andra som vill ha bort 0,2, en o annan chefredaktör, över 120 namn etc..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...