Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Ljungbergarn

0,2-lagen, namninsamling mot den

Rekommendera Poster

Obs. Det går bra att skriva under med bara förnamn eller signatur, för den som eventuellt är rädd att bli kallad en massa fula namn för att man anser att staten gjort fel...........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min skeptis.. men spelar det någon roll med sådana här namninsamlingar? Har det någonsin i Sverige spelat något roll i en sakfråga. Har en namninsamling hjälpt?

Jag tror inte det? Rätta mig om jag har fel? Hoppas jag har fel. Det var länge sedan vi levde i sådan demokrati så att en namninsamling har påverkat ett beslut.

EDIT: Fixade lite med texten.
Mvh
Kristian

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 14 september 2010 | 09:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå.

Man får inte förtvivlas av att vi gång på gång körs över av myndigheterna. Kan man skapa ett tillräckligt opinionstryck så kan man påverka. En namninsamling är bara EN väg att gå. En av många.

Och glöm inte att båtregistret skrotades. Med vilja kan man förflytta berg, men det kan ta ett tag. Så alla ni som är less på överförmynderiet, skriv på! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte starta ett parti, ni har ju några dagar på er.  Kan väl heta nåt i stil med

vi som vill köra båt på fyllan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är problemet med att ni fulla motorbåtsförare inte för framföra båt i hög fart onykter?Hur gör ni på julafton och midsommar om ni åker bil till kalasen?
Kanske är det så att någon får vara nykter, det går ju bra på land.
Varför är det så viktigt att supa på sjön? Ni förstör för alla båtägare med detta j-a tramsande om en bra och viktig alkohollag även på sjön, väx upp, klipp er och visa lite ansvar!

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett ganska plumpt uttryck av en enligt mig aktad och respekterad medlem.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rapporterat inlägg ser jag Skrattande

Nä du, jag har nog läst varenda inlägg i era krökartrådar och skrivit något inlägg även om det var ett tag sedan, men patetisk för att jag kan hålla mig tills jag kommer fram till min tänkta destination? Det ska bli väldigt spännande att se MGs reaktion på rapporteringen av ett inlägg som är mot drickande vid båtkörning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Må vara, men dessa sk suptrådar förstör hela forat.  Satt för ett tag sedan och diskuterade båtar med en arbetskamrat som håller på att skaffa sin första båt.  Han hade just fått upp ögonen för ett par båtforum bl.a, MG.  Han blev minst sagt förundrad över att så många båtägare tydligen har svårt med spriten.  Det är den bilden som hela tiden målas upp för folk, därför tänker jag från och med nu agera motvalls, för ni behöver mothugg helt tydligt.  Om aktningen dalar och rapporteringarna haglar, ja då är det en del som verkligen har problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk att detta ämne hela tiden resulterar i hetsiga påhopp med sjöfyllo, supa på sjön och liknande kommentarer tidigt i trådarna.

Vad är problemet med att ni fulla motorbåtsförare inte för framföra båt i hög fart onykter? Det uttrycket är väl så lågt....lagen gäller även seglare, om detta inte klart har framgått tidigare.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Terrafobica

Dina inlägg här visar ju med all tydlighet att du inte har några verkliga argument. Så du fortsätter med smutskastning och personpåhopp.

Själv är jag för gammal för att vara Politiskt Korrekt, dvs jag törs säga vad jag tycker, trots risken att bli kallad fula saker. Det borde kanske bli lite vanligare i det här landet. På så vis skulle vi kanske slippa rasistiska missnöjespartier i riksdagen exempelvis? Vad tror du? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personpåhopp = icke.  Smutskastning = javisst, men inte på person utan på företeelsen som sådan.  Och behövs det verkligen argumentering i denna fråga?  Köra båt = ingen alkohol, enkelt.  Men knop och båtlängdsreglerna ska bort, för övrigt är lagen bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken då företeelse?

Håll dig nu långt borta från anklagelser om att vi är alkoholister eller fyllesvin.

Det är inte det det handlar om.

Varför är lagen bra?

Har du någon fakta bakom att de som kör båt efter två glas vin är något problem eller är det bara egna påhitt?

Denna fakta hade inte ens de som stiftade lagen.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni är ett fåtal här inne som driver frågan in absurdum så till den milda grad att folk i gemen börjar tro att båtfolk har problem med alkoholen (läs mitt tidigare inlägg) den bilden ställer jag inte upp på längre.  Varsågod att kröka, men låt sedan bli båtnycklarna, hur svårt är det?  Fan, man börjar tro att MG står för mera grogg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Min vilda gissning är att antalet underskrifter på namninsamlingen kommer att visa den stora massans svaga intresse för att förändra den nuvarande lagen. Istället kommer den att visa vilka som troligen tänker bryta mot den samma och därmed hänger ut sig själva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra idé, men kommer väl knappast leda någon vart?

Jag förundras ibland över hur lätt vi i det här landet tar till oss det som myndigheter vill pracka på oss samt det man hör i den offentliga debatten i massmedia.

I andra länder förekommer inte alls den här debatten. Folk dricker ett par öl eller några glas vin och framför sina båtar. Det går bra det med. Jag har deltagit i biståndsarbete i andra länder och blivit skjutsad både hit och dit av olika myndighetsföreträdare som chaufförer direkt efter lunch/middag med öl och vin till maten. Har aldrig varit något problem. Varför är det sånt himla problem i Sverige???

Hörde en på en frågestund med Peter Ericsson i radion igår. Lyssnarna kunde ringa in och ställa frågor.

En gammal dam ringde in och beklagade sig för att allt kött numera var förpackat i koldioxid i alldeles för stora förpackningar och undrade vad Peter tänkte göra åt det...

(Så infekterad och sanslös debatten har blivit beträffande koldioxid tycks många helt ha glömt bort vad koldioxid egentligen är för något. Många tror bara att det är dåligt och farligt). Det hördes så tydligt på tanten som ringde att hon trodde det var någon slags giftig gas som ondsinta kommersiella matproducenter sprutar in i köttet. Dessutom klagade hon på att alla förpackningar var så stora. Hon sa vidare att hon alltid tänker på att hon ska resa så miljövänligt som möjligt, men att det är helt onödigt när matproducenterna bara sprider koldioxid runt omkring sig. Jag skrattade så jag nästan höll på att dö! Peter Eriksson satt och höll god min och sa att hon kunde kanske frysa in en del mat om det är för stora förpackningar.... Däremot berörde han aldrig koldioxidfrågan... En del människor är bara inte av denna värld. Koldioxidnojan har blivit vår tids moderna häxprocesser känns det som. Det finns så mycket åsikter och så lite kunskap bland vanligt folk, även om nog detta var helt extremt. Somliga tror ju på fullt allvar att det är en gift gas fullt i klass med Cyanid eller senapsgas....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt,

Än finns det hopp för mänskligheten.

Tänk om fler personer kunde ta lite mer ansvar och visa lite hänsyn till andra människor, istället för att basunera ut att jag vill minsann dricka på sjön när jag kör båt.

Ni som gnäller på att då kan man inte dricka ett glas vin eller en öl till maten som tycks vara ett hett argument i den andra tråden om 0,2 lagen, kan jag bara tycka att det går alldeles utmärk förutsatt att någon i sällskapet är nykter eller att man väntar ett par timmar innan man tar båten hem igen. Ett glas vin eller en öl går ur så att du är under 0,2 inom ett par timmar.

Är det sedan någon som vill dricka mer så får man väl anlita en chaufför.

/ Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men det finns ett stycke i den nya lagen som har något med 15 knop att göra...
Men du kanske inte har läst den, det verkar det ju vara flera som inte har.
Här på MG läser man bara en massa gnäll om överförmyndarfasoner och liknande.

Jag upprepar: väx upp och ta lite ansvar!

Vad väger båtar?, vad väger en bil? Är det mer ok att framföra en båt onykter än en bil?

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att påstå att vi som vill får bort 0,2-lagen är någon sorts alkoholister är ett bevis på få högskolepoäng.

Kommentarer om detta finns i Maringuidens längsta tråd, behöver inte ordas mer om det.

Jag har till Partierna ställt frågan om de kan tänkas riva upp 0,2-frågan.
de svarar ungefär samma sak, nej, och mer övervakning ska till anser de.
KD´ s svar som inte alls stämmer med deras valfläsk de har på sin hemsida:
http://www.kristdemokraterna.se/artiklar/Verklighetensfolkfragorochsvar.aspx
men skriver inte nödvändigtvis andra på näsan hur de ska göra och tycka eller tycker att alla åsikter ska resultera i en ny lagreglering, ett nytt förbud eller ett nytt styrande bidrag.

Vanligt folk är obekymrade över märkliga teorier om hur livet ska levas,
men blir förskräckta när politiker vill ta till lagstiftning för att ändra deras livsstil

(Lägg märke till: när politiker vill ta till lagstiftning för att ändra deras livsstil

Svaret på 0,2-lagen från KD.
Vi vill inte riva upp lagen utan har tvärtom varit med och genomfört den. Vi anser att den nya lagen om sjöfylleri behövs. Det har länge i vissa kretsar ansetts vara okej att dricka alkohol och köra båt och det är viktigt att vi bryter den här utvecklingen. Det visar sig nu, efter den nya lagens införande, att väldigt många människor åkt fast vid kontroller.

Detta visar på behovet av mer kontroll och behovet av att det ska bli självklart att om man ska köra båt då ska man inte vara berusad.
••••••••••••••••••••••••••

Så..ett icke-problem växer och mer förbud skola komma.

Här är en alkoholiserad Professor

http://www.newsmill.se/node/26703

Läs och begrunda..försök sedan fatta.

Om det inte räcker, så en av Göteborgs starkaste skriver (ej alkoholist han heller)

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.434377-peter-hjorne-vilket-problem-lostes-

Kan vi glömma allt barnsligt surr om alkoholism nu?

Fokusera på om vi ska ha någon frihet alls utan en Storebror som ska fostra oss överallt?

Varför är vi svenskar omyndigförklarade till sjöss och inte Finnarna, Norrmännen eller Danmark?

Ingen kan påstå att vi Svenskar super mer än dem till sjöss, för det finns ingen statistik på det.

Varför har inte grannländernas medborgare behov av att suga Staten i tutten hela tiden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många övergångsställen har Du till sjöss?

Hur många stoppskyltar?, lämna företräde?

Rödljus? Järnvägsövergångar?

Dolda synfält, kurvor?Krön? Vilt? Barn som kan springa ut?

Hur många skolor kör Du förbi?

Till havs...

Billigt, barnsligt, naivt, ytterst ointelligent att jfr båtar och bilar, men som sagt, det är redan avhandlat i den största tråden. nog därom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

24 namn på ett dygn... wow... vilken ansamling... Håller det i sig i den här takten, så är det nog 50 namn om två månader... Starkt intresse...Tyst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men det finns ett stycke i den nya lagen som har något med 15 knop att göra...
Men du kanske inte har läst den, det verkar det ju vara flera som inte har.

Jodå, jag har läst den. Finner dock inget om att 10 m och 15 knop endast har med motorbåtar att göra. Även om jag vet att få segelbåtar under 10 m överstiger 15 knop, men detta innebär inte att seglare är nyktrare av naturen. Har dessutom fått lagen tolkad av ett flertal personer med flera synsätt på den. Enligt vad lokal Kbv anställd säger (dock ej till mig personligen) så gäller 0,2 ALLA båtar, längd/fartgränser gäller villka som får stoppas/kontrolleras efter eget tycke.

Jag anser fortfarande inte att det är lämpligt att framföra en båt onykter, men om vi spetsar till och vänder runt din fråga en aning....

Vad väger båtar?, vad väger en bil? Är det mer ok att framföra en båt onykter än en bil?

Skulle det kännas ok att stora/tunga och snabba bilar får stannas för blåskontroll av föraren, men mindre/lättare och motorsvaga bilars förare endast får stannas om de bryter mot andra lagar och en blåskontroll ingår på köpet ? Tror du detta skulle anses vara en acceptabel lagstiftning av gemene man.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Att påstå att vi som vill får bort 0,2-lagen är någon sorts alkoholister är ett bevis på få högskolepoäng.

Och lika dumt är det att säga att folk utan eller få högskolepoäng är dumma! För det är det Du indirekt gör och därmed bevisar att Du inte är ett dugg bättre än inlägget Du kommenterarFlört Eller kanske t om värre?! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tydligen rätt så många som tycker det är ok att stifta lagar utan fakta.

28 är det i namninsamlingen nu

Senast ändrad av crabfish | 14 september 2010 | 16:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Visst kan man jämföra biltrafik med båttrafik, i synnerhet människa/fordon/olyckor och konsekvenserna. Att skriva att det är ytterst ointelligent   lite annat negativt är en rätt kraftig överdrift och visar väl bara mer på hur Du själv är......

Som jämförelse på listan så har vi ju till sjöss, korsande farleder, STOPPSKYLTAR, väjningsregler, rödljus, öppningsbara broar, dolda synfält, dimma, vågor, barn/dykare i vattnet. simskolar.......

Som Du ser går jämförelsen att göra och många av sakern Du räknade upp finns faktiskt även på sjön (antar att Du inte har någon nautisk kompetens) och i alla fall nervärdera inte andras inlägg som idiotiska när det i verkligheten är Du själv som uppför Dig idiotiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också nautisk kompetens och jag kan se skillnad på båtar och bilar.

De du.

Bilar möter trafiken på några få meter. En båt på betydligt större avstånd och möjligheterna betydligt större för en båt att hålla avstånd.

En märklig sak är att trotts att jag tillämpar båtlivet med att ibland dricka ett par öl ihop med mat och goda vänner och ändå kört både bil och båt i herrans massa år totalt prickfritt.

Kör bil ca 2000 mil om året och gjort det ca 30 år. Båt i 10 år.

Inte ens ett märke på propellern.

Borde hänt massor om man får tro på alla förespråkare för nya lagen.

Något som inte stämmer i vissas resonemang.

Senast ändrad av crabfish | 14 september 2010 | 16:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Problemet är väl i grunden Ni som ser skillnaden mellan båt och bil....... men inte så mycket merFlört

Försöker Du imponera med Din siffror ?Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...