neno 0 Postad 13 September , 2010 Hej! Jag är båtägare sedan ett år och har en fundering. Vår båt ligger vid en brygga en timmes bilväg från vår bostad. Har tänkt att det vore bra att ha en skylt med våra mobilnummer fastsatt på bryggan vid vår båt. Jag har aldrig sett någon annan som har det och undrar varför? Jag kan inte komma på en anledning till att inte ha det. Om det skulle vara något problem med båten så kan andra personer ringa oss. Tex kapellet blåser sönder och det regnar in. Eller en förtöjning lossnar osv. Tacksam för synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 14 September , 2010 Det är en bra idé. När min båt sjönk vid bryggan så blev jag uppringd tack vare att det satt ett paper på anslagstavlan med kontaktuppgifter till båtägarna. Jag kan inte heller se några nackdelar med det. Men det finns det säkert nån annan som kan. En del är ju så vansinnigt hemliga av sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 14 September , 2010 Det finns ett system/företag som har ett register med namn å telefonnummer. Man betalar en avgift till dem å sen får man en plakett som man sätter på bryggan med en kod som man uppger till företaget som man vill komma i kontakt med båtägaren där plaketten sitter. Kommer dock inte ihåg vad företaget heter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 September , 2010 En nackdel kan vara, att någon ser att båten är ute, via telefonnummret eller bilnummret får man info om var ägaren bor samt att hus/lägenhet ev. är obebodd. I min hamn ligger en telefonlista inlåst i klubbstugan dit medlemmar har nyckel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 14 September , 2010 Har haft samma diskussion i vår klubb och man har kommi fram till samma argument som det du anför, inga telefonnummer som offentligheten kan se. Men man kan ju kringå problemet genom att ange ett nummer till någon vän eller anhörig som kan slussa den uppringande vidare om något hänt. Som vinterliggare i is har jag alltid mitt telefonnummer uppsatt på båten vintertid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 14 September , 2010 Systemet som jag nämnde ger ju inte uppgiftslämnaren någon info, båtägaren får ett sms om att något är fel med båten bara. Inga uppgifter utlämnade. Skall googla lite... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 14 September , 2010 Jag har tänkt samma tanke som du. Det är en bra idé, förutsatt att inte vem som helst kan komma ut på bryggan. jag är medlem i en stor klubb, alla bryggor är försedda med gallergrindar och taggtråd. Det skulle fungera utmärkt med en sådan lösning som du föreslår. Mvh Labbibia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 September , 2010 www.bryggsamverkan.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 14 September , 2010 Exakt de jag menade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisE 0 Postad 14 September , 2010 Är du med i Sjöassistans har dom en gratis tilläggstjänst som kallas Trygg Båt. Funkar på samma sätt. / ChrisE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 14 September , 2010 Du kan altid ha nummer till ett pre-paied mobilabonemeng, så att ingen obehörig kan koppla ihop detta nummer med ditt namn oc din address. Hos oss (sommarstugeförening med bryggor) var det tidigare krav att man skulle ha tomtnummer på båten, men det försvann när tjuvarna först tog båten och sedan bröt sig hos ägaren för att ta tillbehören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neno 0 Postad 14 September , 2010 Vår båt ligger vid en marina med låsta grindar ut mot bryggan, vilket gör att det bara är de drygt 80 båtägare med vänner som kan se telefonummren. Bra tanke det där med att tjyvar kan planera ett inbrott om de ser telefonnummren, men det känns nästan som om det vore lättare för dem att , som någon skrev, ta bilnummret och få hemadress osv. på det sättet. I vårt fall så känns det som att jag ska chansa och sätta ut en lapp iallafall. Sist vi var ute vid båten så såg jag att en liten segelbåt vid bryggan mittemot hade ett löst segel som fladdrade lite i vinden. Jag kan inte ett dyft om segelbåtar men det var det segel som ligger ihoprullat runt eller på det som jag tror kallas bommen, alltså träbiten som sticker ut från masten. Jag kunde inte se vilket nummer den låg vid och den bryggan har en grind med ett eget lås som vi inte har nyckel till. Det var andra båtägare som var vid sina båtar på den bryggan och jag kan bara hoppas att de hjälpte sin granne. Jag känner mig så himla osäker när det gäller andras båtar. Är det ok att gå ombord på en annans båt för att tex fånga in ett segel som slitit sig om ägaren inte är där? En del verkar vara så otroligt misstänksamma och nojiga. Men det är klart, om du någon gång skulle se en knubbig småbarnsmamma, vinglande brottandes med ett segel på din båt, så var bara lugn, jag vill bara vara snäll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 September , 2010 Naturligtvis är det okej att gå ombord på en annans båt och surra ett segel eller liknande om det finns risk för skador på dennes båt, det är väl det som kallas båtvänner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser