Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
KaptenStyrman

Min Albin 57 tar in vatten

Rekommendera Poster

Jag har ett egendomligt problem med min Albin 57. Båten tar in vatten när den ligger i hamn, vid segling är det inte märkbart. När vi sjösatte i våras märktes inga skador på skrovet mer än det som en tidigare ägare lagat. (nån spricka intill fällkölen.) Det är heller inte läckage från däcket, eftersom det kommer in lika mycket vatten oavsett om det regnar eller inte. Har läst om läckage genom költrumman,men det är ju vid segling och inte när båten ligger i hamn väl? Någon som känner till om liknande problem? Har inte grundstött själv! :cry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg ut toapapper i båten så ser du varifrån det läcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag har funderat på att lägga ut papper. Men det är med all sannolikhet underifrån som läckan kommer och då vet jag inte hur jag ska kunna komma åt att placera ut papper om du förstår vad jag menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Placera ut pappren kring de områden du tror att läckan är, dvs kring genomföringar av olika slag. Då ser du enkelt var det läcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kaptenstyrman

Sk a prova det..... hoppas få läge för det i helgen. ///Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ligger båten på land och läckan är lokaliserad. En gammal skada som lagats av en tidigare ägare intill költrumman har gått upp. Nu återstår bara att åtgärda det till vårkanten. Hur man nu gör...... :roll: :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Hade jag haft liknande problem hade jag nog tagit in en besiktningsman att titta på skadorna för att få en objektiv bild av dess omfattning. Sen blir kanske nästa steg att ta in offerter från fackmännen om du inte är otroligt kunnig och händig själv förstås! Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

japp, jag har haft sånna tankar, att föröka få en kunnig bedömmare att se på skadan. Om det blir just en besiktningsman eller annan får vi se. Får jag sedan veta vad och hur jag ska göra så tror jag nog att det ska gå att åtgärda på egen hand. Tummen sitter där den ska nämligen. =) Tack! :-Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst tummeliten

Mitt i handen?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...