Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
SwingFit

Info om klasser som oceangående mm.?

Rekommendera Poster

Är lite nyfiken på vad dom olika klasserna står för och vad som krävs för att uppfylla kraven. Med klasser menar jag att när man läser om en båt så kan det stå att båten är klassad  B offshore men vad betyder det och hur bra är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är innehållet i denna tråd du letar efter: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=82172

Category Significant Wave Height Beaufort

A - Ocean Exceeding 4m Exceeding 8 B - Offshore Up to & including 4m Up to & including 8 C - Inshore Up to & including 2m Up to & including 6 D - Sheltered Up to & including 0.5m Up to & including 4


Källa: www.theyachtmarket.com/news/46...



Senast ändrad av Dava | 13 september 2010 | 21:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att klassningen är lurig. Man måste ha klart för sig att en båt, som är klassad Ocean A, som de flesta segelbåtar över 30 fot är, och därmed kan antas vara ägnad för segling över alla oceaner egentligen inte alls är det.

Klassningen tar fasta på vissa grundläggande parametrar exempelvis som stabilitet och vatteninträngning. Men struntar helt i andra.
I stället skall köparen ha insikt och kunskap att på egen hand och efter eget tycke komplettera och bygga om båten så att den är lämpad och rustad för den sortens segling. 
En sådan ombygnad kräver en hel del kompetens, vilken naturligtvis den som tänkt sig exempelvis segla jorden runt ändå bör ha. Och har man redan den kompetensen, bör man också vara kapabel att själv avgöra vilka båtar som är lämpliga för oceansegling.

Så  mina ögon blir i alla fall klassningen Ocean A bara ett marknadsföringsverktyg och klass A motsvarar snarast utökad kustsegling och havssegling som inte avlägsnar sig längre än ca 100 sjömil från skydd. Och det är ju så majoritet seglar, man korsar Östersjön eller Nordsjön någon gång ibland och seglar i övrigt längs kusten eller i skärgårdarna.

Att påstå att en standardbåt från exempelvis de stora varven som HanBavBenJan eller liknande skulle vara lämplig för oceansegling är snudd på bedrägeri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men dom är lämpliga för ombyggning relativt enkelt, till skillnad från de som är klassade B som t ex kan ha fällköl. Visst finns det en skillnad.

Dock håller jag med om att en grundutrustad A-klassad båt knappast lämpar sig för oceanöverfarter. Klassningen blir lite missvisande. En klass till vore kanske bra, AA för en färdigutrustad båt med alla tillbehör? Allt från Trysegel till livflotte men på det viset kommer man ju aldrig att kunna köpa en AA-klassad båt. De flesta vill själva kunna utrusta sin båt och då faller ju CEmärkningen.

 



Senast ändrad av Gaidin | 14 september 2010 | 10:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip håller jag med dig. Men den relativt enkla ombyggnaden kan bli nog så problematisk när man skall leta fästpunkter på däck efter kutterstag och konsultera riggspecialister om staginfästningar och kanske räkna ut om man kan behöva förstärka en del installationer.

Jag menar inte att en oceanklassad båt skall levereras färdig med allt, från EPIRB till stormtändstickor.
Men den skall vara förberedd för den utrustning som krävs, fästpunkter för löplinor, stagfästen och i alla levererade detaljer uppfylla kraven, med exempelvis lås på allt som kan öppnas/flyttas vid en omkullslagning.
Jag kikade i somras på en dold tankinstallation i en känd tysk A-klassad båt - den tanken kommer garanterat på drift vid en omkullslagning.
Oceansäkert? Nej.
Lätt att fixa? Inte särskilt svårt men kräver sannolikt en del lamineringsjobb. 
Men viktigast av allt; man måste VETA att tankinstallatinen är undantagen från oceánsäkerheten och skall åtgärdas...

Låt dagens A-klass vara en båt lämpad för kortare överfarter över öppet hav, inte längre från land än att man kan finna skydd inom ramen för tillförlitliga väderprognoser. Det kommer bara begränsa ett ytterst fåtal, vill man segla till exempelvis Skottland, England, Baltikum går det ju alldeles utmärkt. Eller i Medelhavet.

Och skapa en AA-klass där allt som levereras (även det som inte syns) är oceansäkert och där båten enkelt kan kompletteras med nödvändig oceanspecifik utrustning och där fästpunkter/förtärkningar är specifierade.

Eller skippa hela faderitten med klasser. Jag hör vanligen inte till de liberala frihetskämparna som med en ryggmärgsreflex sågar alla regler och begränsningar rörande sjöliv. Men i det här fallet tycker jag att CE-direktivet är ute och cyklar och kanske till och med är kontraproduktivt då det inavggar i falsk trygghet.
Till exempel, varje år drar hundratals båtar iväg på ARC där många defintivt inte är rustade eller erfarna nog för att klara av det osannolika riktigt hårda vädret som en vacker dag kommer att drabba flottan. Hur många ger sig inte iväg och lutar sig mot att båten de seglar i är oceanklassad och att över Atlanten i den riktningen och årstiden blåser det aldrig annat än ca 10 m/s akterifrån...
En vacker dag kommer segelsporten få ett nytt Fastnet '79 på halsen. Fast i kubik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att CE klassificeringen mest kommit till för uthyrare och försäkringsbolag och säjer i realiteten inte så  mycket vad båten egentligen är lämplig för.

Vad som är en lämplig båt för oceeanfart debateras flitigt. Vissa menar att endast klassiska båtar såsom Pacific Seacraft/Caliber/Valiant/etc är lämpliga medans andra menar att en rätt utrustad Beneteau/Hanse/etc är fullt tillräckligt och till och med har fördelar över de klassiska..

Eilean tillhör nog de förstnämda medans jag det andra. Men en sak håller jag fullständigt med Eilean .... Om man inte har kunskapen att till fullo förstå hur en båt skall vara utrustad för oceanfart samt dess styrkor och eventuella brister så bör man nog skaffa mer information och erfarenhet. Detta gäller inte bara säkerhet men även t.ex. komfort och tillförlitlighet för vad båten skall användas för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Eilean om att dolda konstruktioner givetvis skall vara tillräkligt robusta för att klara en runtslagning eller en överlevnadstorm. I min naiva enfald trodde jag faktiskt att så var fallet. Diskussionen om kutterstag är väl lite delad, jag tror inte det är nödvändigt med kutterstag, även om det kan hjälpa och underlätta anser jag inte att det är ett krav för en klassificering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mainship skriver:

...Vad som är en lämplig båt för oceeanfart debateras flitigt. Vissa menar att endast klassiska båtar såsom Pacific Seacraft/Caliber/Valiant/etc är lämpliga medans andra menar att en rätt utrustad Beneteau/Hanse/etc är fullt tillräckligt och till och med har fördelar över de klassiska...

Du missförstår mina inlägg  - från min sida handlar inte engangemanget om vilka typer av båtar som anses vara mer lämpade än andra för oceansegling. Den diskussionen kan vi väl ta i en annan tråd om ork och lust finns. 
Diskussionen handlar om klassningen och om vad de olika klasserna (mest klass A) egentligen innebär i praktiken.
För min del kan exemplen lika gärna vara Bavaria som någon av de du nämner. Flera (alla?) i ditt exempel är nog inte ens klassade enligt CE-direktiven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mainship skriver också:

...Jag tror att CE klassificeringen mest kommit till för uthyrare och försäkringsbolag och säjer i realiteten inte så  mycket vad båten egentligen är lämplig för...

Det är möjligt att uthyrare kan ha något finger med här, mem jag tvivlar. Som uthyrare är du väl ändå i din fulla rätt att fritt diktera vilka seglationsområden som gäller vid hyra och behöver knappast luta dig mot något direktiv för fritidsbåtar.

Mig veterligen finns inga bolag (representerade i Sverige skall sägas) som i dagsläget har några synpunkter på vart du seglar med din båt, oavsett klassning. Däremot, skulle du ta din båt med klass C runt Kap Horn och något hände som kan tillskrivas båtens olämplighet för den sortens vatten kan bolaget nog åberopa försumlighet eller något liknande.

Glöm inte att flertalet av våra fritidsbåtar faktiskt inte är klassade överhuvudtaget, antingen för att de är gamla, eller har byggts utanför EU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har har aldrig krävt kutterstag.
Däremot anser jag att en båt som klassats för och därmed kan användas för oceansegling, vilket innebär att man kan räkna med orkanvindar och befinna sig tusentals sjömil från skydd, måste ha möjligheter att effektivt minska segel så att man kan manövrera i åtminstånde stormvindar. Vilket ett rullförsegel och ett storsegel med grunda rev inte gör.

Hur denna segelminskning skall gå till är en annan och öppen fråga.
Men en godtagbar lösning måste vara av ett slag som är möjlig att kunna hantera med den besättning en båt vanligtvis seglas - exempelvis två personer, man/hustru.
Vilket utesluter exemelvis en trä-på-stormfock som annars på papperet ter sig som en både enkel, fiffig och billig lösning. Eller ännu sämre, en stormfock som föväntas träs in i förstagsprofilen efter att det ordinarie förseglet bärgats.

Min förespråkande för kutterstag i en annan tråd och i ett annat forum baseras endast på att med förutsättnigarna enligt ovan blir ett (löstagbart) kutterstag mig veterligen den enda praktiskt genomförbara lösningen på en båt rullförsegel som seglas med liten besättning. Ännu har ingen kunnat visa på ett bättre alternativ. Men jag är idel öra - då slipper jag kanske bygga om även nästa båt för dyra pengar och stor möda!

Och då menar jag att en ocenklassad båt, även om den inte leveras med utrustningen, skall ha förberedda fästpunkter och klara anvisningar för monterig av kutterstag. Man skall inte behöva räkna ut hur och sedan förstärka däcken för ett inre förstag och eventuella backstag samt räkna ut var och sedn borra i masten.
Och har tillverkaren valt en annan lösning än kutterstag så skall naturligtvis denna lösning vara specifierad och förberedd och vara fungerande.
Man skall inte kunna gömma sig bakom dumheter som att byta segel i profil eller trä något över en rulle.

Samma sak är det exempelvis med liv- och löplinor som naturligtvis är en självklarhet vid havssegling (och borde vara det vid en hel del annan segling också).
Fästpunkter skall finnas så att man koppla sig innan man lämnar nedgångsluckan och för ett löplinearrangemang som gör att man kan ta sig fram till fördäck och utföra alla segelmanövrar utan att man behöver koppla om sig.

Nu säger säkert många, vad är problemet, fäst exempelvis ett band i relingslisten eller i någon eller några förtöjningsknapar.
Men det är en lösning som inte duger - vid riktigt dåligt väder behövs livselen som stöd, inte bara som något som hindrar dig att försvinna överbord.
Arrangemanget måste vara sådant att man inte kan ramla över mantåget och bli hängande på utsidan.

För det var ju oceansegling i talade om, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...