Toss 0 Postad 13 September , 2010 Hej! Har hittat lite på forumet som rör mitt ämne, men väljer ändå att lägga en egen tråd. Hade tänkt att måla om insidan av min Ryds Camping nu när det blir dags för vinter. Vill måla om rubbet i båten, både taket i HT:n och resten av plasten. Båten är en 70-talare och plasten har en gulaktig tråkig färg. Skulle vilja ha det mer kritvitt, så som nyare camping ser ut invändigt. Tror hela båten skulle bli fräschare av detta. Är det ett svårt projekt att få det att se ok ut? Vilken färg ska man välja? Hur ska man måla? Ang taket i HT:n så är mattan borttagen sedan tidigare, därefter målat. All hjälp och alla tips mottages med tacksamhet! Senast ändrad av Toss | 13 september 2010 | 19:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 13 September , 2010 Funderar om det inte skulle funka om du tog oxalsyra i stället och bleker tillbaka det vita. Målar du kanske det flagnar efter några år?? Oxalsyra fungerar ju perfekt på utsidan, då man vill ha bort missfärgningar i plasten t ex under vattenlinjen. Sök i forumet på oxalsyra och prova sedan på ett ställe inne i båten så får du se om det fungerar. Lycka till! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toss 0 Postad 13 September , 2010 Tack för tipset! Ska forska i detta. Fler idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qsecofr 0 Postad 14 September , 2010 Du borde kunna måla med topcoat, då får du en hård blank yta. Tror min camping är målad med det i taket sedan tidigare. /qsec Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 14 September , 2010 Du kan självklart välja en svindyr båt färg men på en gammal Camping funkar det med vilken alkyd-lackfärg som helst. Själv har jag målat med Scala 30 från Colorex för den var en fin lite gräddig vit kulör. När du tröttat så är det bara att måla om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 14 September , 2010 Hej jag har målat om i vår orrskär, från orange till vitt. Jag använde Internationals Toplac. Först torkade jag av ytorna med trasa och aceton, rolla sen med en medelgrov roller och efterstryk med en lackpensel, lägg inte på för mycket färg med rollern, när du efterstryker så täcker färgen bra och det blir jämt och fint. Räkna med 3-4 lager innan du blir nöjd. Hälsningar Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
opto 0 Postad 26 Oktober , 2010 Inte facit kanske men så här blev resultatet: http://lulealv.se/batar/vikingII_rep.html I min ryds var mattan kvar och då gjorde jag så att jag oljade först taket, sedan akrylat färg, en bruten vit nyans. Taket flagnar inte efter tre år. Lite vasst kanske i ytan. //opto Senast ändrad av opto | 26 oktober 2010 | 22:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser