Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Chrillolin

Köpa GPS plotter i USA?

Rekommendera Poster

Har en bekant som ska åka till USA i dagarna och vill ha tips på om det fortfarande är billigare att köpa GPS plotter där. Har tänkt mig något i stil med Garmin 526 som kan passa en marschfart på 20-25 knop.

Tips på om det finns någon kedja typ Watski som finns i de flesta större städer så det blir lätt att hitta. (Funkar ju inte med något internetbaserat företag när man ska dit och handla)

Är det några problem att få kartor till dem här hemma?

Tacksam för tips och erfarenheter.

mvh

Senast ändrad av Chrillolin | 13 september 2010 | 15:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

West Marine är nog den största kedjan i USA och den finns precis överallt. Typ Watski men mycket mycket större. Kolla deras hemsida.

Kollade och en 526 ligger nästan 2000 under svenskt pris. Men kolla runt för det är nästan alltid dom har extrapris på någon modell.

Jag har handlat mycket på West Marine och jag brukar ringa till den butik jag skall besöka och kolla om varan finns hemma och om dom kan lägga undan till mig. Ibland har dom tagit hem så att grejorna finns när jag kommer, jag brukar förklara läget att jag kommer från Sverige och det har gått bra.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har handlat en hel del på starmarinedepot.com den senaste tiden. Bra tips är att beställa online och få levererat till ditt hotell (eller var du nu bor i USA).

Så brukar jag göra och det funkar perfekt. West Marine är bra och har nästan allt men det är sällan de har bättre än listpris.

Mitt senaste kap hos dem var detta - att jämföra med 78 000:- här hemma. Skrattande

Senast ändrad av politby | 14 september 2010 | 10:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tips!

När jag tittar i prisklassen 6000:- så ser det ut som man sparar ca 900:- på att köpa där och i de små vinsterna känns det tveksamt om jag vill trassla. Ser dock att 78000:- och 34000:- är en viss skillnad.

Hur funkar det med sjökort till dem då, är de alltid utan kort? Såg att någon såldes med worldwide. Vad kostar det annars att köpa till kort till dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla plottrar är samma hårdvara överallt. Vissa säljs i USA med inbyggda sjökort för USA (t ex Garmin 720 heter 740 i USA med sjökort).

De lite billigare maskinerna - typ den 526 du tänkte köpa - säljs i såna volymer att det blir mindre prisskillnad mot Sverige. Däremot de lite exklusivare modellerna blir ofta uppåt 50% billligare i USA.

Garmin är lite av ett undantag, de är stenhårda när det gäller att försöka begränsa onlineförsäljning så det är svårt för de onlinebutiker som faktiskt säljer Garmin att pressa priserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...