Minona 2 Postad 13 September , 2010 Hej! I helgen var vi ute och körde med vår Solö båt som drivs av en B20. Vi körde 8 landmil i 13 knop och bensinförbrukningen var då 100 liter på hela resan. Är detta onormalt eller hur mycket drar era B20 motorer? Motorn går jämt och bra och inga läckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 13 September , 2010 Ca 2,3 liter/M, låter väl rätt normalt tycker jag utan att eg veta så mycket om båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 13 September , 2010 Hej! 2,3L/nm låter lite mycket tycker jag o särskilt i nått som e i närheten av marchfart, men visst det är en gammal motor, som jämförelse, jag har en Nora 17 med B20 o den drar i march ca 0,8-1,0 per distans, men din båt e en 21 fotare? Vet inte om du blev så mycket klokare av mitt inlägg men.... M.v.h Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 13 September , 2010 Låter mycket, drog du fullt eller. Har en B20 i min myra 23 den ligger på ca 0,7 på marchfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunderklumpen 0 Postad 13 September , 2010 Jag har en Catalina med en B20 på 130 hästar. Den väger c:a 1500 kg. Toppvarv 5400. Kör jag 4500 varv, så drar båten c:a 1,5 liter per distans. Mer ska den inte dra. Men det är ju massor av faktorer som spelar in. Ex. hur mycket sjögräs växer på båten? Är motorn lagom till båten, eller får den jobba hårt osv. osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 14 September , 2010 Spontant låter det mycket. Och 13 knop känns som en mycket ineffektiv fart. Men den kanske är halvplanande och inte går fortare utan att pressa motorn till max. I såna fall kanske enda vägen till lägre förbrukning är att sänka farten till deplacementsfart, vilket lär vara under 7 knop i detta fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 14 September , 2010 Hej Har du inombordare eller drev, om det är en planande båt så håller jag med om att det förmodligen är en dålig fart för ekonomin. Vi har en planande båt i 8 metersklassen med dieselmotor och högsta förbrukningen ligger mellan 10-12 knop ( enl flödesmätare) lite över 2liter/dm men i 19-20 knop är förbrukningen ca 1,55-1,65. Under 7 knop ca 0,8. Om du haft en starkare motor så att du skulle orka upp i några knop tll skulle det förmodligen bli bättre ekonomi. Jag har själv haft en Solö med inombordare (BB70 = B16 på 70hk ) jag tyckte den tog väldigt lite bränsle och det fanns liksom ingen fart som kändes tung med den ( topp ca 14 knop ) Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minona 2 Postad 14 September , 2010 Hej igen! Vi körde i marschfart 13 knop, toppfarten är med vind i ryggen, hemlängtan och pissnödig ca 23 knop, men då ryker den oroväckande där bak. Jag tycker det är onormalt mycket med 2.3 lit/nm men det är kanske våra dubbla förgasare som inte är rätt inställda. Har köpt båten i år och är därför nyfiken, motorn är nämligen nyrenoverad med nya packningar överallt och upplevs för övrigt pigg å kry. Vad tror ni, kan det vara förgasarna eller man får förvänta sig sådan bensinförbrukning på en så gammal motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 14 September , 2010 Går inte att svara på om den drar för mycket eller inte vid 13 knop om du inte berättar vad du har för båt. Min båt drar nog säkert 3 liter distansen vid 13 knop och lite drygt 1,5 liter vid 25 knop, jag har en fjord 24 weekender med v8:a på 300 hk och insprutning. /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
repen_1 0 Postad 14 September , 2010 Om Solön beter sej som Storön så är just 13 knop det absolut sämsta o mest soppatörstigaste farten du kan köra i. Antingen max 10 eller över 15 knop borde vara bättre.Sen att massa packningar är bytta betyder inte att motorn är i bästa skick.Men sen är det som du skriver, kolla förgasarna dom brukar vara en stor bov i soppa törstighet. Ryker hon oroveckande skulle jag även ta ett kompprov på motorn den kanske inte är i det bra skicket som du tror.Mille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minona 2 Postad 14 September , 2010 Båten är en Solö Aqua Cabin från 1965, måtten är 7.35x2.50 och väger 1600 kg. Motorn är på 130 hk med aquamatic drev. Senast ändrad av Minona | 14 september 2010 | 14:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 14 September , 2010 Det lutar åt att det gäller att hitta de effektivaste fartområdena för din båt. Detta kan man ju göra en hel vetenskap av, eller så gör man det lite enklare. Ta med en gps ut. Testa olika varvtalsområden från 1000 upp till maxvarv, gå upp 500 varv åt gången. Anteckna vilken fart du uppnår vid varje varvtal. Dela sedan varvtalet med farten, ex 3000/10=300, 4000/16=250 osv. Det varvtal som ger lägst summa = lägst antal motorvarv per förflyttad sträcka är den fart där båten glider lättast genom vattnet. Idealt ska detta varvtal vara ca 20 procent under maxvarv = det område motorn arbetar effektivast, då har man rätt motor för båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 14 September , 2010 Min gode vän Matanza här på forumet har tagit bort orginal dubbelförgasararrangemang och ersatt med en enkel Weber-förgasare på sin B20 med mycket lyckat resultat. Skicka honom ett meddelande så berättar han säkert exakt vad han gjort. Hans profil finns här: http://www.maringuiden.se/u/Matanza Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 14 September , 2010 Å andra sidan även om en B20 är törstigare än en diesel kan vi som har en sådan trösta oss med att den förutom att ha ett trevligt ljud är i det närmsta otuslitlig lätt och billig att serva och tillgången på reservdelar god. - vilket trots allt gör den ekonomisk i jämförelse med en gammal diesel som man måste byta. Dessutom kan det vara så att förbrukningen sjunker när du kört in spisen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 15 September , 2010 Hej. Ryker den mycket? då kan det ju faktiskt kunna vara fel på motorn också, kan ju vara vevhusventilationen, eller som sagts redan fel inställda förgasare. (Bara en tanke) /urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser