Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
2HOT4U

Trolling timmar på motorn är det bättre timmar?

Rekommendera Poster

trollingtimmar på motorn är det typ som tjej/norrlands körd bil

ägare säger 250 trollingtimmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då de flesta som trollar har en mindre motor vid sidan om den ordinarie, typ 5-10 hk, tolkar jag det som att det inte är speciellt bra att trolla med en större motor. Det framgår inte hur stor motor du syftar på men är den av större modell skulle jag avstå. Tror inte att en motor är gjord för att gå på tomgång under så lång tid. Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller nog inte riktigt med där... förr kan jag tänka mig användes småmotorer som trollingmotor, men om du kollar en trollingtävling idag så är det i stort sett enbart stora 4-taktare som används. Jag trollar själv en del med en Suzuki DF90, och det jag kan se är att motortempen diffar ca 8 - 9 C (kallare vid trolling). Om det är negativt vill jag inte uttala mig om, men inte inte har jag hört att några motorer har tagit skada i alla fall!

//T.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror nyare stora motorer inte har några problem att vara trollingkörda.. på äldre 4-taktare så hörde jag att smörjningen var lite sämre vid låga varvtal vilket ställde till det i längden.

Jag har kört 209 timmar med min Mercury 60hp 2009 utan problem, mestadels trolling :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rättelse: Kollade med Uppsala Marinverkstad och de bekräftade vad ni övriga sa att det inte är några problem att trolla med varken stor eller liten motor bara man drar ur den i mellanåt, detta gäller speciellt 2-taktare som kan sura ner sig om de går för länge på tomgångsvarv.

(Personligen vill jag dock göra jämförelsen med en gubbkörd bilmotor som då kan ha sotat igen och tappat effekt dvs ej köp för min del vid så många timmar)

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar trolla med min gamla 70 hk 2-taktare från -88 och det är inga större problem, förutom att båten drar mycket soppa och sällan kommer under 2,7 knop. Vilket är en lite för hög hastighet för trolling.. men jag får gott om fisk ändå, så jag klagar inte.
Sen gäller det ju att dra ur motorn så man inte bara kör trollingfart, men det gör jag på hemvägen till bryggan. Annars är risken att motorn sotar igen, går dåligt och blir svårstartad.

En 4-taktare har ju bättre förutsättningar för trollingfart men kostar mer.. lite för mycket för min plånbok. Så jag har införskaffat en liten trollingmotor som kommer att åka på nästa år.
Men det är mest för att den drar mindre bensin..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att sportfiskare sällan brukar åka sakta till och från fiskeplatserna. Jag har aldrig träffat någon som haft problem med igensotade motor. /Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående talare. Jag har kört min DF90 i 5 säsonger nu, mest trolling. Jag kan nog påstå att jag inte haft en enda misständning, tvekan eller liknande. Det är STOR skillnad mot den Johnson 90 2-taktare som satt på förut. dessutom snål, ca 0,7 - 0,8 l/tim vid trolling...

//T.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...