Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
ljunghall

Hur värdera Storebro 34 som köpare?

Rekommendera Poster

Fast man är väldigt lite Besserwisser och mer Messersmith om man har fel...

Dessutom är det ju så lätt att kolla på Volvopentas sajt. Deras Publikationssökning eller Motordatabas ger en tabell med exakta uppgifter om vilka motorer som funnits, antal hästar, tillverkningsår, med mera (plus länkar till instruktionsböcker om man vill kolla alla detaljer).

TAMD42 finns i 4 varianter: A, B, P-A och WJ-A. Har 230 hästar.

KAMD42 tillverkades samtidigt och finns i 3 varianter A, B och P-A. Har också 230 hästar. Kompressor går bara i mitten av varvtalsregistret, så effekten blir densamma vid toppvarv, då bara turbon räcker för max laddlufttryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att även om du köper en storö34 i toppskick så krävs det en hel del skötsel på vår och höst.
Själv har jag en med plastskrov och 2xperkins 175hk.

Gamla motorer men funkar finfint (peppar peppar). Själv glider jag helst runt i ca 10knop, då jobbar motorerna bra och kommer upp i temperatur.
om man någon gång överrumplas av dåligt väder eller skall över en sträcka med mycket vågor är det skönt att ha dom extra hästkrafterna då den inte rullar så mycket i högre farter.

Både jag och Repen1 har en del erfarenhet av dessa båtar så det är bara att höra av sig om det finns frågor. 
Du kan också kolla in min renovering här http://sethakan.blogspot.com/

Lycka till med köpet av den nya sommarstugan:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, detta är förstås OT, men visst är den lustig, sketchen där någon säger något i stil med Du är ju en sån där Messersmith och får svaret Det heter faktiskt Besserwisser.

Så nu vill jag bara påpeka att den tyska flygplanstillverkaren (som jag fått för mig att personen i sketchen syftar på) verkar stava med 2 t = Messerschmitt. Men i USA verkar detta efternamn ofta stavas Messersmith.

På engelska Wikipedia får man 133 träffar på ...smith, 1377 träffar på ...schmitt och 154 träffar på ...schmidt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sett en riktigt kanonfin båt, men den är lite klen i motorerna med 2 x MD 32. Är det nån idé att köpa för att byta motorer? vad kostar det att få in lite fräschare grejer om än begagnat, senare? Är det ens att tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpa för att byta motorer tror jag bara är rimligt om du (a) gör det mesta av jobbet själv, samt (B) lyckas köpa 2 begagnade motorer av bra kvalitet. Om ett auktoriserat varv ska byta till två nya dieselmotorer, så kostar det minst en halv miljon kronor (beror på storlek och hur mycket i övrigt som måste bytas eller byggas om). Är bara rimligt om du tänker behålla båten i många år och vill ha just en Storebro 34 med nya motorer --- men jag tror aldrig du får igen hela investeringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en gammal Vi Båtägare special: TEST Tidningen, 80 av de populäraste motorbåtarna på den begagnade marknaden under luppen från 2003. Där finns Storö 34 med på sidan 112 (och det är väl samma båt som Storebro 34 om jag fattat rätt).

Några intressanta synpunkter jag inte sett tidigare i tråden:

-- Förare och en passagerare sitter utmärkt under gång, övriga får nöja sig med enkla sittbänkar med klen sikt, eller sitta på akterruffens tak.

-- Finishen står sig gott, med undantag av 34:or med träöverbyggnad, där speciellt framkant ruffen går vertikalt rakt ned i däck och ändträt suger vatten, fernissan släpper.

-- Står sig gott tack vare god kvalitet och rykte som lyxbåt. Den trånga sittbrunnen är definitivt båtens svaga punkt. Versionen med toppbrygga är att föredra.

-- Salongen är en riktig matsal, men hu så trist att sikten ut när man sitter i U-soffan är skral.

Vem köper den? Den som vill ha en märkesvara, en lyxbåt till överkomligt pris (från 300.000 kronor) och inte bryr sig om att den har ett ålderstiget koncept.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis kan man inte jämföra en Storebro 34a  som slutade tillverkas 1988 med dagens nyare båtar då får man leta efter Storebro 340or. Vill man ha en klassisk 34a så får man räkna med gårdagens teknik o utrymmes lösningar. Alla båtar har sina akilleshälar o Storö 34ornas är just trädäcken o hörnen i rutramarna, men med rätt underhåll är det inga större problem.Som sagt lite mera jobb men ack så tillfredställande när man kan spegla sej i en rödaktig djup mahogny akterspegel.Om man köper en med 32or i är det lönt ? Det får man väl se vilken budget man kan sätta, Köpte min med 32or i totalt hopplösa stopp nära på varje dag ,fick tag på fina 40or o in med dom sen dess har det bara gått . Köpte mina 40or av MMSab i Västerås gått 1700tim  ett års garanti o väl genomgångna, gav 25000kr st. Bytte dom själv så naturligtvis slapp jag den kostnaden men det är ganska enkelt att byta i dom här båtarna. 40orna passar i stort sätt perfekt så inga större ombygnader behövs, sätter du i TMD 40 så passar dom direkt sätter du i TAMD 40-41 så måste du skära ut en liten hylla i SB  bränsletank o ändra lite i balkarna för durken.Har man en budget på ca 600 000kr o får tag på en bra underhållen 34a för 300 000kr då har man ju 300 000kr till motorer , med lite tålamod  o letande så är det inga problem att hitta , renovera o instalera  ett par TAMD 40-41or för dom pengarna om man vill hålla sej till VP naturligtvis.Tester i all ära men trång sittbrunn? Två bord ,4 personer runt varje bord, 3x280m i en -67a  det räcker åt mej i allafall.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi vill gärna ha en vacker båt utöver att den ska vara bra, och då finns det inte så mycket att välja på. Vi skulle ännu hellre ha haft en Grand Banks 36, men då handlar det plötsligt om helt andra pengar. (Vad finns det för alternativ på den fronten?)

Gammal båt (typ Storebro 34, ev 31) med uppdaterad teknik (nyare motorer, GPS mm) i skick så att man inte behöver börja med att reparera - det är det i vill ha.

Vi har sneglat på Coronet 32 och liknande, men det är liksom inte samma sak. Säkert lättare att undvika fällor till ett lägre pris, men skönheten glömde konstruktören bort...

Finns det andra båtar med linjer som en SRC 34?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog svårt att hitta nyare båtar med Storöns linjer om inte helt omöjligt nya tider ,nya värderingar. Men om du har tittat åt Coronettens och Storebro 31ans håll o kan tänka dej klassisk stil så ta dej en titt på Chris crafts 31 comander finns en riktigt snygg till salu i Stockholm du hittar den på blocket.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trång sittbrunn --- Jag tror att det är två jämförelser som förklarar hur journalisterna resonerar:

Jämfört med andra båtar som är byggda för att åka många i --- Till exempel en modern DC som har en stor U-soffa bak där 4-5 passagerare kan sitta bekvämt och se även framåt under färd.

Jämfört med moderna drygt 10 meter långa lyxbåtar --- Att montera upp fällbord och fällstolar på ett trädäck i en sittbrunn är inte lyx.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nyss att Anders som började leta en båt av denna typ för ett år sedan nu har uppdaterat sin tråd med resultatet -- de köpte en Westfjord 29 AC. Verkar som ett mer praktiskt alternativ till Storebro 34 om man tål att åka max 15 knop.

En hel del liknande alternativ på semesterbåt nämns i Anders tråd:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=309215

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att Storö34 är en gammal båt och att den har brister.
Men att säga att en storö34 är trång är helt enkelt fel, jag tycker heller inte att man skall jämföra med en DC då det är en Day Cruiser där man satsar mer på uteplats än inne och 34an är mer en bobåt 

Jag förstår att Jonas478 har läst en del om 34an men själv kanske inte har några egna uppfattningar. Om du befinner du dig på västkusten Jonas så skall du få dig en tur så skall jag berätta om 34ans fördelar och nackdelar. Just det att det är så mycket trä är väl det som avskräcker.

Jag ser nu att det rekommenderas en Westfjord 29 och instämmer helt Westfjord gör fina båtar, själv tittar jag på en Westfjord 31 (den som idag kallas 34 pga badbryggan om jag inte har helt fel) lite synd är att jag går ner i utrymme men upp i pris, dock får jag en modernare båt med mindre underhåll samt bara en motor. Dubbla motorer= Dubbel säkerhet, Dubbla problem:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för inbjudan Håkan,

Jag skulle gärna åka med en sväng, men bor strax söder om Stockholm. Om jag inte hade tre barn skulle jag gärna ägna stora delar av min fritid åt att pyssla med en träbåt, jag gillar mycket bättre att fixa saker i trä än illaluktande plast. Man jag är realist och har valt en plastbåt från 2003. Fast min dröm är nog egentligen en Nauticat 33... Skulle vilja kunna hissa segel när det blåser från rätt håll, men ändå ha en bra styrplatsen under tak (varken jag eller min fru gillar att frysa).

Men denna tråd handlar ju om att TS har fastnat för lyxbåten Storebro 34 och jag tycker bara att det är ett kul tidsfördriv att försöka hjälpa till med små tankar och tips...

För att förklara vad jag tror att Vi Båtägares journalister menar med trång, så borde jag nog även ha citerat deras förutsättningar för utvärderingen. Det gjorde jag i Anders tråd för ett år sedan (länk tidigare i dag), så jag citaterar nu mitt eget inlägg där:

När det gäller kabinbåtar ger Vi Båtägare 2003 även en lista med tre fallgropar:

1. Farten, för gör den 22 knop under provturen, så blir det 17 knop med full packning och hela familjen. Du blir omkörd av många större båtar, med stora svall.

2. Att låta plånboken styra och köpa för liten kabinbåt. Provligg hela familjen. Provsitt med pentry och bord uppfällda. Gör en lista med all packning och kolla att den får plats.

3. Alla ska sitta bekvämt och i lä under gång, med bra utsikt och kontakt med horisonten. Men samtidigt ska alla kunna sitta under bar himmel och äta, om det är fint väder.

En Storebro 34 med 2x175 hk eller mer klarar om jag förstått rätt både punkt 1 och 2, men det som är problemet för familjen i denna båt (som ViB klagar på) är första halvan av punkt 3: Alla ska sitta bekvämt och i lä under gång, med bra utsikt och kontakt med horisonten.

Och visst måste man väl få jämföra med andra båttyper, som en modern DC, för att förstå nackdelarna med äldre kabinbåtar. Alla båttyper har fördelar och nackdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om det inte hör direkt till värderingen så tillkommer vinteruppställing som en utgiftspost. När vi undersöker det får vi lite oliak svar på vad som är bäst för båten. De plastbåtsägare vi pratat med säger ganska enhälligt att båten bör inne om vintern, helst i uppvärmda utrymmen.

Tråkillen sade däremot att båten ska ligga ute hela vintern, helst i vattnet året runt (bortsett från när man jobbar med skrovet utvändigt).

Vad är det som gäller egentligen? Det blir ju skapliga skillnader i kostnaden för att äga båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken sorts båt du har om den kan ligga i året om iallafall om det är en träbåt. Är den byggd i nordiska träslag med grövre bord så går det nog fint att ha den i året om. Men en mahognybåt som storö får nog lättare frostskador i mahognyn om den ligger i. Då mahogny är känsligare för kyla än de nordiska träslagen. Däremot stämmer det att en plastbåt vill gärna ligga i plusgrader året om. Medans en träbåt får du tänka till lite mer med. Ligger den i en tempererad hall så kommer träet torka isär och du får större fuktrörelser i den om du inte underhållsoljar/fuktar den under tiden. Därför är det nog rekomenderat att lyfta ett tag innan det blir tokkallt och låta den torka ur det värsta ställa den i en kall lokal helst med jordgolv eller liknande och släppa i ganska tidigt på våren istället. Allt för att undvika träets rörelser när det torkar sväller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en egen avdelning på detta forum som heter Träsnack -- tror du hittar svar om träbåtar där. Starta annars en ny tråd där.

Plastbåtar uppvärmt inomhus --- det är lyx, för folk som inte vill ta besväret att göra båten iordning för vintern (ta in madrasser och annat som suger fukt, tömma vattensystem, montera täckställning och presenningar). En vanlig missuppfattning verkar vara att motorn inte behöver konserveras om båten förvarar inomhus (det är fel, järn rostar även i plusgrader, konservering ska ske om motorn står still mer än en månad, men folk läser väl inte instruktionsboken...)

Det lilla jag vet är att både träbåtar och plastbåtar behöver torka innan vintern om de ska vara kvar ute. Om det är väta kvar i skrovet när det fryser så blir det skador (plastpest eller frostsprängning). Att ha träbåten kvar i vattnet på vintern kräver väl ändå någon typ av uppvärmning, för skrovet ovanför vattenlinjen fryser väl sönder annars?

Dessutom behöver botten göras rent och kanske målas. Normalt är att ta upp träbåtar tidigt på hösten så att de hinner torka och sedan sjösätta tidigt, innan skrovet torkat isär för mycket av sommarvärmen. Mina bekanta med träbåt brukar ha länspumpar igång de första dagarna, sedan sväller skrovet och blir tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu drar det ihop sig. Tomten som ska finansiera båtköpet är ute på Blocket, snart på Hemnet, och vi har hittat en favorit vi är intresserade av. (Postar mer när det är klart.)

Vi har fått en båtplats i byn vi bor i och på lördag är det dags för första fixardagen i hamnen. Det lutar åt en träbåt. :-)

Huset.

http://www.blocket.se/halland/Vastkusttomt_vid_havet_32713076.htm?ca=20&w=1

Senast ändrad av ljunghall | 04 april 2011 | 22:49



Senast ändrad av ljunghall | 04 april 2011 | 22:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, det tog en stund innan jag fattade att det faktiskt inte var Tomten som skulle finansiera er båt, utan en tomt.

Lycka till;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har också varit och tittat på nämnda 34:a i Uppsala med TAMD63P... ingen vacker syn!

Båten frös enligt ägaren fast i isen i vintras för att han inte hade haft möjlighet att ta hem den, det slutade med att han körde hem den i isen. Tog upp och ställde i båthus. När vi såg den fanns det tecken på grundstötningsskada i botten midskepps. Inget läckage sa säljaren - bara att måla över. Droppade gjorde det dock när man tryckte på plasten...

Nåväl, upp i båten, ingen direkt torr lukt. Stegade fram till förpiken, lyste upp under fördäck - svart av fukt på både däcksbalkar och plywooden som ligger under teakdäcket. Flagnade rejält när man petade på träet. Tryckte lite på plywooden med fingrarna, det gick igenom - däcket rejält slut. Mats Snickare värderar en komplett reparation av ett helt däck till minst 200.000 kr!

Lyfte på lite dynor i förruffen, det stod vatten i båten. Regnade i höstas sa säljaren...

Toan var bevisligen använd i höstas såg jag, den har tyvärr inte rengjort sig själv över vintern heller...

Maskinerna var dock värdet i båten hade jag misstänkt även om den för länge sedan inte var ens i närheten av en kandidat för vårt köp. Säljaren lyfte motorluckorna men då blev jag ärligt talat riktigt ledsen... det stod uppskattningsvis 2-2,5 dm vattenstånd i motorrummet vilket i en så stor båt inte är lite vatten totalt sett eftersom det var samma sak i förpik och eventuellt även i kölsvinet i kabinen som inte var inspekterbart eftersom durkarna var fastskruvade. I motorrummet var slangar, pumpar, filter, kopplingar, elkablar YOU NAME IT under vatten. I underkant på svänghjulsplattan var vattennivån. Men säljare startade glatt motorerna ändå för att visa hur lättstartade de var! Jag undrade om han inte skulle stänga av för impellrar brukar inte må så bra av att köras torra...

Nåväl, både säljaren och köparen insåg att mitt besök inte ledde någonvart, tackade artigt svenskt för mig och var glad att inte frugan var med...

Såg nu att båten sänkts 30.000 kr på nätet - borde vara en nolla till...

Men för den som vill ha ett renoveringsobjekt kan det naturligtvis vara någonting att satsa på - men då hade jag bett att få köpa utan maskinerna för vem vet hur de mår - konserverade i vinter?

 

Ciao

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det allt... samma som du såg.

Förstår inte riktigt hur man tänker när man via Riddarfjärdens Marina låg ute med 750 tkr i början av 2010 för att sedan lägga sig på 580 tkr hos Karlbergs Marina under hösten och nu provar på 450-480 tkr hos Ivarsson...?

Såg nu ikväll att Ivarsson märkt båten med Renoveringsobjekt vilket jag ser som seriöst - även om det inte kan vara en möjlig prisnivå att lägga sig på om den som köper skall bli nöjd aktat att denne vet vad modellen kostar?

Letar du fortfarande efter 34 Baltic? Kikat på den som Nordwest har som tidigare gått hos en dansk kund? Det är gott om pre-1975 med hysteriska priser alternativt båtar runt 800 tkr... Ivarssons egna 88:a är nog en pärla, men 1 mkr är mycket för en 34:a idag...

TMC
 

Senast ändrad av T_M_C | 07 april 2011 | 22:26



Senast ändrad av T_M_C | 07 april 2011 | 22:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vi letar fortfarande, även om vi har börjat förstå vad vi vill ha mer i detalj. Det finns några alternativ kvar på listan över tänkbara köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om den Storebro 34 som är till salu med 2 x VP TAMD63P.

Var en till salu år 2007 och då annonserade Storebro Trading att det var ett ”RENOVERINGSOBJEKT”.

Då var priset 600.000:--

 

Så undra var nuvarande ägare har gjort med båten????

 

Hoppas du hittar din Storebro till sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju lite svårt att tro att det är samma båt i Uppsala... Alltså svårt att tro att någon misshandlar en ändå ganska dyr båt så...

Men det kan väl knappast finnas mer än en Storebro 34 med två VP TAMD 63P som (vi diskuterade i höstas) är en ovanlig motor i denna typ av båt.

Sorgligt :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu trillar poletten ner. Jag var och tittade på den båten i somras. Den luktade väldigt mycket fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi nära ett köp, men får lite kalla fötter när vi ser hur orörlig marknaden är. Tänk om det visar sig att vi inte vill ha båt efter ha haft den en eller två säsonger? Blir man av med den då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till er som följer denna tråd kan jag meddela att vi köpte en toppfräsch Storebro 34 med mahognyskrov från 1978, nr 2246, med två nyrenoverade TAMD41A 192 hp från 1992. Det är en av de sista 34:orna med träskrov som byggdes.

Vi är mycket belåtna med köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! (även om det var ett tag sedan) smiley

Vad gav ni för den? Vi är på gång att köpa en Storebro 34, 1978,  plastskrov och med 2 Perkins Dieslar på 175hk. Vad är skäligt att ge? Den är i ett mycket fint skick och välskött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gav för mycket. Kolla på storebro34.se för att se vad vi tampas med. Jag kan bara rekommendera att ni anlitar en besiktningsman och att ni kräver dokumentation på all renovering Det är en härlig båt men full av lömska fällor att falla i om man inte vet var man ska leta efter fel. Finns ert objekt på annons?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...