Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
gsm-peter

Hjälp: Propeller byte Laser2 till High Five

Rekommendera Poster

Hej

Undrar om någon gura kan ge ett Propeller råd?

Kör en styrpulpet 21 fot med en Mercury Black Max 135Hk 1986.
Elipaget väger ca 1000Kg.
Den har en ''Fjordlingtunnel''.

Med Laser 2 på 22''  och 6 cm hiss varavar den ca 5750 rpm.
Med Laser 2 på 22'' tum  och 2 cm hiss varavar den ca 5500 rpm (minskar ca 125 rpm per hål på 2 cm.)

Den duger inte till vatenskidor oavsett hissning.
Funderar på en High Five 19''.

Jag borde då öka accelerationen väsentligt.
Dock så kommer maxvarvtalet att överskridas.
Normalt brukar man räkna med ca 200 rpm per tum, dvs 600 rpm.
Dock så gissar jag att man har större bladarea med 5 bladig i vattnet så skillnaden borde bli mindre.

Klarar High Five at köras 6 cm hissad (jag gissar det)?
Skall man ha avgasutsläppshålen stängda eller öpppna för att öka accelerationen?
För vattenskidor behöver man inte köra fullt så jag kan tåla ett maxvarv på typ 6300 rpm.
Mig veterligen så skall man inte varva högre pga att pereferihastigeheten på bladet får inte överstiga 200 km/h (risk för ''ljudbangar'' och därmed effektivitetsförlust).

Kan någon råda?

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så har Laser 2 udda stigningar för V6orna, dvs avgastrumman/växelhuset håller 4,75 tum i diameter. Propparna med jämna stigningar är för de 3 o 4 cylindriga motorerna med det mindre 4,25 växelhuset. Om du har en propp avsedd för det lilla huset är det förmodligen svaret på ditt dåliga ax. Växelhuset o avgastrumman på proppen ska vara kant i kant, har du en glipa har du förmodligen en propp för lilla växelhuset. Är du osäker så släng upp en bild där man ser proppen o växelhuset från sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har det stora huset och en 21 prop som är blueprintad och uppknackad till 22.
DVS den är avpassad till rätt vxl-hus.
Fn så sitter det pluggar som stänger avgashålen till större delen, dvs ner till ca 8 mm.

Frågan är främst om High Five tål ca 6 cm hiss?
Och om en 19 High Five ger samma varvtal som en 19 laser ll?

I så fall kan jag klara båda driftsfallen genom att bara byta prop.

Kan det vara så att det finns numera både jämna och ojämna stigningar på Laser ll?

Mvh

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det förklarar ju varför proppen har en jämn stigning men inte varför du har dåligt ax. Har tyvärr ingen egen erfarenhet av High Five men en del av Laser 2 och att en 22a proppad till 5500-5700 skulle ha för dåligt ax för vattenskidor förvånar mej. I teorin får du ett högre upplaningsvarvtal med större venthål men det stämmer ibland inte. Du kan ju prova att ta ur pluggarna helt o se vad det gör med ditt ax.

Nån gång på 90-talet hade Båtnytt eller ViBåtägare en projektserie med en Flipper 640 med en Murkla V6a som man fartoptimerade. Jag vet att både Laser 2 och High Five var med bland de testade propparna. Kanske kan Bibloiteket skaka fram tidningen och då kan du ju få en hint om varven. Tror dock att du kan ligga kvar på 21 tum stigning och ändå få bättre ax men slippa skifta propp. Att High Fiven tål 6 cm hiss tror jag precis som du. Visserligen har den lite mindre diameter än många 3 o 4 bladiga proppar men det borde absolut funka ändå. Men man vet ju aldrig förrän man provat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade en High Five 19.

Hade 2 cm hiss.
Accet blev betydligt bättre men den släppte väl lätt i kurvorna.

Det blåste en del men toppvarv blev minst drygt 6000
Borde vara högre...
(svårt att mäta i sjö hängades ut bak på mage med vibrationsvarvräknaren i ena handen)
Gissar att jag har en del extra kilon och beväxtning bottenfärg till trots.

Venthålen på L2 är storlek 12 mm (nästa blir att ta bort pluggarna).
Visserligen ökar varevet fort när man gasar på men det blir inte tillräckligt med drag.
Den kaviterar en del när den skall igång, även mend HF.

Vatenskidor, vi startar på en skida i vattnet med fötterna i.
Det bromsar bra (och sliter på armarna).

Borde nog ha en modernare snurra med bottendrag men båten är inte riktigt värd det (för udda båt samt att den är lite läskig i kurvorna - sladdar som en bil på halt [blött =0) ] underlag)

Blir inte klok på vad jag behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...