Gäst silver Postad 21 September , 2004 Har jag förstått det hela rätt att powertilt och trim har att göra med få optimal vinkel på motorn under gång. Om så är fallet, hur mycket soppa sparar man/hur mycket snabbare går båten? Är det bättre med powertilt och trim än en större motor? /tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 21 September , 2004 Oftast definierar man (power-)trim som den funktion man använder för att vinkla in eller ut motorn under gång och (power-)tilt den som man använder för att tippa upp eller ner motorn ur vattnet. Man brukar trimma in motorn för att snabbare komma upp i planing för att sedan trimma ut den så mycket som möjligt utan att den suger luft för att få bästa möjliga fart. Hur mycket man sparar på detta går inte att säga generellt men att det sparar mycket bränsle när båten planar är helt klart. Det bör också tilläggas att trim-funktionen är mycket användbar för att få bästa gångläge genom vattnet beroende på vågor och vind etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbepp 1 Postad 24 September , 2004 Med power tilt och trim kan du se till att båten går på ytan av vattnet och inte skär vattnet. ex. tiltar man upp motorn vid full laban så lyfter man fören av båten och låter mitten och bakre delarna av skrovet bära upp båten, vilket gör att du flyger på vatten ytan. Dessvärre så blir åk komforten sämre i hög sjö eftersom man inte skär bort vågorna lika bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser