leleif 10 Postad 11 September , 2010 Är det nån som har en susning om vad det skulle kosta att låta en riggverkstad byta samtliga vant ( två undervant och två toppvant plus för och akterstag ) ? Sådär bara mellan tummen och pekfingret . Tacksam för svar... Fair winds, Leif, Gbg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 11 September , 2010 Beror på vad som skall bytas och kraftig rigg du har. Jag bytte samtliga vantskruvar och topp/undervant terminalerna av den nya modellen passade inte i det gamla fästena utan fick bytas. Riggen var 30 år och jag visste inte var den utsatts för. På min 29fotare gick det på ca 10-12 tusen. Ta en offert, många riggverstäder kan snabbt räkna fram ett pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 12 September , 2010 Kolla med www.beens.se . Sen kan ju akterstaget vara snöre. Mitt tips. Se . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 13 September , 2010 Sune menar www.benns.se gissar jag. Sedan finns Hjertmans, Viking yachting, och Nisse Holmdahl oxå. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fortet 0 Postad 13 September , 2010 Jag har precis tagit in offert från Doghouse marin till min X-79. För 5mm dyform inkl. vantskruv hamnar jag på 8800 för topvant, undervant och akterstag. Dock har jag ett mellanvant som fäster i mitt toppvant och höjer priset med någon tusenlapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 13 September , 2010 Tack för all god info ! ..och för den lilla chocken över hur mycket djupare jag tvingas gräva i plånboken än vad jag trodde Funderar efter att ha fått erbjudande om att köpa 5 mm 19-trådig nästan gratis, att göra en del av jobbet själv...hur svårt kan det vara ...? utom att pressa fast ändstyckena förstås. Har man lärt sig plasta ett roder, byta rutor, sy i segel, splitsa, renovera teak, byta genomföringar, installera helt nytt elsystem, meka tvåtaktare......etc ....borde man väl kunna klara en del av detta själv ? Fair winds, Leif, Gbg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 14 September , 2010 Det beror nog på hur avanserad rigg man har om det är svårt. Men jag skulle tro att det fixar du nog med tungan rätt i munnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 14 September , 2010 Om du nu ändå skall mickla me´ t, har din Junker babystag? Gillar du det? På min Junker hade jag dubbla undervant, vilket är betydligt bättre under kryss, jf med det #¤&%/& babystaget på Misil2:an jag har nu. Tror Junkern fick dubbla undervant -75 eller -76, min båt hade nummer 547 har jag för mig, tror den var tillverkad -76 eller -77. Det borde vara möjligt att komplettera med 2 undervant framåt, när du ändå håller på menar jag. Har du kontaktat Nisse H på Orust? /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 15 September , 2010 Hjertmans kan ju pressa taluritlås och rostfria ändstycken för en liten peng. Frågan är om det gäller även om man köper wire någon annanstans. Jag räknade ut att det skulle gå på drygt tre tusen kr för min Maxi 77, 5mm 19-trådig till över-, undervant, babystag, för och akterstag. Vantskruvarna är rätt fina så de vill jag inte byta ut.. Min anledning till byte är att hela riggen rister när jag ligger i hamn, skulle tro att de snart 40 år gamla vanten har blivit för elastiska och därför fjädrar riggen. Tycker dock att det kanske kan vänta något år till. Jobbit att sova när det brallar i är det iaf Vad är din anledning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 15 September , 2010 Tack för goda tips ! Misil163 : Min Junker serie 1 har precis som du säger bara ett undervant, viket jag inte riktigt gillar, det ska bli 2 st, har hittat ritningar och mått för detta. Plus att jag ska uppdatera till 5mm samt också rigga på ett babystag för stormfock. Babystaget skall dock ha en snabbkoppling så jag kan hålla undan det i normal segling....som du säger det är bara struligt att få genuan runt ett sådant. Skall kolla med Nisse H, jag har hört gott om honom tidigare. Sen skall jag passa på att byta röstjärnen, originalen är ju ett skämt på serie 1-Junkern, jag är ju van vid dom som satt på min gamla Hurley, med pansarvagnsdimensioner. Annars är ju Junkern kul att segla när det piper i, reva lite bara så går den som tåget i allt över tio sekundmeter. Dava : Precis som du har jag en sliten rigg, kardeler som börjat lossna , etc. Låter som du fått ett bra pris med Hjertmans, skall snacka med dom också Fair winds & calm seas, Leif, Gbg oceanplurra.blogspot.com Senast ändrad av leleif | 15 september 2010 | 21:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 16 September , 2010 Jag har inte snackat med dem, jag har antecknat vad jag behöver och räknat ut efter priserna i deras fina katalog. Jag skulle gissa att det blir något dyrare om de ska komma ut till båten, mäta och fixa allt till dig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 19 September , 2010 Du har nog bra möjligheter att pruta till dig en höstrabatt. Benns i Orminge/Nacka utanför Stockholm har 15% rabatt på arbeten fram till sista november. Jag gillar dem mycket, har fått bra råd där (som inte nödvändigtvis betytt att jag behövt köpa några prylar). Annars kan du väl ta det som indikation på hur mycket lägre pris du ska ha på arbetet nu under hösten från andra riggverkstäder. Dels har de mindre med jobb nu jämfört med under vår/sommar, dels så kan de vilja klämma in mer intäkter på räkenskapsåret (om det är kalenderår). ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser