Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Fockedrevsudd

Hur ta upp en fenkölad motorseglare 4 ton???

Rekommendera Poster

Kära salte sjömän!

Har gått och köpt mig en Finnark motorseglare med fenköl och allt!

Jätteroligt ända tills jag ska ta upp henne! Hur kan man göra egentligen.

Tillgång till traktor finns men det är flera mil till närmsta kaj för lyft. Jag vill ju gärna ha båten på tomten och har tittat på vagnar, släp och kärror. Två ramper finns i närheten men folk säger att det inte fungerar! Jag börjar nästan tro att de har rätt i att det inte går att traila den upp ur sjön men jag måste få höra era åsikter.

Snälla salte sjömän ge mig svar!

MVH

Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att traila den upp ur sjön kan bli en dyr historia för dig eftersom du tydligen inte har en vagn som är anpassad efter båtens skrov men det är inte omöjligt att traila upp en tung båt jag har varit med om detta men det var en 8m bogserbåt av stål som väger ca 5ton och med ett djupgående på 1m som vi tog upp via en ramp med hjälp av en fyrhjulsdriven traktor.

Så mitt råd ring en kranbils-firma eller närmaste lastbilscentral så ordnar nog dom både lyftet o hemtransporten till ett överkomligt pris.

Var ligger båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste du ta upp den då?  Jag ligger i sjön året runt och det gör många andra också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju såna fommar som jag, som vill ha nära till båten för att ständigt kunna jobba med dem. Nu har ju jag ganska nära till småbåtshamnen och har fixat en plats där jag kan få tillgång till obegränsat (1x20A) med ström, som jag kan få mäta och betala för.

Annars är min båt ungefär lika den som trådskaparen har. 4,5 ton, motorsgelare med lång fenköl.

Visst går det att ta upp en sån båt på en ramp. Men det ställer stora krav på att rampen är avpassad för den verksamheten och kärran är det. hade ett par olika båtar på Svinninge Marina, Åkersberga under några år. De hade ju specialvagnar som tog båtar upp till 20 vill jag minnas. Se bifogad bild. Sista sjösättningen av den minsta båten jag hade på Svinninge.

Ett sånt ekipage är nog inte helt gratis.

Det blir nog betydligt billigare och säkrare att leja en kranbil för lyft och transport.

Själv har jag legat i sjön med min nuvarande båt förra vintern och jag kommer att ligga i sjön den kommande också. Därmot stod jag på land en månad för midsommar för bottenmålning och en del andra jobb. Det blir inte gratis det heller. Det blir ju upp och ner och eftersom jag skulle fixa med masten, av och påmastning.

tommy

post-945-1394236501,4115_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för dina synpunkter!

Är det inte risk att skrovet/genomföringar fryser sönder?

Min båt ska ligga i strömma (värmdö) och de ramper vi har är branta. Har funderat på att köpa en vagn men är tveksam hur båten ska kunna komma på plats med fenan. Traktor har vi som sagt. Problemet med lastbil är att det är så långt till närmsta kaj att det blir kostsamt!

/Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör så att du ringer till lastbilsfirmorna och kollar, de brukar ha dunderkoll på var de kan lyfta båtarna någonstans och ger dig ett överslag på totalkostnaden.

Vi har vår tös i Stavsnäs. Går in till Vinterhamn där en kranbil möter upp, sedan kör han upp den till vår delägares tomt och lyfter av där. Brukar kosta 1800 eller nåt, och då får han ju ändå åka hela vägen ut till Stavsnäs.

Tyvärr kommer jag inte ihåg  vilket åkeri vi anlitar, men det är ganska likriktade priser på båtlyft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska jag inte vara någon bessewisser, men de där båtarna har väl knappast fenköl? Ser långkölade ut i mina ögon. Hur som helst så tror jag också att det smidigaste och billigaste är att ta hjälp av en kranbil, om man inte har kunskap/tid/möjlighet att bygga sig en egen vagn. Med egen trailer så har man ju redan vinterförvaringen klar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men min finnark f8 har fenköl!

Jag skulle sååå gärna traila upp den om det går. Jag har nämligen nära till ramp och en kompis med traktor.

Det jag är mycket osäker på är hur en trailer ska kunna passas in under kölen. För båten bör väl stå på kölen eller???? Kan den stå på bara stöttorna tror ni?

MVH

Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...