fander 0 Postad 11 September , 2010 Hej, Plockade av kapellet i höstas och satte på det i våras. Dock fick jag inte det att bli tillräckligt sträckt i främrepartiet. Nu samlas det lite vatten i fönsterrutspartiet och det ser inte så vackert ut. Jag har försök att justera kapellfästen flertalet gånger utan att lyckas. Är det någon som kan tipsa om hur man ska tänka eller steg för steg beskrivning? Båten är en Yamarin 64 DC. Vänliga hälsningar Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 12 September , 2010 Jag skulle testa att öka böjningen på kapellbågens överdel, så att man spänner upp kapelltaket något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fander 0 Postad 12 September , 2010 Hej! Tack för ditt svar! Menar du att kappelstagen är böjda i en båge? Eller menar du att jag ska justera upp bakre stagen i främre delen? Är det mycket småjustering som ska till för att få det perfekt eller märker man det direkt? Vänliga hälsningar Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 12 September , 2010 Om jag förstått rätt så behöver du minska slacket på kapellet framför den främre bågen. Ett sätt att göra det utan att man förändrar så mycket i övrigt är att få till en svag böj uppåt på den horisontella delen av bågen. Då sträcks tyget i båtens längdriktning. För att det ska se vettigt ut kan man göra samma böjning på båda. Du kan testa i förväg genom att trycka bågarna uppåt så ser du om tyget sträcks upp så som du vill ha det. De är ju i aluminium så de är lätta att böja, man får vara försiktig bara så att man inte böjer så de får en knäck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fander 0 Postad 15 September , 2010 Tack för svaret. Då förstår jag denna princip mycket bättre. Jag får prova detta till våren då båten redan är i vinterförvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrplasma 6 Postad 3 Oktober , 2010 Jag har precis samma problem att det samlar vatten på främre rutan! Ska också testa detta till våren! Har även ett hamnkapell som inte har samma knappavstånd! Måste justera genom att flytta knapparna på rutan:-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser