Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Jsail

Vad kan ha gått sönder?

Rekommendera Poster

Aj aj. Idag var jag lite för klantig för att de ska vara hälsosamt.

Mitt startbatteri var helt tomt varpå jag skulle starta med startkablar från mitt förbrukningsbatteri. Stressad som jag var så såg jag fel och kopplade plus till minus... Jag hörde hur det sprakade till och det rök till i närheten av generatorn. Det som var varmast var laddninsfördelaren.

Motorn är en md5 och generatorn en original Marchal.

När jag sedan kopplat om och startat motor så kom det ingen laddning. Vad tror ni har strykit med, generatorn, laddningsfördelaren, eller nåt annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar vara så att diodbryggan ger upp. Går förmodligen att reparera, men det är antagligen lika dyrt som att byta generator, om du inte kan plocka isär och ihop själv.

Annars kan du ju passa på att uppgradera till en starkare generator, en sk volvo 740-generator från Biltema.

Finns en tråd om detta från i somras.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns oftast ingen som helst anledning att byta till en större generator. En generator med laddrelä lämnar c:a 14.3 volt ut på sina anslutningar. De anslutna batterierna tar sen emot så mycket ström de gillar just då, och det varierar med hur laddade de är och temperaturen. Alldeles i början av laddning av urladdade batterier kan generatorns max-ström vara lite begränsande, men det varar oftast bara i 10-20 minuter, och i det läget märks att generatorn inte orkar hålla sin vanliga laddspänning. Men snart därefter orkar den med, och därefter hade ingen aldrig så stor generator givit mera laddström.

Endast i kombination med en smartare laddregulator som höjer laddspänningen över de vanliga 14.3V vid s.k. bulkladdning kan man ha nytta av en större generator.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar.

Det verkar som om det bara är generatorn som tagit stryk. Det blev en segeltur med NF:en igår trots detta, men jag fick koppla bort generatorn för den verkade kortsluta hela elsystemet.

Förresten, borde det inte sitta någon huvudsäkring som tar smällen om det händer något liknande? Har precis köpt båten, så jag har inte hunnit kolla över så mycket.

Det får nog bli en uppgradering till en biltema-generator, men som Seawolf säger så är  jag lite osäker på om jag vill sätta dit en så stor generator som 70ah. Nuvarande på 30-35 ah har varit fullt tillräckligt för mig. Risken är väl att man måste krångla med att stänga av laddningen och sätta igång den är motorn är varm, vilket man säkert glömmer.

Sen undrar jag hur det fungerar med laddningsfördelning till två olika batterier på en sådan generator, måste man ha någon extern fördelare, eller sitter det även på dessa generatorer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.elha.se/

Även här.

Lyckades inte komma in på deras hemsida men..

Vi har även utbytes samt möjlighet att renovera upp din befintliga startmotor & generator till ...Generator / Folkungagatan 76. BLIXTSERVICE - Startmotor &

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen undrar jag hur det fungerar med laddningsfördelning till två olika batterier på en sådan generator, måste man ha någon extern fördelare, eller sitter det även på dessa generatorer?

Har aldrig sett generatorer med inbyggd laddfördelare mellan batterier.

Det är egen installation som gäller; diodbrygga eller skyllermarks reläkoppling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vissa situationer kan det vara bra att ha en större generator. Min generator laddar 7 ampere om jag kör motorn på tomgång. Om jag varvar upp motorn något kommer jag upp i 25 amperes laddning. Detta går inte att lösa med utväxling på remskivan eftersom generatorn då riskerar att övervarva när motorn går på maxvarv. Om man sällan tomgångskör motorn är detta naturligtvis inget problem.

Senast ändrad av stensino | 13 september 2010 | 22:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltså en såndär laddfördelare som sittar skruvad direkt på generatorns poler, så den röda delen på bilden. Antar att den blir svår att använda ihop med en annan generator, så jag har övervägt att göra ett försök att laga det som gått sönder.

Har nu skuvat upp och mätt de tre dioderna på generatorn, men samtliga visar liknande värden och släpper inte någon ström på fel håll vad jag kan se.

Funderar nu på ifall det är just laddningsfördelaren som gett upp. Dock osäker på hur man mäter den för att se om den är riktig.

Är det någon som har erfarenhet?

EDIT: Bilden vill visst inte visas, provar igen.

Senast ändrad av Jsail | 14 september 2010 | 17:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laddningsfördelaren mäter du på samma sätt som diodbryggan inne i generatorn. Det är  bara dioder som bara skall släppa igenom strömmen åt ett håll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...