Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Crabmeat

Problem med utombordare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett jobbigt problem med min utombordare som någon slug räv här kanske kan hjälpa mig med.

Motor: Yamaha F60 2009 med extra vattenfilter. Utan garanti.

Symptom: Efter att ha kört blandat antal minuter på högre varv så tappar motorn kraft. Slås inte gasen av dör motorn helt, annars hostar den till men håller sig igång. Pumpar jag på bränsleblåsan kan jag köra X antal minuter till detta händer igen. Pumpar jag inte på bränsleblåsan kvarstår problemet. Allt talar alltså för att motorn inte får tillräckligt med bränsle. Har haft problemet i någon månad, verkar inte förvärras. Ibland kan motorn fungera felfritt under en dag.

 

Vad har jag testat: Bytt från fast tank till lös tank och konstaterat att problemet kvarstår. Tömt insprutningsdräneringen samt båda bränslefilter( både det som sitter i motorn och det innan).

Vad kan det vara? Det första som jag kom att tänka på är bränslepumpen. Men varför kan jag i så fall köra en dag utan att symptomen uppträder? Tacksam för alla svar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett billigt sätt är att testa en annan bränsleslang (inkl. blåsa) om du inte redan gjort det.

Ett annat förslag är att skruva bort och kortsluta det extra vattenfiltet, kan vara så att motståndet blir för stort. Också en billig test.

Sen kan du kolla alla anslutningar, kan bränslepumpen suga luft någonstans ?

Ett annat test är att förbikopla bränslekontakten vid inloppet till motorn utan i stället ansluta bränsleslangen (med kontakten borttagen) direkt till bränslefiltret i motorn (som jag antar ligger innan bränslepumpen).

Kan bensintank-avluftning strula, både i fasta tanken och extra tanken ?

Bränslepumpen borde inte strula på en så pass ny motor, det är i alla fall dyrare att köpa en ny pump utan att vara 100 på att just den är fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, intermittenta fel är ju alltid kluriga. Framförallt eftersom man aldrig kan vara helt säker på att de verkligen är lösta...

Men om jag ska spekulera lite så låter det ju precis om du tror, motorn får inte tillräckligt med bränsle. Men om du pressar in mer bränsle så funkar det.

Skit i bränsleslangen? Om det ligger nån rostflaga från tanken i slangen som ibland stoppar upp flödet och ibland släpper fram? Har du bytt slangen när du bytte tank? Det kan ju oxo sitta skit i slangarna i motorn. Prova att ta bort bränslefiltren och backspola systemet med rent bränsle.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2009 utan garanti? Yamaha har väl 2 års garanti!? Lyser motorstörningslampan? Har du Command Link instrumenten så kan du få upp ev felkod i instrumentet. Har du bytt filterna du nämner eller bara dränerat dem? 10 microns filter i båten? Var slang o blåsa oxå nytt när du testade med andra tanken? Var kopllade du in dej med andra tanken, filtret i motorn eller kopplingen? Du har nog även ett filter på slangen mellan lågtryckspumpen och ångseparatorn som kan va värt att kolla. Dina symptom tyder ju på att ångseparatorn blir utan soppa eftersom du kan tvångsmata den med blåsan. Det finns även ett sugfilter på högtryckspumpen inne i ångseparatorn men om det vore igensatt borde det inte hjälpt att tvångsmata med blåsan. Om felet kvarstår med rena filter, annan tank o slang mm är det nog läge att koppla upp den mot en diagnosdator o mäta tryck osv o det är ju ett proffsjobb. Lycka till o berätta gärna vad som var fel när du löst det.



Senast ändrad av jarb | 10 september 2010 | 12:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era svar! Det hjälpte mig verkligen på traven. Det visade sig att det interna bränslefiltret var boven. Var helt enklelt igensatt mer än jag trodde. Det kändes inte så vid blåstest med munnen, men vid jämförande av det nya, så var det skillnad. Det skumma var att vissa dagar fungerade det bra konstigt nog.

 

När det gäller garanti så är detta yrkesmässigt bruk. Jag har försökt att få längre garanti av flera tillverkare men i Sverige gäller 1 år. Hade jag köpt min motor i England så hade det inte varit några problem med 3 års garanti.

Återigen, tack så mycket! Hittar inte hur jag sätter inlägget som löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sej o att du skrev vad som var fel! Har du kollat vad du har för typ av filter i båten? Det ska definitivt va nåt slags vattenavskiljande filter med 10 microns filtreringsgrad. Om det inte är det bör du snarast skaffa ett, typ ett Racor i länken nedan.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=5250&art=862063

Yamahas 4-taktare har ju ett filter på motorn före lågtryckspumparna men det är pyttelitet o kan inte ta hand om några större mängder smuts eller vatten som du ju märkt o därför bör man avlasta det med ett riktigt bra filter i båten. Sen sitter det fler filter i motorn o ju längre in i motorn skiten letar sej ju knivigare är det att byta/rengöra dem. De flesta motorer har ett filter mellan lågtryckspumpen o ångseparatorn o sen sitter det som sagt ett sugfilter på högtryckspumpen inne i ångseparatorn o det krävs oftast en hel del skruvande för att komma åt det. Sen sitter det även ett filternät i varje bränsleventil o det tror jag knappt man kan rengöra själv utan då får ventilerna bytas eller skickas på service. Så bästa sättet är absolut att se till att skiten aldrig kommer till motorn överhuvudtaget utan stannar i ett riktigt bra och överdimensionerat vattenavskiljande filter i båten.

post-26269-1394236512,0464_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...