Funkis 143 Postad 10 September , 2010 Hej. Har ju köpt ny båt. En gammal segelbåt alltså... som har en s.k. ISOMAT mast. Det som är speciellt med den tycker jag är att den har två veck eller halvcirkelformad invikning på framsidan av masten - precis i storlek som för en ledning till tex vindgivare! Så min fråga: Ska dra två ledningar upp i masten, VHF och vindgivare. Jag har dåliga erfarenheter av att låta ledningarna dingla inuti masten ganska jobbigt att dra i ett rör inuti masten... NÅGON som försökt fästa ledningar utanpå masten? I vecken liksom. Och i så fall hur, limmat eller? Tips mottages med tacksamhet. Senast ändrad av Funkis | 10 september 2010 | 09:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 10 September , 2010 Vecken är till för hållaren för spinnakerbomsinfästningen på masten, så att den kan glida upp och ner. Seglar du ingen spinnaker funkar det väl(?), men synd tycker jag att ta bort den möjligheten. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 10 September , 2010 Ja, att dra en kabel inuti masten kan i längden bli irreterande. När vi monterade vår radar på masten så drog vi kabeln inuti masten. Rätt irreterande att höra den dingla och slå mot masten. Vi monterade allt när båten var mastad. Vad jag kan komma på så är det nog bara ett sätt som fungerar bra. Att dra kablar när båten är avmastad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bananaz 1 Postad 10 September , 2010 Hejsan! Jag läste om detta på en annan tråd för ett tag sedan och där tipsade de att man skulle ta buntbnd och sätta tre och tre, på 30-40 cm avstånd, med spröten kvar och riktade åt olika håll. Detta gör att kabeln inte slår mot mastens insida samt de ger ett nötningsskytt för kabeln. Misstänker att man skulle kunna göra detsamma med ett smalt vp-rör som precis rymmer kablaget och få ett ännu bättre nötningsskydd samt en ljuvligt tyst mast när man ska sova! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenKrokben 0 Postad 10 September , 2010 Jag drog kabel för vhf och tv antenn i våras i min isomat mast. Nu vet jag inte vad du har för modell på din mast men jag har en Isomat NG28 tror jag den heter och i den finns färdiga kabelrännor för kabeldragning. Jag tror att efter du mastat av kommer hitta samma rännor som jag gjorde. // KaptenKrokben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser