Gäst Götebörgarn Postad 21 September , 2004 Man kan få ett intryck utav att alla utombordare <6Hk är samma. Ska man välja 4-takt eller 2-takt? Är det något fabrikat som utmärker sig med bättre livslängd och högre driftsäkerhet? :-? :-? :-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxrelax 0 Postad 21 September , 2004 Hej, Det beror på lite vad du skall ha motorn till Gummibåt eller eka? Om det är till din gummibåt så rekomenderar jag en 2-taktare. Väljer du en 4-taktare under 6 hästar/ 1 cylinder så får du sämre toppfart samt högre motorljud vi fullgas (låter som en gräsklippare) Enda fördelen med små 4-taktare är att dom är väldigt tysta vid låga varvtal samt att du slipper stöket med att blanda oljan i bensinen. I båda fallen så kan du isolera motorkåpan invändigt med motorrumsisolering och få en betydligt tystare motor, det har jag själv gjort med en Tohatsu 9.8 HK 2-takt med utmärkt resultat. (Jag kan inte lämna några garantier för om detta är bra för motorn eller ej, kolla med din återförsäljare först) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Götebörgarn Postad 21 September , 2004 Finstämt fiske från större träeka. Lite trolling blir det nog, men mest färdas ut till fiskevattnen. Gångtid enkel sådär 30 minuter troligen (ca 1 tim /gång). Förflyttningar då och då halvgas mellan grynnorna. Så mest halvlugn transport alltså. Tyst är plus eftersom det blir sånt buller på halvstora sjöar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 21 September , 2004 Jag upplever 4-taktaren som starkare. Om det är en träeka du ska köra. Miljövänligare är den ju också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson Postad 21 September , 2004 Lyd mitt råd. Äger en 5 hästars Mercury 4-takt, encylindrig. Egentligen så är det en Tohatsu. Är snåla. Men satan vad dom vibrerar. Kör man en längre sträcka får man nog efter hand söka för vibrationsskador. Och tomgången är hög. På grund av att det är en encylindrig motor. Måste ställas högt annars stannar den. Är mycket klenare än vad en motsvarande 5 hästars motor är. Tohatsu 5 hästar tvåtakt är ju rena raketen. Men är egentligen en 7 hästare. Fast alla en cylindriga med undantag är dåliga på tomgång. Lilla 2 hästar Honda ska visst funka på lägre tomgångsvarv. När man trollat med motor måste man ju ner på så pass låg fart att fisken hinner hugga. Speciellt gösen som är en slö jägare. 1-2 knop är idealiskt. Eller om man precis får vobblern att vobbla. Mitt tips är en tvåcylindrig tvåtakt. Speciellt då en Johnson som har kolvar som gör att motorn går att köra på låg tomgång. Dom är tvärspolade, medans andra tillverkare har vändspolade och går då sämre på tomgång. Där är deras 6 hästare perfekt. Äger ett gäng motorer. Då en dröse av dessa. En johnson 6:a från 1977. Går som en gud på tomgång. Dom nya är ju inte sämre precis. MVH Gunnar J. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 21 September , 2004 Instämmer ang att det ska vara 2 cylindrar! Och inte behöver du köpa en ny motor! Har själv en 4hk Evinrude från mitten av 60 talet samt en 4hk Johnsson från typ 75. 30 år på nacken och går helt perfekt! Verkar som om dom där gamla motorblocken är outslitliga! Nackdelen med dom här gamla motorerna är väl att dom är väl bullriga, men som trollingmotor är en gammal Johnsson superb! mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson Postad 22 September , 2004 Seaflower, helt rätt. 4-hästaren gör också ett bra jobb. Men om det är 4:an som har rorkult. Jobbigt med den 4-hästaren med vredet som man gasar med. En sexa har lite mer kraft om det blåser vid trolling och lite mer toppfart. MVH Gunnar J. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Götebörgarn Postad 22 September , 2004 Det låter som att 4-taktare är bra, men kanske inte riktigt färdiga än. Som ni beskriver det låter det som att 2-takt är mer utvecklade och fungerar bättre i små storlekar. Man får väl ha reservtändstift i draglådan Hur mycket ska man ge för en 5-6 år gammal 4Hk 2-taktare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 22 September , 2004 Det är den gamla klassiska Johnsson-modellen med skjutgas framtill, så den är perfekt att låta tuffa för sig själv ;-) Dessutom upplever jag den motorn som extremt kraftfull för att bara vara 4hk! Prisnivån har jag inte så stor koll på men sök på tex Blocket under Båttillbehör. Såg att dom sålde massor med utombordare där tidigare när jag kollade efter en GPS! mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Götebörgarn Postad 23 September , 2004 Kan man säga så här? Om man vill ha en bra och tyst motor som även fungerar för trolling så ska man endera skaffa lite större 4takt som man aldrig behöver gasa järnet med (undvika buller). eller en 2cyl 2taktare för att minska vibrationer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson Postad 23 September , 2004 Götebotgaren, ja en 8 hästare fyrtakt är bra att trolla med. Men då inte på allt för liten båt. Då går det alldeles för fort. Alla fyrtaktare måste ha lite högre tomgång en vad en tvåtaktare behöver. Man kan använda hinkar eller Ikeakassar att bromsa båten om det går för fort. Mitt rejäla tips är en 6-8 hästars Johnson tvåtakt. För att slippa gå för fort på trolling. Väger heller inte mycket. Och vill man slippa jobbig avgasrök. Kör man på bioolja. Pris på begagnat har ju med ålder och skick att göra. Undvik motorer som är för gamla eller är skabbiga till utseendet. Proppellern är ett bra sätt att se hur den har behandlats. Och korrision ger också vägledning. MVH Gunnar J. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser