Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Shahram

Vinterförvaring

Rekommendera Poster

Hej All!

Jag har tänk och ta upp båten utan att masta av den. Det är nästan ingen som gör så i klubben och alla tycker att det blir INTE BRA!!!, har sett många båtar som vinterförvaras med masten på. Äe ngn som vet värför ska man masta av?? eller går det bra och ta upp båten men mast?

Jag okså funderat på hur ska jag täcka över båten för att inte få massa vaten och is prblem. Tacksam för råd och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har blivit vanligare och vanligare för varje år som går, i vår marina ligger det många med masten på hela vintern utan några större problem. Läste en artikel angående detta för ett tag sedan och då rekommenderade de att man masta av vart annat eller tredje år för att kunna gå igenom alla detaljer ordentligt. Sedan finns det säkert olika tycken och smak kring detta men det verkar inte som om båten tar någon större skada av det i varje fall vilket är viktigast.

/Wahlis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har legat med masten på på land i 5 vintrar på Svinninge Marina, med två olika båtar. Jag kan inte se några större problem. Sen ha jag legat i sjön ett antal år med masten på.

De båtar jag har haft masten kvar på har alla haft ett riktigt plastdäck. Jag har därför bara täckt från masten och akterut och gjort ståhöld i sittbrunnen. Det gäller både när jag stått på land och när jag legat i sjön.

Det fanns en tråd på sailguide.se i ämnet, där vi som tyckter det är helt ok att ligga med masten på, blev både kallade lata, idiotförklarade och vårdslösa. Den blåsigaste vintern jag stod på Svinninge välte två båtar på Marinan - bägge utan mast.

Det är ju alltid viktigt att man inte fäster presenningen i det som stöttar båten utan i underkant vaggan eller kölen, eller på annat sätt. Men det gäller ju oavsett om man står med mast på eller inte.

Jag har aldrig slackat riggen när jag tagit upp. Det finns många ideer och teorier om detta, men jag har aldrig gjort något, utan låtit riggen va som den är. Sen finns det ju även en hel del risker med att masta av.

Man kan naturligtvis inte göra samma inspektion av en mast som står uppe, som på en mast som man har liggandes på ett par bockar, så jag vill nog ta ner masten tex vart tredje år.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden i mitt förra inlägg är på min L32;a på Svinninge Marina under vårutrustningen innan presenningen åkte helt av.

Bifogad billd är från täckningen av sittbrunnen på min nuvarande båt när den låg i sjön med masten på förra vintern.

tommy

 

post-945-1394236499,6415_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör dom som gärna vill masta av varje år. Jag säger inte att det är fel att ha masten på över vintern. Har alldeles för dålig kunskap för att argumentera mot, men personligen känns det bättre att inspektera riggen och smörja in alla rörliga delar inför varje säsong. Jag vill veta varje år att alla vant och stag är hela.
Att inte släppa på riggen har väl att göra med hur hårt man spänner upp den? Själv spänner jag upp toppvanten så hårt att det gör ont i själen (20% av brottgränsen), så nog vill jag att båten skall få ligga och vila utan en massa spänningar ett halvår.

/R

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mastat av varje år och endå tappat masten på två av våra tidigare båtar, så fel kan det gå endå!

Har funderat på att ta upp med masten på, men när man ser båtar med masten på ligga och vrida sig i vagnarna under höst/vinterstormar så käns det inte helt bra!

Står dom i en fjädrad vagn är det säkert inte några problem, men att se en 39' båt som lyfter 10cm från stöttorna i lovart  när vinden tar i känns inte bra!!!!!.

Avmastning för min del tar 30min och påmastning likaså.

På vår Bav 30c klarar jag mastningen själv så något större jobb är det inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är avmastning varje vinter en självklarhet, tror jag tog upp det i någon annan tråd. Jag vill kunna kolla/serva riggen. Riggen och framför allt den löpande riggen mår dessutom mycket bättre av att förvaras skyddade mot väder, vind och UV-strålning.
Beroende lite på båttyp och skick mår även skrov och däck bättre av att inte ha masten uppe.

Som någon nämner ska ju risken för stormskador kanske tänkas över. Det beror ju på hur exponerat varvet är och naturligtvis kan även båtar utan mast på välta. Men jag tror att det kräver lite mindre stöttning/pallning för att känna sig trygg med masten ur båten eller på liggandes på däck.

Det är även mycket lättare att bygga båthus alt sätta upp ställning om man inte har en massa grejer som sticker upp från däck.

På frågan hur du ska täcka båten beror det på vad du har för båt, hur mkt plats det finns på varvet och om du tänkt göra nåt på båten under vintern. Prata med de erfarna på varvet så får du nog bra råd och hjälp när det är dags.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du vad du gjorde för fel när du tappade masterna? Kan vara bra lärdom för oss andra.

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag tror att att ta upp båten med masten, Det är en (B31) och tror inte att jag behöver göra mycke under viter, hur ska man spänna ? ska vara som vanligt eller behöver man lätta på trycket med tanke på kylan? hur blir det med rullfock? ta den ngn skada on det fryser ? Jag kommer nog att tecka över hela båten men Tacksam för råd och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du partialrigg med bakåtsvepta spridare, med tanke på att du spänner toppvanten till 20% av brotthållfastheten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte du komma och hjälpa mig att masta av och masta på nästa gång jag skall göra detta -tidigast hösten 2011, med tanke på att du arbetar så snabbt. Obestämd

För mig tar avmastningen nästan en arbetsdag inklusive allt och påmastningen till seglingsbar rigg  ännu längre tid.Flört

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde inte va några problem.

Hur är maststöttningen på en B31;a. Är det genomgående mast eller står masten på däcket. B31 va väl hemmabyggda. Om masten står på däcket, hur är maststöttningen utförd, är den ordentligt gjort

Menar du hur mycket riggen skall vara uppspänd?

mastheadrigg

Toppvanten 15% av brotthållfastheten

Förstaget 20% av brotthållfastheten i Grundinställningen. Sen kan man spänna ända upp till 40% av brotthållfastheten vid kryss enligt uppgift från Seldens.

Har du rulle så du inte kan mäta på förstaget så spänner du akterstaget till ca 15% av brotthållfastheten så får du rätt spänning i förstaget.

Lite om riggtrim och annat svammel kan du läsa här. http://thallatha.blogspot.com/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html

 

Alla segel skall du ta bort från båten. En rullfock som sitter kvar på förstaget utgör ju inte bara ett onödigt vindfång - skulle det börja rulla ut sig så behöver du troligtvis köpa ny Genua och nya segel beställer man bäst på hösten. På våren när man kommer på att seglet blst sönder så har segelmakaren mycket att göra.

På Svinninge fick man inte ta upp båten utan att ta ner seglen.

På min nuvarande båt sim kommer att ligga i sjön även denna vintern kommer jag att ta ner seglen efter den sista planerade seglatsen den 27 november - Vinter 12-timmars. http://24-timmars.nu/Vastkust/Vastkust Dvs om jag inte kommit på att jag skall göra en Lucia-segling eller segla till Väderöarna under nyår eller nåt annat tokigt.

Jag täckte visserligen större delarna av min båt under vintern ifjol för att kunna limma isolering på insidan. I vinter nöjer jag mig med att täcka över sittbrunnen, akterfuffen och däckssalongen så som jag gjorde i vintras. Det är mycket lättare att jobba ombord då, när man har det extra uterummet.

 

tommy

 

post-945-1394236500,342_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: Ett alternativ om du känner olust inför avmastning är ju att kosta på sig att beställa det jobbet på en marina.

2: Om du ändå väljer att inte masta av, kolla noga att din försäkring gäller vid vinterförvaring med masten på. Jag har hört att vissa bolag inte accepterar vinterförvaring med masten på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy: Har du full besättning inför vinterns 12-timmars, eller har du plats för en dömm värmlänning? Och har du tagit upp runt Lucia så ligger min båt i, för en liten segling til Djurö eller annat kul ifall du vill segla sötvatten en sväng..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har storen på rulle i masten samt rullgenua antar jag att man inte sparar så mkt tid/arbete på att inte ta ner allt.

 

Roligt att fler brukar sina fordon även på fel årstider.

Vi är ett gäng som brukar fira lucia ihop i Göteborg på motorcykel.



Senast ändrad av BraFlyt | 13 september 2010 | 11:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...