Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Chrillolin

"Värmenyp/oljenyp" eller?

Rekommendera Poster

Har precis införskaffat en ny båt med en motor som måste fixas till. Frågorna kring motorn var kända vid köpet och är alltså inget annat än lite vinst och förlust. Felet är antingen litet eller riktigt stort. Planen är dock att lägga ned det arbete som behövs för att få ordning på den. Det är bakgrunden, nu till frågorna:

Motorn är en Mercury 2-takt 4-cyl 115 hk -89 med separat oljesmörjning. Värmevarningssummer har larmat för tidigare ägare så han har bytt bla: impeller och värmetempsensor samt troligen även termostat (och skvallerstråle finns). men värmelarmet har fortsatt till och från varvid jag tog över här. I samband med överlåtelsen började värmetempsensorn surra när motorn tiltades ned (alltså omöjligt kunde vara överhettad då den inte var startad) vilket gör att man kan misstänka något jordfel eller sensorfel.

Jag tog ut båten för en provtur och drog mer eller mindre fullt i några minuter utan att summern började ljuda. Motorn gav mycket bra effekt. Efter att jag gjort några girar och mött mitt eget aktersvall så tappade motorn varv. Troligen drog jag på precis när jag rätat båten och när jag mötte vågorna så gick den ner i varv. Hamnade då på ca 3000 varv. körde förhållandevis lugnt mot hamn och stack sedan ut nästa dag med nybytta stift och provade. I samband med att jag puttrade ut från hamn (då hade motorn varit i gång i ca 10 min) började värelarmet surra. Stängde av och startade igen utan larm. När jag sedan drog på fullt så kommer den inte upp i mer än ca 4-4500 varv och har inte alls den kraft som motorn hade innan.

 

Så vad har hänt? Är det något simpelt bränslefel/eller tändningsfel och detta har inget att göra med värmelarmet och uppkom bara av en slump eller är det något mycket tyngre fel?

Om man tänker sig att någon kylkanal skulle vara igensatt? och det inte är värmefalsklarm? blir detta då resultatet, och vad är troligen skadat?

 

Om det skulle vara att den inte får olja från autoluben är detta då ett troligt scenario att den värmelarmar och blir skadad på någon/några cylindrar och vad är då skadat?

 

Summern ska nämligen ljuda stötvis om oljenivån är låg och fast ljud ska betyda värmelarm. jag tror inte den kan känna av om det faktiskt kommer olja till bensinen, men är det så att den går varmare utan oljeinblandning?

 

Så värmeny/oljenyp eller annat?

 

Jag har ännu inte gjort några tester av motorn utan nästa steg jag tänkte göra är att koppla på en separat tank med oljeinblandning i och prova (men är det fel på det är väl skadan redan skedd)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ingen svarar får jag väl göra det själv då...Tungan

 

Det ser ut att vara bränslerelaterat i alla fall Puhh!

Helt enkelt slumpen som gör att man letar efter ett eventuellt värmerelaterat fel eftersom värmesummern varnar emellanåt och sedan pajar (antagligen soppapumpen) i samma veva.

Hur stor är sannolikheten? Men med murphys lag så..

Hur som helst var jag ute och testade med en separat soppatank och pumpade på blåsan vilket fick motorn att morra till på ett helt annat sett men bara tillfälligt tills soppatrycket förvann igen. Så ett simpelt bränslerelaterat fel när man har sett framför sig att få riva hela motorn!

Man ska inte ropa hej för tidigt men jag känner mig ganska säker på att det inte är någon skärningstendens i allafall. Har även testkört oljepumpen enligt instruktion i manualen så den funkar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...