Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Gaidin

Motorn sämre efter brott på avgaskrök.

Rekommendera Poster

Klenare kanske inte är rätt ord men den startar inte lika lätt som innan, jag får gasa på med fullgas vid kall motor, och den går inte ordentligt på tomgång. Det är en Yanmar YSE-12 från 1975.

Förra året hade jag detta problem från början, det var min första säsong med båten så jag trodde det var helt normalt för motorn. Efter ett tag startade den inte alls och efter lite kliande slutade det med att ett par ordentliga luftningar av bränslet löste problemet. Sedan dess startade den alltid på tomgång och gick med riktigt låga varv. Motorn gick som en klocka.

Denna säsong gick den precis lika bra som tidigare men efter ett par veckor till havs så gav sig avgaskröken. Jag stannade direkt, gjorde lite provisoriskt och upptäckte direkt att motorn betedde sig så som i första raden ovan. När avgaskröken lossnar så åker det ner lite kylvatten baklänges och lägger sig vid avgasventilen, fick jag förklarat för mig, och vid en start var det ett tvärstopp vid startmotorn, d v s troligen lite vatten i cylindern. Efter reparationer, provisoriska och till slut permanent kvarstår felet. Vid ett tillfälle tappade jag all kraft ur motorn och stannade, bytte bränslefilter som hade svarta otäcka prickar av bakteriebajs varvid motorn genast gick bättre, nästan, men bara nästan, lika bra som ursprungligen men bara ett par dagar.

Efter att ha haft ur motorn, inklusive lossat filtret, på ett varv så kvarstår problemet dock. Mekanikern har ju luftat enligt konstens alla regler och det kommer fram bränsle till regulatorn/pumpen när jag luftar, det kommer ingen luft, som det gjorde när bränslefiltret var satt. Justerar jag med gasreglaget får jag rätt OK tomgång men får ge den ett par millimeters gas för att den inte skall dö.

Så; Kan detta vara bränslerelaterad och skulle det i så fall löna sig att byta ut slangar, rensa tanken, o s v... Eller kan det ha hänt något vid ett eventuellt kolvslag med vatten i cylindern? Felet kom ju så plötsligt så jag har svårt att tro att det är ett slitageproblem och eftersom motorn gått så bra innan borde väl kompressionen vara ok? Jag har inget att mäta med så jag får gissa mig fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på en tankrengöring.
Det räcker inte att bara byta filter om du har beväxning i soppan, då sätts ju det nya filtret igen sig på en gång igen. Precis som du beskrev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tanke(!) är att ta ur tanken i vinter, skölja rent och eventuellt byta bränsleslangar/rör men om inte detta hjälper står jag ju där med en dålig motor till våren när jag skall sälja båten. Jag vill inte att en ny ägare skall få problem det första han får men jag antar att det är det enklaste sättet. Särskilt eftersom det var en så markant skillnad vid filterbytet. Hjälper det inte får jag väl helt enkelt ta problemet då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite info om ditt bränsle problem.

Mikroorganismer i detta sammanhang omfattar bakterier, svampar och alger, som i förbindelse med diesel och övriga brännoljor populärt kallas dieselbakterier. När optimala förhållandet uppstår för bakterierna i form av vatten och lämplig temperatur, så förökar de enskilda mikroorganismerna sig mycket snabbt och kommer så småningom att fylla mer och mer i botten av tanken med ett brun/svart, klibbigt, slemmigt lager. Detta kommer så småningom att resultera i ett totalt bränslestopp. Ett antal haverier, där slemmet på grund av grov sjö, rörts om i bränsletanken/tankarna och sedan satt igen bränsletillförseln, med påföljande motor stopp, har inträffat. Ett vanligt tecken på att dieseln infekterad är färgförändringar på bränslet i glaskoppen på filtren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...