neKruB 0 Postad 9 September , 2010 Har en Ryds 480rsi med en 50hk fyrtakt Får sitta max 30 men jag har iallafall 50. Satt på när jag köpte den. Den är i princip omöjlig att åka med själv går med aktern aldeles för djup = fören står rakt upp, Har powertrim och motorn intiltad max. Självklart planar den vid 20 knop men har båten i en kanal max 5knop och man ser nästan inget när man åker själv fast man står. Är det enda att fylla fören med nån form av tyngd skiter i om jag förlorar knop i topphastighet bara jag slipper åka med fören i vädret så fort jag är ensam. allt sitter ju bak jag 100kg, motorn, tank, batteri. Har funderat på Mjukare vattendunkar med vatten i stuvfacket i fören, Nått annat tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 9 September , 2010 Jag har skickat in några sandsäckar längst fram. Med dessa i så planar båten snabbare och går bättre i hög sjö. Men med lägre toppfart. btw, kan du flytta fram batter och/eller bensintank? Annars så kan du pröva trimplan eller trimfenor. Inget jag har provat, men kan nog ge ett bra resultat det med... /D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neKruB 0 Postad 9 September , 2010 Inga fler tips? Kan trimplan göra nått på en så pass liten och lätt båt? 280kg motor Vill ju kunna glida med båren i alla farter utan att behöva så och glo på sidan av båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neKruB 0 Postad 9 September , 2010 Inga fler tips? Kan trimplan göra nått på en så pass liten och lätt båt? 280kg motor Vill ju kunna glida med båren i alla farter utan att behöva så och glo på sidan av båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StayPuft 0 Postad 9 September , 2010 Hej! Har en Ryds 480DL med en Mercury 40hk ELPT EFI fyrtakt som är tung som ett as: 112 kg.Har samma problem, att båten går som en rymdraket med nosen upp och blir lite svårstyrd på grund av detta. Enda lösningen är för min del att placera en 100 kilos person i fören så går den bättre i alla farter. Har även haft lite tunga grejer fram och den gick aningen bättre. men problemet är här att mycket tyngder tar en del plats samt att när någon ska sitta där fram så blir den istället alldeles för nostung. Det är väl bara att konstatera att denna båtmodell är avsedd att bära gamla tvåtaktare som sällan vägde mer är 50-70 kg. Till mina behov är den dock perfekt; vid trollingfiske efter gös så är man allt som oftast två pers i båten. Men det är klart hade man fått provköra båten lite mer innan köpet så kanske man hade valt en annan båtmodell. Men gångtimmarna på motorn var endast 16 timmar enligt Smartcraft instrumentet så det var svårt att motstå till det priset jag gav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 10 September , 2010 Jag har ingen erfarenhet båtmodellen ifråga, men jag gissar att den ligger någotsånär plant när den ligger stilla? Isåfall så låter det i mina öron som att man får åka långsammare för att få ett plant gångläge. Alla planande båtar reser ju sig mer eller mindre på väg mot planing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser