tampe 0 Postad 8 September , 2010 Hej! Jag letar efter en trevlig midcabin-båt kring 28fot. Har tittat på ett par Sea Ray 268 från sent 80-tal och gillar modellen, har dock lite svårt att bilda mig en uppfattning om vad som är rätt pris. På blocket idag finns dessa båtar från ca 160k till en bra bit över 300k, jag inser att det är mycket som påverkar priset men frågan är vad dessa båtar faktiskt säljs för i slutändan. Mina önskemål är: Allmänt bra skick. Vettigt utrustad med värmare, varmvatten, landström.... Bra drivlina, gärna uppgraderad till modernare MPI motor och nyare drev. Annonspriser är ju en sak, med vad tycker ni är vettigt att betala för en sådan båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 9 September , 2010 detta är ytterligqare en av dom svårare frågor att svara på , på ett enkelt sätt. Nr 1 .. jag tycker begräppet ''rätt pris '' bara kan bli din och säljarens värdering. Det blir tyvärr lite fel om du vill att andra ska värdera dina inköp , du tycker en sak och jag tycker en annan sak ... och så är det nästan med allt . Det lättaste du kan göra för att du själv ska få ett hum om prisnivåer är att försöka jämföra ett äpple med ett äpple ( 2 livädiga båtar ) och sedan spela ut säljarna mot varandra , för du ska inte tro att du är ensam om att bestämma priset !!!!!! Säljaren kan ju helt enkelt tacka nej till ett av dina bud ..och då står du där , utan båt ! på SR268 finns mer än bara focus på drivlinan , en stor felkälla är infästningen av badbryggan och då menar jag dom nedre under vattenlinjen , -varför ?? .. jo stagen siitter bara med enkla små rostfria plåtskruv/träskruv, rakt inskruvade i akterspegeln . Om du kan rucka på badbryggan i ytterkant upp och ner så sitter den löst från sin infästning och då har det säkert läckt in vatten direkt i akterspegeln ... och de vill man inte !!!!! Lycka till och köp med hjärtat, för ju mer du älskar din båt desto mer kommar du att plöja ner både pengar och omvårdnad :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 9 September , 2010 Hejs Håller med det jocke Sea ray skriver. Jag sålde min för 4 år sedan för..va va det nu..omkring 280k, Jag köpte den 1½år innan för 245k. Det jag gjorde fixade va Plotter, och klädde om alla dynor. Ägaren innan hade låtit plocka ut motorn som va original (89a) och renovera den och fixat hela motorrummet. Han va elektriker själv så han hade dragit om all el. Det är saker som jag tycker är värt en del pengar. Sedan finns det ju alltid små saker man kan titta på. Hur gammalt är kapellet (ca20k), bogprop (ca 25k), ankarspel (ca15k) Batteribank (jag köpte nya underhållsfria 150amp 3k/styck). Gällande drivlinan så får man aldig igen pengarna om man lägger in en ny motor och drev. Många kastar direkt på 100-150k för att del ligger ny drivlina i. Jag skulle inte betala 100k mer om det bara är drivlinan som sticker ut. Men får man en välutrustad 268 i fint skick med en nyare Mpi och bravo3 för 250-280k skulle jag ta den direkt...tror ja hehehe. det är kanon fina båtar. Men det som jag tyckte va lite dåligt va aktern, ingen soffa som är värd att kalla soffa. Jag vill kunna sitta ute å äta eller ligga i en bäddbar u-soffa å lata mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NicklasE 0 Postad 9 September , 2010 Hej Jag håller med föregående talare. Köpte själv min förra sommaren för 287000 och detta var min 1a båt. Några vänner sa att vissa saker som man kanske inte tänker på i utrustning men som är ack så viktiga och underlättar och som jag nu efter 2 sommrar håller med om fullständigt är. Värmare, Ankarspel, Varmvattenberedare, Fungerande toa med septitank, samt att kolla så att all utrustnign fungerar som tex kylskåp, spis mm. Själv hade jag tur att få tag på ett ex med Bravo lll drev, solpanel och dessutom hade dom på min båt byggt om badbryggan inkl ny reling som var omgjord så man kan gå på skandäcket utan större problem. Motorn är en 7,4 L Mercruiser med 950 timmar och det går fortfarande klockrent (ta i trä, knack knack) Håller även med om att det enda negativa man kan säga är då aktern som är lite liten och dumt planerad. Hade ingångsluckan suttit på babord sida hade man kunnat bygga om enklare med en u-soffa. Har nu åkt 2 sommrar och vad har då jag fått göra på båten, Nytt kapell, ny toa med kvarn o septitank dessutom pajjade spisen så den ska bytas till nästa år. Lycka till Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 9 September , 2010 Just det. Kom på att titta inte på en med mindre motor en en 7.4 liters. Har du fulla tankar och lite folk med dig så kommer man va tvungen att skicka upp några på fördäck eller in i förruffen. Titta inte heller på dom som har alfa drev på 7.4 då alfa är lite klenaste laget för en så stor motor. Så en stor stark motor med Bravo drev. Nu kanske jag är lite insnöat å mercruiser men är det VP i så motsvarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser