Eneby1 0 Postad 8 September , 2010 Skulle det fungera att driva min laptop-laddare som enligt spec är på 240v 1,5 Ah med följande inverter på 150 W. http://www.dustin.se/pd_5010133742.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eneby1 0 Postad 8 September , 2010 ...eller är det bättre med en sån här? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148917901 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 8 September , 2010 Det är inte 100% säkert att invertern kommer att fungera tillsammans med din laddare eftersom den ger modifierad sinusvåg (billigare än ren sinusvåg). Enda säkra sättet är att testa. Alternativet kan vara en sådan universal-12V adapter som du också länkar till, men det finns det datorer (t.ex Dell) som inser att detta är en piratladdare och då vägrar att ladda batteriet och kör processorn på lägsta hastighet. Just denna fråga har diskuterats tidigare här på Maringuiden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=351575 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 September , 2010 240 V * 1,5 A = 360 W En inverter beöver väl vara på bortåt 500 W för att ha lite marginal. Dessutom så drar switchade aggregat ofta en rejäl startström som kan få en klen inverter att stänga av sig eftersom den tror den blev kortsluten. Inverters är knepiga, ger olika kurvform ut (sinus, modifierad sinus, fyrkant). Det säkraste är att prova exakt den laptop du tänker använda innan köp så de är överens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northtorp 13 Postad 9 September , 2010 Hej. Om jag vore dig skulle jag satsa på en inverter som ger en ren sinusvåg, dom är lite dyrare men du kan koppla in allt utan att behöva oroa dig för att saker ska gå sönder. Switchade transformatorer kan haverera om dom matas med modifierad fyrkansvåg. Ett tips på bra produkter och priser är www.24volt.eu Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martin_o 0 Postad 9 September , 2010 Jag har en inverter från kjell och co på 150W som jag köpte för ett par år sedan. Den kostade ca250kr och har modifierad sinusvåg. Jag har än så länge inte hittat något jag inte kan köra på den. Datorer, mobilladdare, kameraladdare, dvd, lampor m.m. Använder den både i bilen och i båten. Suveränt att slippa köpa 12v av allt. Bara ta med orginalladdarna och köra. Har kört min Dell Latitude som också var märkt som din. För mig fungerar det. /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 9 September , 2010 Jag har bränt en del grejer på modifierade sinusvågor, mest mobilladdare men även några andra saker. Sanningen skall sägas att någon mobilladdare har körts i fel väggkontakt i lok där det är fyrkantvåg 50Hz och det kan vara spikar som mer varit orsaken än sinusvågen. Min DELL Inspirion 8200 (numera avdankad) ville inte fungera på annat än orginalladdare och t om orginal billaddare så gick det bara att ladda vid avstängd PC, inte arbeta samtidigt (men det hade ju inte med sinusvågor att göra) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 9 September , 2010 Kör både det ena och andra på billig inverter 300W modefierad sinusvåg! Viktigt att den får bra med ström, att ansluta via cig uttaget och tro att den ger fullt är bara att glömma! i värstafall smälter du cig uttaget. I firma bilen sitter en 300w går temporärt att belasta med 600w Ansluten med 6M2 kablar via säkring direkt till batteriet kan jag Tom köra vinkelslipen 1200W kortare stunder utan problem, dator, laddare till skruvdragare, skrivare, Brewmaster ölmaskin har också funkat bra. En dator laddare drar max endast om batteriet är tomt och datorn körs med skärmen på full ljusstyrka (samt i startögonblicket) Jag skulle dock rekomendera en 300W då prisskilnaden inte är så stor och du säkerligen kommer att ha mer nytta av den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eneby1 0 Postad 10 September , 2010 Det låter bra, det blir nog en 300wattare tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser