ErikMattsson 0 Postad 7 September , 2010 Har haft en Junker 22 (se profilbild) sedan ca 3 år tillbaka. Nu funderar jag på om jag skall behålla den eller inte. Har några för- och nackdelar och skulle gärna ha hjälp med hur jag skall tänka. Behålla: Köpte båten för en ganska billig peng och har renoverat den i 3 år. Har byggt om den bra för att fylla mina behov med bl.a. dubbelsäng, neddragna fall för att kunna segla själv, självförsörjande med bl.a. solceller och diverse elektronik. Jag kan båten utan och innan och den är en ganska lugn och fin seglare tycker både jag och frugan. Inte behålla: Båten har under de åren jag haft den ökat i värde (renovering) med iallafall det dubbla. Detta även om jag behåller utrustning (motor, stereo, solceller). Jag har i vilket fall som helst tänkt att ta upp båten i ett par år då jag inte har en bra plats för den i vattnet. Den har legat långt in i en fjord vilket gjort att det alltid tagit lång tid att ta sig ut samt har varit dålig segling. Under tiden båten är på land alt. har blivit såld kommer jag att ha en motorbåt i staden jag bor för dagsturer och antagligen en mindre racer för snabba segelturer på egen hand. Frågan är då: Är det värt att behålla båten för ett senare tillfälle, eller skall man sälja båten och byta upp sig när man har tid och plats för att lägga i en större segelbåt igen? Vänligen // Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 8 September , 2010 Det beror nog mest på kostnaden för förvaring. Båtmarknaden har ju mer eller mindre havererat sista året vad gäller små smidiga seglare. Titta på t ex Misil2, de slumpas bort nu! Jag skulle behållt om förvaringen är billig eller gratis. Junkern är en trevlig båt, hade en sådan 97- till 05. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 8 September , 2010 Frågan är vad som kommer att hända på marknade framåt. Jag tror tyvärr inte på någon stor återhämtning av småbåtsmarknaden, utan de priser som gäller idag kommer nog att gälla ett par år framåt. Problemet med detta är att det kommer att läggas mindre tid på underhåll för dessa båtar, vilket i längden kommer att göra det svårt att hitta båtar i denna prisklassen i bra skick om 10 år. Är du säker på att ni vill ha en båt av denna typen när ni hittat en bättre plats tycker jag att ni ska behålla den, men finns risken att ni kanske ändå vill ha något snabbar/större/bekvämare när ni blir äldre så tycker jag att du bör sälja den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 8 September , 2010 Som tidigare inlägg så beror det ju på kostnaden om den är motiverande men annars så säger man ju att Gammal kärlek förgås inte så lätt!!! Vill du ta chansen att stå och ångra dig om några år??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikMattsson 0 Postad 8 September , 2010 Misil163: Har ingen kostnad för förvaringen under de åren den skall stå uppe i så fall. Skall i och för sig bygga någonting till den men byggnaden kommer ju i vilket fall behövas i framtiden. Dava: Men då kan jag ju tjäna på båten om min är i bra skick om 10 år då? =) Risken att jag vill ha en större/snabbare båt är överhängande. Jag är dock i 25 årsåldern så jag har ganska gott om tid. Neubert: Bra argument - just nu väger det mer på behålla... Senast ändrad av ErikMattsson | 08 september 2010 | 11:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 8 September , 2010 Om du har plats till den och inte behöver pengarna så kan du ju ta det lugnt och bara sälja den om du får ett bra pris. Sätt in en annons och testa av marknaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TombSailor 0 Postad 10 September , 2010 Hej Erik. Jag går och funderar på samma sak med vår Comfort 26 (om jag ska sälja eller inte). Ganska billig i inköp och seglar jättefint tycker jag. Problemet är att jag är ganska ensam om den i familjen. Inga av barnen vill hänga med och min fru har intressen som inte ligger i sjön om man säger så. Har renoverat en del utvändigt med fokus på hantering av segel, trim osv. Invändigt ser det för jä---gt ut. Takklädseln rev jag ner för 6 år sedan och har inte satt upp nytt ännu, det är några mystiska läckor som jag inte har hittat, den ena huvudskott plockade jag ut för att den satt löst, mm mm. Brist på tiden har gjort att allt sådant arbete har lagts åt sidan. Har bara använt båten som dagseglare de sista tre åren, det är gôtt det, men man skulle ha allt det där andra fixat också. Jag tror inte att jag kommer att få så mycket för båten om jag skulle sälja nu med hur det ser ut inuti, men ska man ha kvar den då? Hmmm. Tog upp båten i onsdags och fick nästan skuld känslor för att jag hade tänkt att jag skulle kunna sälja båten. Bra att ser att det är andra som har funderingar som jag. Till dig säger jag att om du har plats och det inte kostar så mycket att ha båten på land, ha kvar den då ett tag för att låta beslutet klarna med allt runt omkring. Det låter som om du har gjort mycket jobb på den, och att den är i bra skick. Synd då att sälja den för fort eller ta ett skambud för den. Lägg ut en annons med ett pris som du helst vill få ut för båten, blir någon intresserad nog att köpa den för ditt pris, så bra så, går det inte, ja då kan du vänta ut bättre tider. Ibland är den bästa lösningen att inte göra något alls, situationen löser sig själv. Hjälper mina synpunkter något? Lycka till med beslutet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikMattsson 0 Postad 21 September , 2010 Sorry om jag varit seg - men inläggen har helt klart hjälpt. Jag kommer ställa upp båten och känna efter hur det känns efter något år. På våren brukar jag bli mkt segelsugen men har inte heller själv någon som är jätteintresserad runt omkring i min bekantskapskrets. Får jag dock en plats lite längre ut på kusten med närhet till det stora havet känns det som att det kan bli lite roligare. Den tiden det kräver kommer jag dock inte ha förrän om några år - och då är det ju bra att ha en båt kvar! =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser