Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Baja216

Byta startmotor mercruiser 4,3 års mod 96

Rekommendera Poster

Hej, min startmotor funkar dåligt eller inte alls (startmotorn snurrar men den slår aldrig i kugg så att motorn går runt). Motorn är en Mercruiser V6 4,3 års mod 96.

så den ska bort för renovering eller bara byte mot ny.

Nå till min fråga, hur får jag bort den? sitter ganska trångt till så jag får mer eller mindre jobba i blindo. Och när den väl är borta är det lätt att få in den igen?

Uppskattar alla tips jag kan få. Är det  nån som  vet hur man får tag i en mekhandbok skulle det vara guld värt. Kanske finns i pdf format?

MVH Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn sitter skruvad underifrån med två skruvar, med 9/16 skalle. Det kan också sitta ett fäste i bakkant på startmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar!!! Hitta ett klipp på youtube där dom bytte startmotor på en cheva. Se väl ungeför lika ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är inte särskilt komplicerad att ta i sär eller sätta i hop heller, två skruvar i bak kant på motorn(den stora),då kan man lirka isär den. sedan är det två invändiga skruvar som håller kuggaxelen.

Solenoiden är skruvad med två skruvar, offtast är det här som något sitter fast, det räcker kanske med att smörja här(5-56). Solenoiden kan man också öppna från matarsida där anslutningarna till elkablarna sitter, denna sida är liteklurigare att få tillbaka,men det är också här som felet kan vara,med kontakter som släpas mot en kopparbricka.

Oftast kommer man riktigt långt med rengöring(avfettning/hetvattentvätt/T-sprit och avsluta med fett på axlar och 5-56 på övriga delar.

Tror att många köper en ny för 2000Kr för att man inte vågar ta i sär den.

Hoppas detta hjälpte. Jocke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en ny... Funka klockrent... Den gamla funka bra på alla tester som kördes, men just inte när den satt i båten. Tror kolen var dåliga så den inte riktigt orka. Blir nog att renovera o sälja :)

Tack för all hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...