whiskycola 0 Postad 7 September , 2010 Jag har eventuellt fått tag på en Ockelbo C19 som jag tänkte bygga om till en styrpulpet. Det har suttit ett 280 drev på den men jag funderar på att sätta en utombordare. Men nu har jag lite svårt att veta vilken storlek på motor som jag ska köpa. Båten är 5,6m lång och 2,1 m bred och vägde 770 kg med motor. Det var en Volvo Penta 105/100. Enligt uppgift så ska den klara 30 knop med denna motor. Jag har sett liknande båtar med utombordare och då har de t.ex 70 hk. Räcker det? Om jag bygger om den till styrpulpet så kommer den troligen att väga mindre. Återkom gärna med synpunkter. Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mae222 5 Postad 7 September , 2010 ska du förstöra hela båten och kaba av ruffen ?. låter som ett vrak du fått tag på då. jag hade en C19 och den var ju jätte bra som den var. 27Knop kom jag up i som mest med b20 med en weber och 100drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 8 September , 2010 Om du ska kapa av allt och göra om aktern är det då inte enklare o kanske billigare att bygga en helt ny styrpulpetare från ett halvfabrikat? Annars så är en styrpulpetare med innombordare himla juste och du får lägre försäkring än med utombordare. Sätt på en badplattform över hela aktern istället. En B20 borde räcka till den båten och sådana inklusive drev borde du kunna hitta hyfsat billigt alternativt en 4 cylindrig mercruiser med alfa drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser