Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
DavieBoiii

Problem med Mercury 850 Thunderbolt -76

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte kolla ifall någon av er kanske kan lösa mitt problem som gör mig tokig!!

Det hela började med att jag var ute med båten och körde, låg på full gas. Sen helt plötsligt så dog motorn. Fick igång den igen. Men den ville bara gå på låg gas. Jag klarade av att puttra in i hamnen igen.

Väl inne i hamnen så ville jag se ifall det gick o gasa lite mer igen efter ett tags lugnt körande. Men nej, då dog den direkt då ja ville ge mera gas.

Efter det så lyckades jag inte få igång den mer.

Stack iväg och köpte lite startgas för att se om ja kunde få igång den med hjälp av den.

Då startade motorn och  lyckades få den till att gå på tomgång.

Men så fort jag sätter in backen så segar den och dör! samma sak händer om ja kör frammåt.

Jag antar att det kan vara stiften som har blivit sura, så ja köper nya och provar igen.

Samma sak nu, båten startar med startgas. Är igång på tomgången. Men när backen läggs i så dör den efter kort stunds ansträngande. Jag kan hålla igång den med startgasen i backen utan problem. Men så fort jag slutar tillföra gas så dör den.

Någon som kan hjälpa mig med mitt problem? Innan jag blir gråhårig :)

// david

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du väl antagligen kollat det här men jag måste bara fråga. är luftskruven till bränsletanken öppen?

Misstag kan ju hända..:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, den har jag kollat. Men det är lätt att man glömmer den :)

Jag dränerade förgasarna på bensin med och köpte ny bensin där ja blandade lite mindre olja i än där skulle vara. Tänkte att blandningen kanske hade blivit tjock med tiden.

Men det hjälpte inte heller :(

Står still just nu. Hade gärna velat ha ett svar på problemet så ja slipper skruva med motorn dem sista båtdagarna där finns kvar!! Gråter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har du kollat bränsle pmpen för det tyder på att du får för lite bensin?

Mvh Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej har inte kollat på den.

Men den borde väl inte ha hållt igång sig i friläge på tomgång ifall bensinpumpen var sönder?

Jag kan gasa när den är i friläge med. Inga problem.

Det konstiga är att jag inte kan starta den utan startgas. När ja fått igång den så håller den igång sig tills jag vill lägga den i växel då orkar den inte o bara dör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pröva med att pumpa kraftigt på blåsan när du startar, så vet du ju om det lönar sig att byta bränslemembran.

Jag har en Merc 500 som började med att stanna när man satte i växeln men det hjälpte att pumpa på blåsan samtidigt som jag satte i växeln och drog på gas. Den orkar liksom gå på tomgång och varva upp men genast den måste dra runt proppen så dör den..

För mig hjälpte det med att spruta in förgasarrengöring på tomgång.

 

Och min är väldigt noga med att man ska pumpa på blåsan varje gång man startar.

hoppas du hittar felet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen :)

Jag har bytat membranet vid pumpen nu.

Motorn går lite bättre nu. Men det är fortfarande något som kärvar :(

Nu startar den och år att lägga i växel så att propellern driver.

Men när jag gasar mer så dör den.

Jag kan enbart ge full gas genom att pumpa upp varvtalet. Alltså jag gasar o drar tillbaka reglaget några gånger så ja får upp den i varv, sen går den.

Men ja ska ju inte behöva pumpa upp den.

Nått ni känner till? Så ni vet vad felet kan vara?

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske kan vara så att det kommer in lite vatten i någon av cylindrarna?

Min 850 som jag hade förra året läckte i kyllimpan så det kom in fukt i 2 av cylindrarna.

Den blev väldigt orkeslös då. Gick på tomgång men dog när jag lade i växeln.

Det eroderar ofta runt kylkanalerna på både kyllimpa och avgasplåtar, till slut börjar det läcka och motorn drar med sig lite kylvatten in i cylindrarna.

Det brukar synas om du tar ur stiften efter att du kört den några minuter, då är det fukt på elektroden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tömmer man den på vatten i sådana fall?

Måste man byta någon packning i den om det skulle ha varit vatten i motorn?

Tack så mycket för ditt svar :) kommer nog snart att få rätt på motorn (hoppas jag)

 

Blåsan har jag inte bytat, men det kommer bensin fram när jag pumpar på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara tändningen.

Sannolikt har du två statorspolar som laddar kondensatorerna i CDI-boxen, högfart och lågfart. Om en av dessa läger av kan du få den felbild du beskriver.

Denna tråd började som ett bränsleproblem och slutade med ett statorbyte.
Notera att det även i detta fall gick att pumpa upp farten.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=355693

Här finns lite data:
http://www.cdielectronics.com/downloads/Mercury_DVA.pdf

Det går att skapa en hyggligt bra DVA m hj a en vanlig digital multimeter och ett lågpassfilter bestående av en konding 0,5 - 1 myF 300 V, en diod t.ex. 1N4007 och en urladdningsresistor på några MOhm som kopplas parallelt mer kondingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men så fort jag sätter in backen så segar den och dör! samma sak händer om ja kör frammåt.

Jag antar att det kan vara stiften som har blivit sura, så ja köper nya och provar igen.

Samma sak nu, båten startar med startgas. Är igång på tomgången. Men när backen läggs i så dör den efter kort stunds ansträngande. Jag kan hålla igång den med startgasen i backen utan problem. Men så fort jag slutar tillföra gas så dör den.

 

Om det skulle vara statorn så borde den inte gå alls på tomgång eller med hjälp av startgas.

Har du kollat på stiften efter några minuters körning. ( efter fukt)

Det sitter packningar runt båda avgasplåtarna och under kyllimpan.

Tyvärr så brukar bultarna som håller dessa plåtar sitta fast väldigt.

Du drar säkert av några stycken.

Men innan du gör något så måste du konstatera vad felet är.

Man byter inte kyllimpa och plåtar bara så där, om bultarna har suttit ett tag.

Ett sätt är att ta bort en tändhatt i taget och se om det märks på gången på motorn.

Drar den in fukt  så tänder den oftast inte på den cylindern.

Så blir det ingen skillnad  vet du vilken cylinder det handlar om.

(Sedan gäller det att ta reda på om det är fukt eller något annat fel.)

Om du tar bort en tändhatt, så använd gärna ett gammalt stift i den hatten, annar slår det gnistor över till det som finns närmast.eller har du otur pajar boxen.

Har du gnista på alla stift?

Eftersom den blir orkeslös så verkar det som det saknas en cylinder.

Det finns ett antal felorsaker så det är bara att beta av dem en efter en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey, men har du kollat om den håller trycket  efter du har startat motorn?

Eller provat att pumpa blåsan samtidigt som du  lägger i växeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja symptomen stämmer bra in på min. Men han hade problem med lågfarten, medans jag har problem med högfarten.

Har kollat lite på vad en stator kostar till min mercury, och det låg på ca 2000 kronor!

Kan man inte plocka av statorn och se med bara ögat ifall tråden har brustit på något ställe, och därefter löda ihopa tråden eller se till så att det får kontakt?

Annars så kan jag linda av den gammla koppartråden, och samtidigt räkna antal varv som jag har lindat av på varje, sen linda på lika mycket igen. Då borde värdena vara likadana?

Är det i så fall ren koppartråd jag ska linda med?

Så många frågor jag besvärar er med, Men jag vill jätte gärna ha igång båten så jag kan ta mig en sista fisketur :)

 

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju bytt membranpackningen på motorn och tändstiften.

Nu startar motorn och håller igång sig utan startgas, jag kan backa och köra fram på lågfart.

Men när motorn ska gå över till högfart så dör den. Det går ändast att få den att gå på högfart om jag pumpar upp gasen.

Jag ska ut i morgon och kolla det du skrev om tändstiften så återkommer jag med vad jag har kommit fram till :)

Skriver i morgon igen om hur det gick. Tack så mycket för din beskrivning över felsökningen.

Mvh David!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det har jag gjort, blev ingen skillnad tyvärr :( så bränslepumpen kanske man kan räkna bort nu eller? :)

 

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du betämmer dig för att kolla statorn så börja med att mäta resistansen i lindningarna.
Det säger inte allt men oftast ser du ett fel med denna enkla mätning.
Jag tror inte att du kan reparera den, lindningarna brukar vara kapslade. Om det blir aktuellt så finns statorn som piratdel. Kolla drev.se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit och kikat lite på motorn igen.

Motorn startade med tändgas och gick rätt tungt i början. Eller det lät som om den gick på bara 3 cylindrar. Den hade svårt för att varva ut.

Då började jag med att ta ut tändstift nr 1 och starrtade. Det gick bra och lät likadant som med den i.

Så jag satte tillbaka den och tog ut tändstift nr 2. Då ville den inte starta. Då tänkte jag att det är tändstift nr 1 som kanske har gått i sönder.

Så jag tog ett av dem gammla tändstiften och satte på tändstift nr 1 plats och provade starta nu igen utan att ha i tändstift nr 2.

Då fick jag igång motorn.

Så nu satte jag tillbaka tändstift nr 2 med. Motorn låter bättre och varnar ut bättre.

Jag provade med det gammla tändstiftet igen som jag misstänkte hade gått i sönder. Konstigt nog så funkar motorn bra även nu med de gammla tändstiftet jag misstänkte var sönder.

Jag börjar närma mig en fungerande motor igen :)

Jag kan nu sätta in den i växel utan att den dör. Den går även över till högfart uten att dö när jag gör det sakta. Men det känns lite tungt för motorn.

Som om det är nått fel i blandningen nånstans.

Kan det vara smuts i förgasaren som gör att det går så tungt?

Tändstiften är inte torra efter att jag har kört motorn utan mera fuktiga, sen är det svart (lite geggigare) olja på stiften. Vaad kan det  bero på? aja jag e nära nu känns det som. Och jag är lite gladare när det kanske inte är statorn som har gett upp :)

Aja tack för all hjälp jag fått hittls!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte ifall jag borde antingen hälla i k-sprit i lite renare bensin och köra igenon för att rensa förgasaren och motorn på olja?

Eller ska jag köpa förgasarrengöring i stället? Vet inte vilket av dem som är effektivast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog byta till nya stift och sen ta loss förgasarna och putsa ur dem ordentligt!

verkligen skruva loss alla munstycken och blåsa ur dem och gärna spraya med förgasarrengöring överallt. det gör en otrolig skillnad kan jag säga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gärna gjort det, men det är lite bökigt att ta loss. Sen tror jag att packningarna måste bytas om jag lossar den. eller har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju onekligen som om en av cylindrarna inte är med riktigt.

Det kan ju vara både tändingsfel eller bränslefel.

Felsymtomen kan vara förvirrande lika.

Har du kollat att du har gnista på alla stiften ännu?

Är det 2 eller 4 förgasare på den?

Du tror nog alldeles rätt angående förgasarpackningarna.

Ta aldrig isär något utan att ha nya packningar hemma.

 



Senast ändrad av Barton3000 | 01 oktober 2010 | 16:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan vara lite bökigt att ta loss förgasarna, men dock nödvändigt att göra det nån gång. låter som att du aldrig har putsat ur dem iaf. och då kan det mycket väl vara det som är problemet. på min Merc 500 var det inga packningar iaf. bara skruva loss, putsa och sätta ihop. Lite jobb är det men man kan ju inte vänta sig att det ska börja fungera av sig själv. Och det finns ju inget som är invecklat på en sån här maskin, man ser hur grejerna är tänkta att fungera.

lycka till och hör av dig hur det går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...