Henced 5 Postad 6 September , 2010 Hej Jag har just köpt båt (skall hämtas nästa vecka) Min fråga är, båten har gått i vänern och är målad med polerande bottenfärg, kommer detta att funka på västkusten? Kan man byta färg hur som helst eller måste allt bort innan man målar nytt. En som undrar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 6 September , 2010 Det finns färger med koppar i som du kan måla över polerande färger med. Kolla på t ex Internationals hemsida som har övermålningsscheman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sneaker 0 Postad 7 September , 2010 Tips! Varför inte skippa bottenfärg och bottentvätta istället typ 2ggr per år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steffo 1 Postad 7 September , 2010 Skulle vilja vända på tråden och försök få tag i riktig bottenfärg. Skall man ha båten på västkusten, finns det tyvärr inget alternativ ännu....Vet inte om man bara kan byta färg... Har själv målat båten med fartygsfärg och målar bara vart tredje/fjärde år. tog upp nu i helgen och de enda tulpanerna som fanns satt på propelleraxeln och några på propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 September , 2010 Enligt Maringuidens regler är; Uppmaning till brott är ej tillåtet. Om jag hade målat botten på min båt med en olaglig färg hade jag heller alldrig erkännt det. Visst finns det västkustfärger som man kan måla över insjöfärger med som Peter_K skriver. Ofta när man köper en gammal båt är ju botten i så dåligt skick att man måste ta ner bottenfärgen till grunden för börja om från början. Målar man på bottenfärg år efter år, släpper det på vissa ställen och byggre tjocka lager på vissa. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 7 September , 2010 Ok, är det viktigt att ta reda på vilken färg det är målat med innan. Båten är från 2007 så jag hoppas att det inte behövs att ta bort all färg innan Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 September , 2010 Är den från 2007 så har dom väl inte kunnat misshandla bottenfärgen så värst mycket. När jag tänker på och köper gamal båtar, så är dom 20 - 30 år gamla och kanske bara påklabbade med bottenfärg år efter år. Då kan det se ganska rysligt ut. Det är denn refferensramen jag har. Jag kan inte det där med bottenfärgernas kemi, men jag skulle köpt en självpolerande bottenfärg av västkustkvalite och målat med nästa vår. Om det inte skulle blir helt rätt, så tar ju själva båten inte skada av det. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser