Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
haakansson

AQAD 41

Rekommendera Poster

AQ AD41 Diselmotor på 200HK

Önskar att ni som har erfarenhet av denna Volvo motor kunde skriva några rader!

Jag har bara brukat bensinmotorer tidigar och vill få råd.

Är detta en bra motor eller är den för gammal?

Var bussiga och skriv några rader.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en av de mer skottsäkra maskinerna på marknaden. Tillverkad i olika varianter under perioden 1988 - 2005. Mycket populär inom den kommersiella sektorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryktet säger: En bra och mycket slitstark motor. Lär enligt uppgift gå 5000 timmar före renoveringsbehov. På annat håll har jag hört att yrkessjöfart, typ sjötaxi brukar renovera efter 2500 timmar, antingen det behövs eller ej - och det gör det oftast inte, men de måste ju vara bombsäkra på att grejorna funkar. Har själv en 41-A som jag är mycket nöjd med.

Det som kan krångla i förtid är korrosionsskador och/eller läckage i värmeväxlare, oljekylare och laddluftkylare, men det är generella feltyper för de flesta marinmotorer och inget jag har hört tyder på att 41-an skulle vara speciellt utsatt. 41-A modellen har ett solenoidstyrt avgasspjäll som kan krångla. Det saknas på senare modeller och kan utan problem plockas bort.

Allt detta naturligtvis under förutsättning att motorn sköts och servas på ett riktigt sätt.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Flipper 850 (-79) som jag satte in en AD41 (-93) och den gick felfritt tills jag sålde båten (-05) och jag vet att den tickar och går fortfarande ... gäller bara att underhålla och serva den enl konstens alla regler ... sedan finns det en uppsjö av reservdelar och nästan alla kan meka med AD41 etc. etc. .... den drar ca 1,4 l/d i snitt över en säsong och marchar ca 22 kn (med en Flipper 850) ... vad är det för årsmodell du har? vad har du för båt? Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är märkligt tycker jag, att du i denna tråd skriver att det är en väldigt bra motor... Och i ett annat inlägg skriver du att samma motor kanske snart rasar.... Hur resonerar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framgår inte klart vem du menar. Jag kan i.a.f. inte påminna mig att jag skulle skrivit något sådant.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade det du syftar på och konstaterar att jag är oskyldig. Edestig får svara för sig själv, men en 20 år gammal motor kan ju ha gått en h... massa timmar. Min 89-a har gått ca 800 och jag känner ingen som helst oro för att den sjunger på sista versen.

Mvh/ Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är själv en nybliven ägareav en AQAD41B och jag saknar tidigare erfarenheter att meka med motorer.

Jag har haft lite problem med smuts i tanken som får motorn att strula. Det har tvingat mig ned i motorrummet och det jag märkt är att det är en mycket enkel motor att meka med - även för en lekman. Samt att den alltid startar när jag mekat klart. En skruvmejsel och 17-nyckel klarar jag mig långt på...

De flesta som frågar vilken motor jag har brukar ge i från sig en beundrande åh! - som att du har det bra du som har en aqqd41 när jag berättar.

En firma jag talade med sa att det är en riktigt bra motor och att han precis bytt två såna på en taxibåt. De hade gått 7000 h...

Min båt väger runt 3 ton och sommarens uppmätning visar på 1,3 l per distans vid blandad körning (halva tiden 6-7 knop, halva tiden 23 knop).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns bara en sak att verkligen varna för och det är underhållskostnaden. Har själv en 41 och skriver i stort sett under på att det är en ok maskin men o-m något behöver göras är det inte roligt, varenda detalj är prissatt som guld.

Fast det gäller förstås allt från Penta.

Men med 20-25 år gamla motorer, som de äldsta 41:orna idag, kan man lätt åka på att byta hur mycket som helst även på en till synes frisk maskin. I mina ögon är svaga punkter avgaskröken/bockhornet (kröken bara ett par tusen, hornet en förmögenhet) vilka rostar bort i lite olika takt beroende på salthalt i vattnet och installationens läge i djupled. Generator och startmotor är franskt skräp, extremt dyrt och svårlagat. Jag bytte till Boschgenerator på min när originalgenerator #2 la av. Värmeväxlarinsatser (i laddluftkylare/oljekylare/vattenkylare) är kriminellt dyra men går iaf inte sönder på löpande band. Vevhusventilationen på tidiga motorer är inte den klyftigaste lösningen och drar dessutom ett filter för knappt 500 spänn/år men kan modifieras till senare utförande. Motorerna tenderar att alltid läcka någonting någonstans, irriterande om man som jag vill ha fräscht i motorrummet. Har efter några år fortfarande en liten glykolläcka jag inte lyckas spåra och misstänker avgaslimpans packningar mot toppen men de kostar i runda slängar tusen spänn, plus turbopackningar för ytterligare 500 så man vill veta innan man chansar. Jag hade ur min maskin för att renovera motorrummet och passade samtidigt på att byta allt i packningsväg mot drev/sköld, strutlager och någon svåråtkomlig packning på motorn. 5000 gick den smågodispåsen på. Bränslesystemet ska man inte ens tala om, dessa gamla lastbilsgrejor är tydligen diamantpläterade invändigt, men tack och lov brukar pumpar och spridare tuffa på ganska länge om man inte är perfektionist när det gäller gångegenskaperna.

Irriterande är att det saknas förvärmning på tidiga maskiner. Det medför fina nötstarter i temperaturer nedåt noll, om man har läggningen att vara ute på senhösten vill säga. Tidiga motorer var heller inte förberedda för montering av förvärmningselement.

På en AQAD vill man också gärna ha tätt runt styrgaffelns axel genom skölden men det kan vara lättare sagt än gjort. Det är alltså på sin plats att kolla dels om det verkar ha läckt vatten i den regionen, dels om drevet glappar mycket i sidled. Har det läckt rostar gärna powertrimslangarnas nipplar i änden mot skölden. Just det, dyra såklart. Powertrimpumparna går sönder och kostar rejält. Likaså powertrimcylindrarna. Servostyrningen på tidiga drev är värdelös, går sönder och kostar en hel del att ersätta. Jag byggde om med senare utförandet vilket åtminstone är bra men givetvis också kostsamt.

Bara ett axplock av vad som kom upp först i huvudet. Min motor är som sagt helt ok men har ändå kostat i trakten av 30 kkr i rent underhåll på fyra år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då undrar jag, finns det några eftermarknadsdelar till dessa motorer som man kan använda sig av som är av god kvalitet när det gäller både underhållsdelar och reservdelar? Vid vilka åsmodeller finns det brytpunkter för uppgraderingar som gynnar. Har själv ingen 41:a men misstänker att vid ev båtbyte någon gång i framtiden kan det nog bli en båt med 41:a i. Och ni som kör med backslag vad skiljer mellan mekaniskt och hydrauliskt backslag? Kan man underhålla backslagen för maximal livslängd eller efter x-antal timmar är det tack och godnatt.

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kostar det! Den gröna färgen måste vara väldigt dyr. Skrattande Med lite tur kan man hitta begagnat. Bl.a. Drevia säljer fungerande beg. delar. och även inbytesdelar. Sedan finns det en del piratdelar, men hur man än vänder sig så visst blir det dyrt. Har bara erfarenhet av VP, men är inte reservdelar till marinmotorer generellt dyra? Man får ju också ställa priser i relation till hur ofta grejorna går sönder. Tyvärr det svårt att hitta någon statistik som gäller detta, men jag har inget intryck av att VP delar är speciellt dåliga. Helt klart i.a.f. är att om något är Marin- så är det omotiverat dyrt.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hstrom syftade på mig och jag resonerar som så att om jag står i begrepp att köpa en båt med en motor (20 år) som jag inte känner något om är risken stor att man åker på någon form av renovering ... det ska man ta höjd för när man lägger ett bud på båten ... har jag en motor (20 år) som jag själv har ägt under en längre tid, vet hur den är servad, vad som är bytt och inte etc. ... så visst är det skillnad .... AD41 är fortfarande en bra och säker motor .... mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om reservdelspriser utomlands på VP grejor men vad gäller delar till utombordare och då speciellt Yamaha lönar det sej nästan alltid att handla på postorder från det stora landet i väster.. Köpte nyss en laddningsregulator till pappas Johnson 25 hästare för 830 kr tullat, fraktat och momsat. Samma pryl här hemma 2376 kr. Blir nästan förbannad när det ska behöva va sån skillnad.. Hursom det kan ju va värt att kolla om det samma även gäller Penta-delar innan större reservdelsinköp görs.



Senast ändrad av jarb | 08 september 2010 | 22:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jo det var Edestig jag syftade på. Jag tycker bara det är en väldigt hets kring att allt ska vara helt nytt. Känns som folk börjar bli oroliga för motorn när den bara gått några hundra timmar.
Jämför man hur lite en båtmotor går och hur mkt service och underhåll som läggs ner på dom så kan dom nog gå i många tusen timmar. Framförallt då dom större dieslarna....

Sen håller jag med dig att man får ha i beräkningen att saker kan gå sönder, men det gäller ju inte bara motorn.
När jag själv köpte min båt, (den är 20 år) så valde jag bort en pga av att säljaren inte verkade veta så mkt om motorn, och det var luddiga svar om servicar och underhåll. Den jag köpte av hade stenkoll på allt han gjort och bytt på motorn och hade ett stort motorintresse. Det kändes mkt bättre att köpa av honom. Har inte haft det minsta problem med motorn de 2 åren jag nu haft båten. (penta, bensin V8)

Sen verkar det blivit lite mer slit och släng även på båtar. Jag funderar på att byta till större båt, och har sett en del som ser riktigt slitna ut, bara efter några år. Då blir man lite rädd för hur motorn är skött.



Senast ändrad av Hstrom | 09 september 2010 | 11:32
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...