Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Smuggler-24

lättstartad 20/25 hk.

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har idag en Johnson 20/25 hk från 1974. Den är rätt så trögstartad. Det jag menar är att men behöver rätt mycket muskler för att starta den. Även den rätta knycken.

Jag får igång den utan problem men min son och fru orkar inte dra ut startsnöret.

Nu till frågan.

Finns det någon, helst lite äldre och billigare, utombordare i storleken 20-25 hk som är mer lättstartad så även resten av familjen får igång den?

Tacksam för tips.

(Jag vill helst inte lägga mer än ca 5-6´ )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror dessvärre att det är en svår ekvation att lösa, jag skulle satsa t.ex på en Yama från början av 90 talet, jag hade en snörstartad 30 hästare från 1991 och den var mycket lättstartad.

Du får dock ingen Yama från denna epok för 5-6000 och dessutom är de väldigt ovanliga på Blocket. Bra motorer som folk bibehåller länge.

Ett annat alternativ är en motor med el-start, men det är kanske svårt att få ihop i din båt? Men batteriet ger å andra sida möjlighet att ha såväl ekolod som GPS plotter i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar.

Jag har hört gott om Yamaha motorer. Det är nog så att jag får satsa på en lite nyare motor. Med följd att den kostar mera.

Elstartad är ett bra alternativ. Som du säger får man ju batteriet till en del andra saker i båten också.

Tack,

Uffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, de kan vara lite motsträviga de större snörstartsnurrorna uppåt 20-30 hästar. Men det kan göra skillnad om man lär sig hitta rätt läge att börja från. Inte säkert men man kan testa. Knepet är i såna fall att dra sakta tills man känner att kolvarnas precis passerat vändläge. Då finns det lite startsträcka för kolvarna att få upp fart innan kompet sätter stopp.

Jag hade en gammmal Mercury 20 hk. Den var inte överdrivet besvärlig, men man fick ta i duktigt. Knockade en kompis med armbågen en gång då jag startade. Jag trodde han satt sig i fören medan jag startade, men istället böjde han sig fram för att kolla hur jag gjorde. Ryck - dunk rätt på hakan - så låg han på främre durken.

Senast ändrad av monark-670 | 07 september 2010 | 21:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Mercury 25 från mitten av 80-talet som är hur lätt som helst att dra igång.  Startar oftast på första rycket med enhandsfattning.  Den var ordentligt genomgången precis innan jag köpte den, så uppenbarligen går det att få gamla snurror lättstartade med rätt behandling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...