Gå till innehåll
torsdag 01 maj 2025
Rolle85

Min planderade 2-takt konservering

Rekommendera Poster

Kan ni berätta för mig om jag tänker rätt nedan, det gäller en 60hk Yamaha 2-takt.

1. Kör motorn på tomgång när den står i en balja med sötvatten och glykol.
(Ska jag lägga i växel svagt framåt med?)

2. Spraya 5-56 i varje förgasare samtidigt som motorn går.
(Måste jag lägga i växel framåt för att förgasarspjälet ska öppna sig?)

3. Börja tilta upp motorn över vattenytan samtidigt som jag sprayar i förgasarna och så fort kylarvattnet slutar komma ber jag min bror blixtsnabbt stänga av motorn.

4. Tar bort alla tändstift och sprayar lite 5-56 i varje hål.

5. Tömmer växelhuset på olja och fyller på ny olja.

6. Tar av propellern och fettar in axeln ordentligt.

7. Var sitter fettnipplarna man kan fylla på???

Är detta rätt, har jag missat något? 

Senast ändrad av Rolle85 | 06 september 2010 | 15:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som överkurs värre det där...

Att spola igenom med sötvatten är bra. Enklare än att sänka ned motorn i en stor balja är att koppla en spolmuff till en vattenslang och ansluta till vattenintaget längst ned på motorn.

Kör sedan motorn en stund på tomgång samtidigt som du sprutar in konserveringsspray i förgasarna. Du behöver inte ha något gaspådrag. Däremot undrar jag om 5-56 är så bra att använda. Det är mer en rostlösare och fungerar nog inte så bra om man vill ha en fet hinna i cylinderloppen.

Byta oljan i växelhuset är ju aldrig fel.

Däremot har jag aldrig tagit av propellern vid vinterkonservering. Är den infättad vid montering brukar det räcka.

Fettnipplar kan man ju trycka i om det behövs, men knappast något som behövs efter varje säsong. Snarare kanske vart femte år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar köra mina 2-taktare i baljan, jag tycker att de låter för mycket med spolmuff. Men jag väljer oljeblandningen inte 2%, utan ca 10%, så att oljan konserverar motorn. Skall köra så länge att motorn blir varm så att termostaten öppnar och hela motorblocket spolas med sött vatten.

Detta gör att man knappt behöver spruta något i förgasaren eller i cylindrarna, men skall du hälla något i cylindrana så är det 2-taktsolja eller konserveringsmedel.

Jag brukar köra och sist ta bort bensinslangen så att det inte blir kvar så mycket bensin i filtren och förgasarna.

Du behöver väl inte tilta motorn, den skall helst hänga lodrätt.

Nipplarna sitter vid styrröret (2 st) och en på riggen så att du kan smörja de delar som gör att det går lätt at svänga. Du behöver en fettpump för att kunna feta in nipplarna. Samt vattenfast fett.

Du har glömt att:
1. Du skall kolla skicket på offeranoden
2. Du skall tvätta motorn utvändigt
3. Du skall hälla upp ett glas whiskey av god kvalité och hoppas på att det elände som går under namn 'vintern' är snart över så att man kan sjösätta och njuta av båtlivet igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu uppdaterad arbetslista nedan, det inom parantes är fortfarande frågetecken Skrattande

2. Spraya konserveringsspray i varje förgasare samtidigt som motorn går. 

(Hur ska jag få ut vattnet ur kylkanalerna om jag inte kör motorn utan vatten väldigt kort?)

4. Tar bort alla tändstift och sprayar lite konserveringsspray i varje hål (och sätter sedan tillbaka tändstiften?)

7. Letar upp fettnipplarna och fyller dessa.

8. Kollar de två offeranoderna, tvättar motorn.

9. (Skall man spraya konserveringsspray över hela motorblocket?)

Senast ändrad av Rolle85 | 06 september 2010 | 18:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tills termostaten öppnat 5 min. Glykol behövs ej, Muff är oftast enklare.

2. Spraya konserveringsspray i varje förgasare samtidigt som motorn går.
Du skall spraya i båda hålen samtidigt. Inte lätt! Jag har sex hål och kör med 8 % inlbandning det som oljepumpen ger dvs ca 10 %. Betydligt enklare, men kräver lite förberedelse. Efter uppmätning av restvolym och lite enkel huvudräkning går det att spä ut det överblivna till 2 % om det är det man vill ha.
Lossa slangen och kör motorn tills den börjar gå orent. Stäng av och töm flottörhusen.

(Hur ska jag få ut vattnet ur kylkanalerna om jag inte kör motorn utan vatten väldigt kort?)
Kör aldrig utan vatten. inte ens kort. Det är f.ö. helt meningslöst för att bli av med vatten.
Vattnet rinner ur med motorn lodrätt. Tippa upp och sänk ned en gång så kan du vara övertygad om att motorn är tömd på vatten.

4. Tar bort alla tändstift och sprayar lite konserveringsspray i varje hål (och sätter sedan tillbaka tändstiften?)
Ja. jag brukar ha en gammal uppsättning stift vid konservering och första start på våren (med muff). Pss slipper man kladda ned de riktiga stiften med olja.

Fetta in kan du bättre göra i vår. Axeln är av rostfritt stål. 

7. Letar upp fettnipplarna och fyller dessa.

8. Kollar de två offeranoderna, tvättar motorn.

9. (Skall man spraya konserveringsspray över hela motorblocket?)
Jag brukar spraya hela blocket med 6-66 även upp under svänghjulet som korrisionsskydd. Dunstar då  motorn blir varm.  Allt i skick som nytt trots 12 år på nacken.

Kolla i försäkringsvillkoren om du får ha motorn kvar på på båten. Varierar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, låter bra.

När du skriver ta loss slangen menar du då bränsleslangen och kör tills motorn dör?

När jag sprayar in konservering i tändstiftshålen ska jag då vrida på nyckeln så att kolvarna börjar gå upp och ner samtidigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du skriver ta loss slangen menar du då bränsleslangen och kör tills motorn dör?

Ja, F-husen blir nästan tomma då = mindre slabb att tömma, men den bör inte tillåtas gå med en cyl utan smörjning, därför stäng av när den börjar gå orent.

När jag sprayar in konservering i tändstiftshålen ska jag då vrida på nyckeln så att kolvarna börjar gå upp och ner samtidigt? Om du vill, par varv på motorn, inte mer.

Senast ändrad av guestsson | 07 september 2010 | 08:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte vrida motorn med startnyckeln, när tändstiften är borta så kan du enkelt få kolvarna att röra på sig genom att för hand vrida på svänghjulet. Det går lät när tändstiften är borta för då behöver du inte komprimera i cylindrarna.

Tycker fö att det är ett mycket ambitiöst konserveringsprogram du har tecknat upp. De flesta 2-taktsmotorer är så oljiga att det är bara ställa av dem för vintern och de är i perfekt skick till våren. Man har så ambitiösa program för att motorverkstäder måste ha något att leva på under vintrarna också.

Det jag gör med min är att köra i baljan i 20 minuter med 10% olja samt byta växelhusolja, skölja motorn med friskt vatten och kolla anoden. Till våren tvättar och vaxar motorn ordentligt, kollar/rengör tändstiften, samt rengör styrröret inuti.

När jag var ny som båtägare så var jag lika ambitiös som du är, lämnade t o m till en verkstad några vintrar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men då sprayar jag i förgasarna och därefter tar jag bort bränsleslangen och stänger av den när den går orent. Därefter tiltar jag upp motorn så att allt vatten rinner ur och så ner igen. Därefter sprayar jag lite där tändstiften sitter och vrider så att kolvarna rör på sig lite och blir smörjda.

tack alla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, att ta bort slangen och stänga av när den går orent hör ihop med att köra med fet blandning, inte om du sprayar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ber om ursäkt men nu förstod jag inte? När motorn går tar jag bort bränsleslangen till motorn, samtidigt som jag gör detta sprayar jag i förgasarna och när den börjar gå orent stänger jag av den. Detta måste gå ganska fort tänker jag då jag tagit bort bränsleslangen och då kommer dö fort därefter. Eller hur borde jag göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd spray eller fet blandning. Inte både och. Sprayar du skall du stoppa motorn under sptayningen och därefter inte starta den igen. Instruktionen brukar vara att spray tills motorn stannar. Ofta vill den inte dö, du bör helst ha två sprayburkar, en för var förgasare. Jag behöver 6 st, vilket är närmast ogenomförbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe får du engagera hela familjen i sprayningen då ;)

Skämt å sido, jag sprayar tills den nästan dör och sen stänger av. Därefter får jag tomma flottörhusen som ni kallar det istället för att köra dem tomma med motorn. Dessa sitter väl under förgasarna. Motorn är 3 cylindrig så de blir att spraya tre förgasare samtidigt.
En annan fråga, om man vill driva ut fukt ur förgasarna, var lägger fukten sig då och hur får jag bort den? Spraya 5-56 i dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plugg/skruv i flottörhusens nederdel. Du kan inte driva ut fukt varaktigt. Vill du sänka den relativa fuktigheten under huven måste du stänga till all lufttillförsel och lägga något torkmedel innanför kåpan. Kiseloxid aka blågel eller silica gel går visst att köpa i blomsteraffärer.

Vill du bli av med vatten i F-husen så pumpa på blåsan med dräneringsskruvarna öppna.

Senast ändrad av guestsson | 07 september 2010 | 22:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men fukten i förgasarna, vevhuset och cylindrarna är väl inget problem om man har sprutat konserveringsmedel eller kört med 10% olja. Då lägger sig en tunn hinna på alla metalldelar som skyddar mot korosion.

Jag har en 4 hk 2 takt från 1993 som jag har ALDRIG konserverat och den startat lika piggt varje gång. Jag tror att en 2-takt pga all olja klarar sig bra. Jag är kanske tjatig, men dessa komplicerade konserveringar är väl till att båtmotorverkstäder måste ha något av leva på även under den långa skandinaviska vintern.

Det är också bra att veta att korrosisprocessen pågår mycket långsamt när det är kallt och avstannar under minusgrader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okay, så du menar att genom att öppna flottörskruvarna och sedan pumpa på blåsan driver ut det överblivna bränslet som ligger i dem, samt tar med sig fukt/vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med dräneringen öppen går det att spola F-husen som beskrivet.

Du går för långt tycker jag. Vet du inte att det finns vatten i F-husen, så öppna bara och töm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan.

Det här med konservering, när jag ställer undan snöskotern (Yamaha 440cc 2-takt) på våren kör jag den på plats och lämnar den där. Sen på vintern när jag ska använda den igen fyller jag full tank, blåser in soppa i förgasarna och så startar jag den. Nya stift någon gång. Inga problem med skador, rost eller annat. Bara tuta och köra.

Ska spraya konservering i min Mariner 40 2-takt.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte kör snöskotern i saltvatten kan du skippa vissa av ovanstående moment ;)

Tack till alla för ett bra konserveringsschema. Lägger ihop allt ett dokument i båtmappen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan !  Jag har en liten fråga angående konsevering . 

Ska man tömma behållaren med 2-takts olja eller ska man fylla den över vintern?Eller låta

den vara ,Just nu är den halvfull. Har konserverat motorn förövrigt, men just detta slog mig

efteråt...Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...