Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
MatsHansson

Kompressionsverktyg

Rekommendera Poster

Söker enkel utrustning för att mäta kompression på en MD 17. Någon som har förslag?

//Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Biltemas utrustning är för dyrbar (nästan 3000:-) om den skall kunna användas till en högkompressionsmotor. (använder den troligvis bara en gång)

Mats

Senast ändrad av MatsHansson | 07 september 2010 | 13:11

Senast ändrad av MatsHansson | 07 september 2010 | 13:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det väl nästan billigare att gå till en Volvo Pentaverkstad eller annan motorverkstad och be dem ta ett kompretionsprov. Det kan väl knappast ta mer än en timme. Visserligen är timpengen dyr, men betydligt lägre än 3 000 kr.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla in leak down test på youtube som jag tipsat om i inlägget här nedan.

Ett rent komptest är bra men ger inte svar på var felet ligger om du inte även gör det med lite olja på cylinder väggarna.

---------------------------------

Fixa komp och kolvringar enkelt på 4-taktare

Det är mycket vanligt att kolvringar fastnar på kolven av sot och motorn drar olja och/eller får dåligt komp.

Enkelt är att fylla upp fullt med lacknafta i loppen genom tändstift eller glödstift hålen som får stå så länge du har tid. Glöm ej att ställa kolvarna i mittläga så att du kan behandla alla cylindrar samtidigt. Kontrollera efter en dag om naftan står kvar i loppen eller om det har runnit förbi kolvringarna. Fyll på mer nafta och rucka kolvarna någon mm då o då för att röra på ringarna.

Har du igensotade kolvringar så luckrar naftan upp detta och ringarna kan fjädra ut igen som dom ska. Byt motorolja om mycket nafta runnit ner i oljan.

På min plogbil som drog 3dl olja/mil botade jag problemet och givetvis höjdes kompressionen efter en 2dagars behandling men en vecka rekomenderar jag.

Det finns en olje tillsats som stärker oljefilmen rejält som heter Powerup Oil Additive men tillsatsen har en starkt koks lösande förmåga och kan därför få kolvringar att vakna till liv igen. Det har dock hänt att det har lossnat så mycket skit att oljesil o filter har täppts igen och att oljetrycket försvunnit då. Det är därför bra att hålla koll på oljetryck och byta filter ofta i början av behandling (efter 5-10 timmar och vid 20.......) osv om du vet att din motor är skitig.

Skitig blir motorn av icke syntetolja som inte byts så ofta.

Svara på detta inlägg om ni haft nytta av mitt inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det lätt att dra runt svänghjulet är det dålig kompression.

För att veta hur en frisk motor känns kanske nån här kan hjälpa till genom att känna på sin Md17.

Kanske kan gå att kvantifiera med vikt och stoppur.

Exempelvis: ett snöre viras några varv runt svänghjulet upp till ett brytblock. På snöränden hängs en tioliters vattendunk. Tiden mellan varje ryck får bli mätvärdet. Ju längre tid dess bättre komp.

Det faller väl på att de flesta motorinstallationer inte tillåter ovan beskrivet men kanske kan man vrida t.ex med snöre och en sån fjädervåg man väger väskor med när man ska flyga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...