Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Revo_b

Vinterkonservering av inombordare (B20A)

Rekommendera Poster

Hej alla,

Är det någon som har en aning om hur man bäst konserverar en b20a motor inflr vintern?? min båt kommer vara ute så att jag misstänker att det är extremt viktigt med vinterkonservering men har aldrig gjort det tidigare.

Alla tips är välkomna, om det är någon som har en punkt lista så är det guld värd..

Båten för övrigt är en folkparca 22 från 74-

Ha det bäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ta bort ingående vattenslang till vattenpumpen, sätt dit en lös slang, blanda glykol 50/50 med vatten stoppa ner slangen i hinken. ställ en hink under avgasutsläppet (ingen glykol på marken) starta motorn, när du ser att det kommer glykol i hinken under avgasutsläppet så har du fyllt motorn med glykol, sen kan man ta bort thermostathuset o thermostaten o fylla i lite där med. Så brukar jag göra med min B20 /Ubbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar byta olja och oljefilter som sista gerj innan upptagning. Så är oljan ny och fräsch och (inbillar jag mig) konserverar motorn bättre över vintern.

Sjövattenkylning? Då räcker det att köra igenom glykol i systemet när båten står på land som sas ovan.

Förskvattenkylning; förutom att köra glykol i sjövattensystemet; kolla fryspunkten på glykolen i det inre systemet.

Innan du slänger båten i sjön i vår; ta loss och kolla korrosion på avgaskrökar etc.

Luftfilter, bränslefilter byter man i vår innan sjösättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är en inombordare med backslag, är det bäst att koppla slangen vid vattenintaget. Detta för att inte backslagets oljekylare ska frysa sönder. Om det är en sjövattenkyld motor måste man först tömma motorn på sjövatten. Vid konservering ska man också skydda motorns förbränningsrum, ventiler och avgasrörets insida mot rost. Det görs genom att hälla olja i förgasaren, strax innan glykolhinken är tom, och motorn stannas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...