Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
MN10

Rädda inredning - lacka teak - bild

Rekommendera Poster

Hej,

Min flipper 666 HT har inslag av trä i inedningen. Denna inredning har blivit rätt solblekt med tiden då förra ägaren inte gjort något åt saken. Jag har idag tagit hem alla trädetaljer för slip och lack. På bifogad bild ser ni hur pass solblekt träet är jämfört med den del där dynan skyddat mot uv.

Hur skall jag rädda detta?

Slipa och lacka i flera lager? Kommer det då få samma färg över hela träet?

Skall jag betsa innan lack?

// MN10

post-10013237-1394236497,9095_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha samma kulör på inredningen skall du betsa den, ja.
Bara lacka räcker inte.
Innan lack, helst.

Det kan vara problem att hitta teakbets, men jag tror att Herdins har en pulverbets som är teakfärgad. Den skall inte vara för utomhusbruk, så hur färgen håller med lite sol på den vet jag inte. Mahognybets (båtbets) man kan köpa är lite för röd i tonen för att se ut som teak, den är mer mahognyfärgad, men tycker man det är snyggt så varför inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att det är Teak ? normalt så brukar det vara Mahogny i inredningar o det finns det bets till. Slipa,betsa,olja,lacka så blir det som nytt igen. Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med mina ögon ser det ut som mahogny, samma åtgärd som ovan.

Många lager lack 7/8.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om det där inte är teak ändå. Hursomhelst har Hempel en bra mahognybets, har använt den själv. Teakbets i pulverform har Herdins som tidigare nämnts. Den har jag också testat men kan inte rekommendera, den var väldigt mörk och träet på min provbit såg rätt död ut efteråt. Det såg inte naturligt ut alls. Testa t ex på baksidan av trästycket innan du lägger på det, är mitt råd.

Jag hade ett liknande problem som du på min badbrygga i teak, mörka partier varvade med ljusa pga ankarbox, extramotorfäste etc. Renskrapade försiktigt alltsammans, slipade lite lätt, blekte de mörkaste partierna med oxalsyra. Hade sedan planerat att mörka ner de ljusaste partierna med teakbets för att få alltsammans i samma nyans men fick släppa den tanken pga att teakbetsen som sagt var inte såg bra ut.

Hade tänkt avsluta med enkomponents lack eller Le Tonkinois men valde istället Golden Teak Sealer, den innehåller lite pigment vilket fick alltsammans att harmoniera riktigt fint. Är dock osäker på om man kan ha den inomhus. Badbryggan ser fortfarande fin ut efter en intensiv säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tänk på att du måste ha helt trärent, har du lite lack kvar på nått ställe så tar inte betsen och du får en ros som inte ser bra ut/ ubbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att få klarhet vilket träslag det är borde det vara enklast att höra efter hos någon Flipper återförsäljare eller direkt av fabrik i Finland om vad dom använde till din båt. Årsmodel o typ brukar räcka så vet dom. Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för alla svar. Jag har nu påbörjat det roliga arbetet att slipa trärent, vid närmare koll håller jag med om att detta nog är mahogny. Jag kommer att köra med international rakt igenom.

Finns det någon bra kemiskt medtod att kompletera slipningengen med för att få bort den gamla fernissan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men ingen riktigt bra metod eftersom rester av den kemiska geggan kan sitta kvar i träet och göra att fernissan blåsar sig eller släpper. Kör istället med värmepistor (finns på Biltema och Clas I Sjön för billig peng...) och en vass skrapa. Lite träning och det går väldigt fort att ta bort lack. Sedan slipning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är teak och minns jag rätt har vi också en mörkare nyans bakom sittdynorna trots att båten sjösattes första gången förra hösten. Jag har inget emot den ljusare nyansen men smaken är olika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en Flipper 850.

Det är bara Teak i den (Solid fanér).

Fick rådet att först tvätta ned alla ytor med T-röd för att ta bort fet yta, blödningar, smuts mm.

Använde vit Scotshbritesvamp köpt på ICA.(Det går åt många svampar, 30-40 st)

Sedan oljade vi med Teakolja med pigment i som köptes på Erlandsons Brygga.

Resultatet var kanonbra.

De masiva delarna blir som nya (dörrar, karmar mm) efter en strykning.

Faneren suger inte lika mycket så den skall få en strykning till.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wergis, ditt råd fungerar dåligt på lackade ytor.
På tidigare oljade är det däremot kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår så provade jag lite mahognybets på en av de mindre bitarna, det blev helt rätt kylör jämfört med gamla oblekta ytor. Slipning och lackning får bli höstfix, båten går ju som tur är lika bra utan dessa inredningsdetaljer de sista veckorna i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...