Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
arcticforever

Toppfart???

Rekommendera Poster

hej allihop!!

Jag har precis köpt en Formula272 med en chev 454 alfa one drev.är ny i detta med båtar men har alltid haft intresse för det , hängt med de som haft båtar och så.

Nu till min fråga:  Jag försäkrade båten i torsdags och de undrade om toppfarten.....jag har ju ingen aning då båten fortfarande står på land och att det är vad tillverkaren säger som gäller. Jag satte 45 knop då premiän steg 3 ggr från 46 knop. Motorn då....den borde väl va på 300 - 330 hk....eller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den inte toppar mer än 45 kn måste det vara något fel på båten. 50borde i allafall lossna. Berätta när du provat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, tveksam att den går snabbare än 45 knop, ganska stor båt för enkel montage, brukar va dubbla  maskiner på denna båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag åker med 2 454:or i min och bravodrev. 45 knop är lagom marchfart. Vilken modell är det du har? Är det innan -87? en ls? lägg upp lite bilder i din sjöbod! Skulle kunna tänka mig att den gör 45knop.. Vad sitter det för propp på den nu? Lite intressant med singelmontage, det har jag aldrig sett förut på en 272. Det är tunga välbyggda båtar med skarp v-botten. Är det orginal eller har någon byggt om?

Senast ändrad av MarcusW | 06 september 2010 | 21:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej .. med en ''propkalkylator'' kan vi tareda på den teoretiska farten . sen drar man av för lite slip 10-15%

Om du skriver ner utväxlingen på drevet ( kan vara 1.32 =Bigblock och alpha combo)  stigningen på proppen , maxvarv som motorn klarar = rek maxvarv !!! , så ska jag leverera lite siffror .

/ jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jadu utväxling?!? men enligt en kompis är det 1:50 ?!? stigningen på proppen vet jag ej och den ska nog bytas i vilket fall då den är riktigt dålig. Vad borde man ha??

Max varv på en sån där....ja inte många svar jag kunde komma med därSkrattande

Kanske någon här vet max varv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en fråga till:  Har en kompis som har en ny 4 bladig propeller som ligger.Den är från en susuki utombordare modell , massor med hk .drev delen på motorn är mercruiser , passar den då på mitt Alpha drev?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Börja med att provköra båten för att se vad du har att utgå ifrån. Kolla vad du har för propeller, varvtal och fart. Maxvarvet på en standard 454 marin ligger runt 4500rpm. 330hk är väl det vanligste utförandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit och köpt lite grejor till den nu...Hoppas få dit allt i helgen så att man förhoppningsvis kan sjösätta och prov köra helgen efter.....börjar bli kallt nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Fasta nav brukar inte passa mellan fabrikat (förutom kusiner).
Har den HUB-Kit brukar man kunna bara byta kit för att få den mekaniskt att passa på axeln.
Sen kan de ju vara helt fel av 100 andra anledningar såm storlek, stigning, bladantal, cupp etc.
!!!Kolla först att den inte slår i någon stans!!!
Å andra sidan vilken propeller behöver du?

Ett hubkit består av frontbricka, 4 kantig plasthylsa bakbricka mutter och låsning.

Propellrar är fö ganska billiga i USA frak och tull moms till trots.
Google vet mer!

Lycka till.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Blev det någon provkörning???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä det blev ingen provkörning......Tjyvdjävlarna har varit framme!!!!!!

Stolar , dynor , hela instrumenteringen, fördelare och kolvarna till trimmplanen

Håller på att diskutera med försäkringsbolaget nu.

Fatta vad trött man blir

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...