arcticforever 0 Postad 5 September , 2010 hej allihop!! Jag har precis köpt en Formula272 med en chev 454 alfa one drev.är ny i detta med båtar men har alltid haft intresse för det , hängt med de som haft båtar och så. Nu till min fråga: Jag försäkrade båten i torsdags och de undrade om toppfarten.....jag har ju ingen aning då båten fortfarande står på land och att det är vad tillverkaren säger som gäller. Jag satte 45 knop då premiän steg 3 ggr från 46 knop. Motorn då....den borde väl va på 300 - 330 hk....eller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bygg72 0 Postad 5 September , 2010 Om den inte toppar mer än 45 kn måste det vara något fel på båten. 50borde i allafall lossna. Berätta när du provat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 6 September , 2010 Nja, tveksam att den går snabbare än 45 knop, ganska stor båt för enkel montage, brukar va dubbla maskiner på denna båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arcticforever 0 Postad 6 September , 2010 Här är en bild iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arcticforever 0 Postad 6 September , 2010 Det går ju inte att få med bilder.......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 September , 2010 Jag åker med 2 454:or i min och bravodrev. 45 knop är lagom marchfart. Vilken modell är det du har? Är det innan -87? en ls? lägg upp lite bilder i din sjöbod! Skulle kunna tänka mig att den gör 45knop.. Vad sitter det för propp på den nu? Lite intressant med singelmontage, det har jag aldrig sett förut på en 272. Det är tunga välbyggda båtar med skarp v-botten. Är det orginal eller har någon byggt om? Senast ändrad av MarcusW | 06 september 2010 | 21:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 September , 2010 Hej .. med en ''propkalkylator'' kan vi tareda på den teoretiska farten . sen drar man av för lite slip 10-15% Om du skriver ner utväxlingen på drevet ( kan vara 1.32 =Bigblock och alpha combo) stigningen på proppen , maxvarv som motorn klarar = rek maxvarv !!! , så ska jag leverera lite siffror . / jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arcticforever 0 Postad 8 September , 2010 Jadu utväxling?!? men enligt en kompis är det 1:50 ?!? stigningen på proppen vet jag ej och den ska nog bytas i vilket fall då den är riktigt dålig. Vad borde man ha?? Max varv på en sån där....ja inte många svar jag kunde komma med där Kanske någon här vet max varv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arcticforever 0 Postad 8 September , 2010 Årsmodell vet jag faktiskt inte heller.....inte mkt man vet egentligen om båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arcticforever 0 Postad 8 September , 2010 Har en fråga till: Har en kompis som har en ny 4 bladig propeller som ligger.Den är från en susuki utombordare modell , massor med hk .drev delen på motorn är mercruiser , passar den då på mitt Alpha drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 September , 2010 Börja med att provköra båten för att se vad du har att utgå ifrån. Kolla vad du har för propeller, varvtal och fart. Maxvarvet på en standard 454 marin ligger runt 4500rpm. 330hk är väl det vanligste utförandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arcticforever 0 Postad 13 September , 2010 Har varit och köpt lite grejor till den nu...Hoppas få dit allt i helgen så att man förhoppningsvis kan sjösätta och prov köra helgen efter.....börjar bli kallt nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 16 September , 2010 Hej Fasta nav brukar inte passa mellan fabrikat (förutom kusiner). Har den HUB-Kit brukar man kunna bara byta kit för att få den mekaniskt att passa på axeln. Sen kan de ju vara helt fel av 100 andra anledningar såm storlek, stigning, bladantal, cupp etc. !!!Kolla först att den inte slår i någon stans!!! Å andra sidan vilken propeller behöver du? Ett hubkit består av frontbricka, 4 kantig plasthylsa bakbricka mutter och låsning. Propellrar är fö ganska billiga i USA frak och tull moms till trots. Google vet mer! Lycka till. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 September , 2010 Blev det någon provkörning??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arcticforever 0 Postad 17 Oktober , 2010 Nä det blev ingen provkörning......Tjyvdjävlarna har varit framme!!!!!! Stolar , dynor , hela instrumenteringen, fördelare och kolvarna till trimmplanen Håller på att diskutera med försäkringsbolaget nu. Fatta vad trött man blir Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Augusti , 2011 Satt och googlade på formula och hittade denna.. http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=293081 Om det är din så är det inte en formula 272 utan en Thunderbird Formula 255 liberator Se orginalbroschyr (tar en stund att ladda). http://www.formulaboats.com/documents/brochures/1977 Formula_Signa Brochure.pdf Sidan 9. Senast ändrad av MarcusW | 28 augusti 2011 | 09:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser