Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Thomas__

Ockelbo 21 (AQ170) vill inte starta

Rekommendera Poster

Har en Ockelbo 21 med AQ170 som gått fint under sommaren. Efter 2 veckors vila vill den inte starta. Startmotorns drar men den tänder inte alls, hackar inte ens till.

Jag har testat följande:

När jag sprutat startgas direkt in i cylinder och i luftintag tänder den kort för att sedan sluta. Jag tolkar detta som jag har gnista.

När jag lossar på skruven i anslutning till förgasaren (se bifogad bild med pilar) sprutar det ur bensin. Jag tolkar detta som att bensinpumpen fungerar.

Följande filmklipp visar hur det ser ut längs bränsleledningen:

Här försöker jag starta:

Mycket tacksam för förslag hur gå vidare!

Senast ändrad av Thomas__ | 05 september 2010 | 15:04

Senast ändrad av Thomas__ | 05 september 2010 | 15:05

post-10008049-1394236497,6362_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva ur ett tändstift, sätt stiftet i tändhatten och lägg sedan stiftets gänga på motorblocket där det är ren metall. Först då är du säker på om du har en gnista eller ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu testat med urskruvat tändstift i tändhatt. Vid startförsök kan jag se gnista.

Tacksam för fler förslag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontrollera hur tändningen står med en stroboskoplampa. Om tändningen står rätt, motorn får luft och bensin och det finns kompression så skall den starta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med föregående, men du har ju accelerations munstycken, dom små rören som kommer upp och mynnar ut över insugen. När du gasar så ska det spruta ut en skvätt bensin där. Gasa häftigt och kolla att det sprutar bensin ur ALLA 3 munstyckena. Men som sagt, bensin, rätt ställd tändning och kompresion så SKA motorn starta. Det är möjligen inte så att det är VATTEN som kommer istf bensin??

Hoppas du får ordning på motorn.

Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har motorn gått bra för 2 veckor sen så borde det inte vara fel på tändningen men kolla även fördelarlocket så att det inte är dåligt och det har kommit in fukt där. Som redan nämts kan du ha vatten i bensinen om du har ett vattenavskiljande filter töm det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips!

Jag har kollat fördelarlock, tycker det ser OK ut. Har filat lite på kontaktytor och rotor.

Det är bensin i vattenavskiljaren vid bensinfiltret (ser mindre droppe vatten). Det som sprutar ut när jag lossar på skruven vid förgasarna luktar bensin.

Accelerationsmunstycke - är det de som pilarna pekar på? När jag gasar (pumpar med manöverreglaget) kommer inget ur dessa rör. Ska det göra det?

post-10008049-1394236499,2601_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst ska det komma bränsle där, men det förutsätter att det finns bensin i förgasarna. Bränslepumpen har en handpump på undersidan, ett handtag som går att trycka neråt. När förgasaren är full så går det väldigt lätt att pumpa. Ibland står kamaxeln fel så pumpen är blockerad av sin egen kam på kamaxeln. Då får du vrida motorn lite. Är du säker på att pumpen funkar som den ska? Det sitter ett membran i den som kan vara spräckt. Jag har också råkat ut för att vipparmen som går mot kamaxeln har lossnat och då får ju inte motorn bensin. Det verkar ju typiskt bränslefel eftersom motorn tydligen startar på startgas. Tala om hur det går.

Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Hur ser stiften ut? Blöta, torra, svarta eller gråa? Du har inte lyckats göra motorn sur? Prova att starta med full gas en stund och se om den startar då? Är den sur så luftar den sig torr om man gör så och när bränlseblandningen kommer ner i normal blandning så tänder den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla råd!

Visade sig vara problem med förgasarna. När de var rengjorda gick motorn åter att starta. De såg dock inte helt fräscha ut. Funderar på ev byte men startar ny tråd ang detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...