BerraS 46 Postad 4 September , 2010 Säsongen e vell inte riktigt slut än, men tänkte det vore kul, eller ja, interesant att höra vad som gick sönder på era båtar denna säsongen. Jag har denna säsongen gjord slut på, en ryckutjämnare på babord maskin (dock mitt eget fel då jag missade att smörja den inna sjösättning. 2 dragkedjor på kappellet, ca 4-5 tryckknappar på kappellet, bytt 2 rutor på kappellet(dock inte trasiga) En växelwire på ena maskinen ner till drevet (ny inför säsongen2009!!!) strömpan på wiren sprucken... tja, det va allt tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 5 September , 2010 Jag har klarat mig bra genom säsongen så här långt, men det är ju tre månader kvar. Största skadan var efter ett inbrott då salongens takkapell fick 6 mindre och större revor pga av att idioten inte orkade lossa tillräckligt med öljetter, utan bara vrängde sig ned genom en för liten öppning. En hel dag vid symaskinen så var det fixat. Och den jäveln stal inte ens nåt! Mina grejer dög visst inte.... Sen så håller ena vindrutetorkarn på att ge upp, går långsamt en stund vid start och låter väldigt ansträngd. Men det är inte den framför styrplatsen, så den får vänta till våren. Och så har en vimpel blivit lite fransig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard79 0 Postad 5 September , 2010 Drevet rasa efter 20 Min in på premiär turen . Men nu som först står det ett nytt ( Begagnat ) i garaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 5 September , 2010 Mitt ekolod brukar ge sig i augusti för att sedan vara piggt och fräscht igen i maj , så oxå i år. Annars, ta i trä, ser det bra ut. Nu skall det oxå sägas att det inte har blivit så värst måna turer i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 5 September , 2010 Två skruvhål vid flaggstångsfästet måste plastas om pga en livad svensexa i båten... Senast ändrad av Suckan | 05 september 2010 | 11:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 5 September , 2010 Blåste en dag i maj, båten låg med aktern mot bryggan. Båten in i bryggan, följande ska bytas/ har bytts ut: badbryggan, badstege, bb drev, ankarfällare med ankare & lina, förtöjningsfjädrar. Lagade drevet och ska laga/byta ut resten nu under vintern. Men, men fick drevet fixat och en underbar 14 dagars semester, men det var flera som undrade vad som hade hänt när dom såg båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maskinchef 0 Postad 5 September , 2010 Har varit en underbar säsong, krossade röda lanternan under bränslepåfyllning mot bryggan, inte stora kostnaden men ack så onödig.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 5 September , 2010 Trimgivare - 180 kr - Tog en timme att montera ny och ställa in rätt. En bra säsong avseende detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 5 September , 2010 En dag i våras när jag backat ut från bryggan och skulle ut på en tur slamrade det något fruktansvärt. Det slamrade mer när jag backade men också vid gång famåt. Trodde att backslaget rasat. Vände tillbaka men när jag skulle tillbaka till bryggan kunde jag bara svänga styrbord och rakt fram. Det tog en stund att komma in igen. Roderkvadranten hade släppt från roderaxeln när jag backade ut från bryggan. Det som slamrade var när rodret låg an mot propellern. Skruvade fast roderkvadranten igen och har inte haft några fler problem. Har dock sett att propellerbladspetsarna ser lite skadade ut, får titta närmare på dem efterupptagningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 5 September , 2010 En fenderlina har öppnat sig i splitsen, det är allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 September , 2010 Ankarspelet stoppade, 20 kg Delta med 20 m 8 mm kätting, fick tas upp för hand. (En kabel hade släppt på förreglingsrelät). Förbikopplade relät ovetande om att det även förreglade kompressorn till kylen, som snabbt blev varm. Fick dricka varm öl i tvenne dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mekar-anders 0 Postad 5 September , 2010 Inga fel alls att rapportera:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 September , 2010 Lämnade en bergskil då det blåste som fasen och jag inte ville hoppa i land.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 September , 2010 Vilket var värst, felande ankarspel eller varm öl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 September , 2010 Det var den varma ölen. Felet på ankarspelet var ju lätt avhjälpt. Att hitta felet på den av motorn drivna kylkompressorn tog längre tid. Detta hände i Grekland, över 30 grader på dagarna. Bild: Den varma ölen http://lasselundell.se/page16.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 6 September , 2010 Fockfallet gick av senaste seglingen och flaggan har blivit lite sliten. Annars var största problemet att jag inte har hittat plottern än, den försvann i april... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 6 September , 2010 Packningen till värmepatron på VVB började läcka, igen... Vi har aldrig använt värmepatronen, men allt färskvatten pumpas ut. Firman som sålde båten bytte två gånger hösten 2008, nu fick jag prova att göra det själv. Tror att metallkanten är för vass, försökte slipa bort det vassaste innan jag satte dit nya packningen. Dessutom har snöret till flaggan murknat (nyköpt flagga våren 2009). Märkligt dålig kvalitet, flagga och stång brukar i och för sig ligga i solen innanför framrutan när båten ligger vid hemmabryggan... Men nog borde de (Marinshoppen i Älvsjö om jag minns rätt) sälja flaggor med tampar som tål sol... Gamla snöret gick att rycka av med händerna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 6 September , 2010 Fördäcket på båten, en Buster XL, är av räfflad durkplåt, så förtöjningstamparna har tagit rejält med stryk. Som grädde på moset, salt i såren, pricken över i och lök på laxen så gick bojkättingen av en blåsig augistinatt. Galvanisk korrosion pga en rostfri schackel som smugit sig in vid bojen. Lyckligtvis så klarade sig båten utan skador, låg snällt och buffade mot bryggan bara. (Buster är stryktåliga båtar). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 6 September , 2010 Tappade i ena toffeln vid angöring av Rörö brygga men den flöt iland och fiskades upp av flickvännen. Fast den gick inte sönder så det kanske blev lite OT. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 6 September , 2010 Något som gått riktigt sönder har jag sluppit i år men en otäck händelse var när vi låg inblåsta 3 nätter i en liten vik utanför Loftahammar. Klockan halv 2 på natten vaknade jag av ett knackande ljud- trodde först att kompisen som låg bredvid halade hem ankaret-lät lite som ljudet från hans ankarspel med kätting-, men efter en stund så förstod jag att ljudet kom från vår egen akter. Ut på akterdäck yrvaken och lite skärrad-det blåste kuling och regnade småspik- Visade sig att ljudet kom från utrymmet där ankarspelet sitter, bröt manöverströmmen till spelet vilket fick ljudet att tystna. Ankarspelet hade lagt sig i friläge och svarade inte på tilltal så det var bara att hala hem ankarlinan och göra fast i en knap. inte mycket man kan göra mitt i natten i ösregn och mörker så jag gick och lade mig igen. På morgonen visade det sig att fönstret över manöverpanelen stått lite på glänt varvid vatten runnit ner i manöverpanelen till spelet och fått det att få spader- ljudet kom från kontaktorn som stod och slog. Efter torkning med blåsning och en lödkolv så fungerade det igen(puh!!!) Gissa om jag kollade fönstret varje kväll resten av semestern. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 September , 2010 Bara nästan hela motorn, pga av klantighet. skulle hänga på den hade den på rullvagn och upptäckte att tröskelkant var i vägen för vagnen hoppade in in bilen backade in båten några cnm för mycket , KRASCH välte så klart snurran men som tur hade jag en tamp hängade i traversskenan som istället fick den att vält från vagnen rätt ner i aktern och sen pendla fram och tillbaka. kåporna var ju avtagna trodde först båda förgasarna var avslagna men det det var bara luft/insugsdämparen som var krossad. fick bli lite epoxis samt silvertejp. i övrigt har allt gått prickfritt hela säsongen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 6 September , 2010 Jag har haft samma åkomma som du Jonas. Linan blir helt smulig, och jag har inte haft min i framrutan. Köpte en ny i Juli och den är redan sönder den med, fast linan är hel. Sämsta tänkbara skit. Min köptes på Sea Sea. För övrigt inget som pajat alls. Men det finns ju tid kvar... /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 6 September , 2010 Ja först gick drevmotorn sönder och hade hissat upp drevet lite utan man upptäckte det ,först när vi skulle lägga till vid brygga ,i med backen pga gick lite för fort ,drevet slog upp och det gick lika fort ,kontessan av detta 1 st trollspö sönder 1 st ambassadör rocket 6500 trasig ,sen började bli less på att det gick så trögt att gasa /växla tog bort luckan på drevet (270) och fick 1 utsläpp av vit gegga/olja som täckte åtskillade kvm ,fick ta fram yes ,upp med båten tömde drevet på gegga ,tog lös växelföraren ,och såg att det var grader på klumpen föraren går i ,fram med dremeln och fixade det ,sen i med ny olja (och ja rengjorde drevet innan ) sen har man varit ute några gånger och oljan ser fin ut ,och ny drevlyft sitter där oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ostergaf 0 Postad 6 September , 2010 Köpte båten i mitten av juli. Saldo är trimplansmotor, drevmotor och nu motor... Trimplansmotorn skilde jag åt i atomer, putsade allt satt ihop och det funkar klockrent igen. Drevmotorn tog jag loss, mätade diverse ström och medan frun tryckte på drevknappen opp och ner så började den funka. Ouppklarat är ännu tändningen så båten startar för tillfället inte. Alltför mycket på så koert tid... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dalsland_77 0 Postad 8 September , 2010 Skulle ta säsongens sista riktiga tur i söndags med båten jag köpte i juli. 10 min från hamnen slutade propellerna att snurra och motorn rusade. OBS! Inte kört på något. Hade tänkt att greja en hel del med båten i vinter och det blir inte mindre efter det här. SUCK! Men vi har iaf hunnit njuta av den mycket sedan köpet. Mer som pajat är handtaget till snabbfästet för bordet. Annars allt ok! /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beddo 0 Postad 8 September , 2010 Bara en kylarslang Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 8 September , 2010 Efter att ha gått igenom ett riktigt busväder skulle vi lägga till vid ett berg i regnet. Frugan halkade på det såphala berget och hamnade i vattnet framför båten. Hon ville inte släppa taget så jag sprang fram med en Biltema dragg som jag kastade mot ett buskpart för att dra in båteni. Draggen gick i tre bitar. Lite Segelsällskapsresan över det hela. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 9 September , 2010 Denna sommar har varit en mardröm på det sättet. Länspumpen pajade bytte och passade på att byta alla elkablarna med till nya. De nya kablarna ärjade av. Frysskada på ruffsidan efter dropp eller liknande trots innhomhusförvaring Förstagsvantskruven pajade med mastbrott som följd. Bomuthalsfästet släppte. Listan kan göras hur lång som helst i år. Men nästa år smäller det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 9 September , 2010 Hål i kapellet som lagats provisoriskt med en klisterlapp mitt i semestern samt att värmaren började läcka fotogen sissta övernattningen. Det blir nog inte helt gratis med nytt kapell misstänker jag... /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 9 September , 2010 Om inte kapelltyget är i allmänt dåligt skick utan annars har några år kvar så kan det vara idé att laga. Jag köpte en gammal husqvarna symaskin för 1000 kronor för några år sedan. Med den har jag fönyat alla sömmar, lappat, sytt kapellrutor mm under flera år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser