Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
sneaker

Ta bort bottenfärg ?

Rekommendera Poster

Hej !

Går det att få bort bottenfärg och återställa gelcoaten i nyskick? Har för avsikt att traila båten och njuter därför av en speglande ren botten. GladNågon som har erfarenhet? tips mottages gärna på denna för många mysko fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara fullt möjligt, och du kommer säkert också att få tips om epoxibehandling och annat här. Jag funderar på att göra nåt åt mitt månkraterskrov till våren, så jag hoppas också på tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

visst går det ... hårt jobb, bara att sätta på sig en tät mask och sätta igång att våtslipaSkrikandes, börja med grovt papper tills du kan ana gelkoaten över hela botten, sedan är det bara att gå ner i grovlek lager för lager, ta det försiktigt bara, gelkoaten ska ju vara kvar, gör du detta på rätt sätt ska det inte behövas någon efterbehandling mer än att rubba och vaxa som vanligt ... när jag får tid & lust ska jag göra samma sak ... nu har jag tvättat botten på Ted's Shell mack i Saltis ett par gånger i år ... funkar bra och det viktigaste är att men gör det i slutet av Juli början av augusti för det är då havstulpanerna sätter sig ..... Mats

Senast ändrad av Edestig | 04 september 2010 | 20:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter vad jag förstår brukar man etsa botten med en grundfärg innan man första gången målar bottenfärg. Den här etsningen ger en matt yta om grundfärgen tas bort.

Kanske kan man ta bort botten- och grundfärg och sedan slipa med fint våtslip-papper för att få tillbaka en spegelblank botten. Men det är mycket jobb, även på en mindre båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kastat tärningen nu ... på fredag får jag hjälp med att blästra bort all gift- och bottenfärg ner till gelcoaten ... jag återkommer med rapport till helgen ..... sedan är tanken att inte göra något förrän till våren ... då hinner det att torka så att det är riktigt snustort .... sedan väntar epoxi behandling ett antal lager men som sagt en sak i taget (som flickan sa) ..... Mats

Senast ändrad av Edestig | 25 oktober 2010 | 17:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Vill du ha kvar gelcoaten som den var från början så är det nog bara hårt arbete som gäller! Jag lät blästra förra båten (om jag kommer ihåg rätt så blästra dom med lera!) och efter det fick den torka till våren.Därefter var det till att lägga på spackel för att få det jämnt. Slutligen ett antal lager med epoxi.Dom sa att dom skulle blästra till gelcoaten men resultatet blev att det mesta av den var borta.Slutresultatet blev väldigt bra men det var en hel del manuellt jobb,slipning av spackel,mattning av epoxy mm. Så räkna med att ta bort bottenfärg tar tid.

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har läst era inlägg ovan om bottenfärg , de metoderna fungerar nog jättebra men de kräver ju en hel del arbete så ett annat sätt som inte är så arbetsamt är: 10-20% lut (industri) som blandas  med tapetklister, styk på blandningen på båten och vänta ½ - 1 timme och spola av med vatten.   Ett måste med denna metod är SKYDDSKLÄDER TÄTA  SKYDDGLASÖGON! skvätter det på huden så blir det som brännskador så var noga med skydd.

lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag misstänkte att det inte skulle bli lätt ... life isn't meant to be easy ... det där med lut vettefåglarna om jag vill ge mig på ... har ingen kunskap alls så det får bli blästring .... men som sagt jag återkommer till helgen med rapport ..... tack för info i alla fall ... mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Billigare än blästring är att ta det lösningsmedel varje fabrikant rekommenderar till respektive bottenfärg och tvätta bort färgen. Tar tid men ger inga skador på gelcoaten istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

blästrat och klart och det blev såååååå himla bra!! stort tack till StorStockholms Blästrings Service AB www.blastring.se ... underlaget var hårt och fint och det tog bara 2 timmar, sen va det klart (8,5 x 3,0 m båt) nu är det bara att vänta tills våren spakla lite och sen ett antal lager med epoxi .... sen kör jag giftfritt ... min dotter är lyrisk ... många poäng fick jag där ... återkommer med bilder så ni kan se hur det ser ut ... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag behöver handhjälp av någon som kan detta med att fixa till botten på båten med spackling epoxi etc. så att allt blir rätt. Vore tacksam om någon kan ge mig ett tips på person / företag som kan hjälpa till. Båten ligger i Stockholm / Saltsjö-Boo. Tack på förhand. Mats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har faktiskt inte fått fakturan ännu ... men ... dom sa att det inte skulle kosta mer än 5.000 SEK ... jag återkommer .....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har någon ett tips på sådant lösningsmedel? Eller måste man verkligen ha exakt rätt märke.

Min båt brukar bli helt fläckig för att färgen lossnar från gelcoaten varje sommar. Vet inte hur förra ägaren gjorde, men jag tror han gjort som jag och bara målat med färg direkt på gelcoat utan förbehandling vilket gör att den fäster dåligt. Dock inte så dåligt att man kan gnugga bort det mesta med vanlig svampt och vatten...

Skulle vara skönt att strunta i målning och få fram gelcoaten som bara är några år gammal!

Senast ändrad av Pontus_pf | 03 november 2010 | 22:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är industrilut?
Var köper man den?

Blandar man först tapetklister enligt anvisning och sedan tillsätter yytterligare typ 1/5 del lut?

Tror du din mix funkar på självpolerande bottenfärg?
Har en båt som gått på västkusten med troligen en gifitgare färg....

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Edestig!

Tog du båten till StorStockholms Blästrings AB eller kom de ut till din uppläggningsplats?

Om de kom ut till uppläggningsplatsen, blev det kladdigt överallt eller gick det att skydda omgivning (miljön) hyffsat bra?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey, dom kom till mig med sin lilla lastbil och kompressor på släp ... blästringsmedlet var någon sorts sand som sprutades ut med högt tryck ... man måste veta vad man gör för du måste hela tiden gå vidare med blästringen och inte gnugga på samma ställe för då blir det helt enkelt hål i båten ... det dammade en hel del men det mesta hamnade runt min båt på marken eftersom jag hade skärmat av med pressning  runt båten ... däremot så var det bara att göra rent hela båten igen för det dammade upp på däcket och överbyggnaden under min presenning ... inget gegga över huvud taget ... det bara dammade ... fy fan vilket slit jag hade dagen efter men det va det värt ... i alla fall ... min gelcoat var hård och fin på hela botten och det vara bara på några få ställen som gelcoaten försvann helt och där är det bara att spackla innan jobbet med att rolla på epoxi börjar men det tar jag till våren ... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter gammal tråd, men bättre det än att starta ännu en ny om samma ämne... cheeky

Eftersom det är dags att ta sig an alla de tjugo lagren gammal bottenfärg som sitter på vår båt för att få en bättre botten för motorn att jobba med undrar jag ifall excenterslip typ Bosch grön för 1200-1500 kr är användbart samt hur lång tid man får räkna med att det tar på en planande 30 fotare (9x3,2 m) ?

Mycket skall hinnas med före sjösättning och tanken är att slipa ner, grunda och måla två lager hård västkustfärg - men jag behöver ju veta att jag inte påbörjar någonting jag inte har en aning om hur lång tid det kommer att ta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som kan ge mig en hint om tidsåtgång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...