Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Doktorn

Vilken enkel GPS som komplement skall jag ha?

Rekommendera Poster

Van seglare sedan 45 år tillbaka. Kustskepparexamen många år sedan. Seglat runt Sverige och mycket på Västkusten men förvånansvärt lite på det jag tittar ut på nu, nämligen Vänern! Så nästa år tänkte jag vika sommaren till att göra Vänern, mitt hemma 'hav'.

Har sett att det finns en bok i Vänerkretsen av SXK, som jag tillhör, som heter 'Vänerlotsen' och innehåller både hamn och farledsbeskrivningar till många trevliga leder och ankringsplatser samt hundratals positionsangivelser för viktiga waypoints! Således behöver jag kanske en liten GPS med e-sjökort för att kunna utnyttja denna information. Dock inom rimlig kostnad.

Jag vill också vara så lite som möjligt elektroniskt beroende på sjön, det skall för mig vara, som alltid, jag och båten, eftersom det bara är jag som seglar i familjen. Båten f.ö. är en liten Maxi 68, lagom för en person att hantera.

Med förhoppning om goda förslag och som alltid att ni som har kunskapen delar med er!

Med sensommar hälsning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Eagle IntelliMap 642C i somras. Billigaste möjliga. Funkar skitbra. För mindre pengar än motsvarande storlek på garmin fick jag även ett sjökort som täcker hela östkusten, mälaren, vättern åland, finland, baltikum. Jag gav 3300 för plottern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jimmy,

Du gjorde uppenbart ett bra köp eftersom jag bara funnit Eagle Electronics IntelliMap 642C iGPS från 3.589 utan sjökort. Sedan kostar väl sjökortet 1.600 kr ytterligare.

Jag undrar varför du inte valde en bärbar?

Jag funderar på det av många skäl, ensamseglare lätt att förflytta, enkel att hem och därmed inte stöldbegärlig. Nackdelen är förmodligen skärmstorleken..

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju passa på att byta mobiltelefon till exempelvis en iPhone och ladda ner en aplikation Navionics Skandinavien för 95:-.
iPhone funkar även utan mobilnätstäckning.
Det gjordes ett test i sommras i en av båttidningaran och ovanstående lösning fick riktigt bra resultat. Jag har själv detta som en reservlösning om min Garmin 720s skulle paja.

/Havskatt

Senast ändrad av Havskatt | 05 september 2010 | 13:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle också rösta för en iPhone 4 om du ändå har glädje av en smartphone i övrigt.  Funkar bra som enkel GPS/plotter och kan även användas till bilen och mycket annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis skaffat en 'data' mobil telefon med det mesta, Nokia N97 mini,

bl.a.

Navigering
  • Hitta din exakta position snabbt och lätt med den inbyggda Assisted GPS-mottagaren.
  • Planera den perfekta resan från A till B med förinstallerade Ovi Kartor.
  • Utforska världen och upptäck nya platser med detaljerade kartor från fler än 200 länder.
  • Håll kursen med hjälp av den inbyggda kompassen.

Dock är jag inte teknisk och av vad jag förstår är det bara land kartor, tyvärr...Eller???

Någon som vet mer?

post-10016341-1394236497,7565_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det bara är de platser som SXK´ s Vänernlots handlar om, så duger det väl nästan bara med ett pappersjökort.

Har man därtill en passare, och det har man väl om man kan navigera och har sjökort(!?), så är det ju enkelt att hitta den exakta possitionen i sjökortet. Hittar man inte passaren - man använder den ju så lite idag - går det bra med tummen och pekfingret, för att hitta en ganska exakt possition.

Å andra sidan skulle jag nog inte va utan GPSen. Har visserligen inga kartor i mina handburna, men det har ju fungerat bra med GPSer utan kartor länge.

Seglar sen ett antal år med en GPS ansluten till en dator med Seaclear navigationsprogram. Man blir snart bortskämd av att inte behöva navigera. Seglade i våras med en båt som inte har någon plotter. Det kändes väldigt bakvänt att behöva tänka själv i stället för att bara följa en streck på en bildskärm.

Egentligen skulle man vrida klockan tillbaka och bildligt talat slänga datorn eller plottern överbord och börja navigera på riktigt. En handburen GPS, där man får possitioner som man kan lägga ut på sjökortet (med hjälp av en passare) är nog det mest avancerade man borde ha ombord om man vill höja säkerheten.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt Tommy,

man borde inte ha några elektroniska hjälpmedel ombord. Jag har ju klarat 45 år utan,men man är ju lite nyfiken och ffa i mörker tror jag man skulle kunna ha nytta och segla mer! Jag har en Garmin, helt oanvänd, inköpt 2004 av en annan anledning, men den kom aldrig till användning. Den heter e.trex Legend och inget mer. Vid samtal med Garmin fick jag upplysning att det var en utgången modell, något man ju med även normal intelligens skulle kunnat räkna ut och sedan svävande svar att man eventuellt skulle junna använda Garmin atlantic bluechart eu470s, men som sagt svävande...

Finns det någon som är data eller tekniskt kunnig att uttala sig om jag skulle kunna använda denna till e sjökort. Det är ingen färg skärm.

post-10016341-1394236497,8375_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte tro att det går. Eller att det, om det går, behövs en massa meckande på it-guru nivå.

Däremot kan man ju kolla koordinaterna på GPS'en och sedan kika i det vanliga papperskortet var man är nånstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har en eTrex Legend, fast min är gul. Jag köpte den i Danmark som reserv för min Garmin 72, när den krånglade. Det visade sig att det var en störning i båten som förorsakade problemen. Även eTrex;en krånglade på samma sätt.

Enligt Garmins hemsida http://www.garmin.se/node/6420 eTrex Legend H är en enkel GPS-navigator med gråskalig skärm. Den har en förinstallerad grundkarta och ett internt minne för att ladda ner detaljerade kartor från PC.

Men det är nog som Anders säger att man måste va lite av dataguru för att klara det. Inget för oss dödliga. Däremot finns det ju en Grundkarta som kan innehålla hur mycket skräp som helst. Golfbanor, krogar, sjukhus och annat, ur navigationssynpunkt,  oväsentligt. Det kan även finnas ett och annat sjömärke. Däremot inga landkonturer. Om du lägger in ett antal Waypoints (tex SXK-hamnar) och bara väljer att visa dem och kanske även sjömärke/fyrar, så får du ju vissa refferenser. Har för mig att det går.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Doktorn

Jo jag var nöjd. Jag gav dock 2400 för kortet eftersom jag behövde mer än ett kort så ett kombinationskort blev billigaste lösningen. GPS:en köpte jag från wiking marine. Kom dagen efter att jag beställt den.

Varför jag inte valde en bärbar är för att jag vill ha en stor display. En telefon har redan fått sätta livet till på sjön och nästan en till i somras. Den klarade sej med lite torkning. Så en smartphone som Iphone 4 med sjökort funkar inte för mej. Möjligen som komplement men jag är inte så erfaren att jag litar på enbart mej själv och korten. Tycker det är skönt med plotter. Tappar man bort sej på kortet hittar man snabbt tillbaka igen.

Jag tar alltid med mej plottern hem. Bärbar är den trots att det inte är fickformat på den.

Edit: plottern finns kvar för samma peng http://www.wikingmarine.se/catalog/-c-76.html

Jimmy

Senast ändrad av JimmyJ | 06 september 2010 | 16:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy, Anders, Jimmy mfl,

det glädjer en teknisk idiot som mig, att det finns fler! Det är bara att bita i det sura äpplet och det vet vi ju alla att segla är kostnadsfritt...bara vad vinden beträffar. Å andra sidan är seglandet en sådan belöning, så man har en viss förmåga att öppna plånboken lättareför båten än för bilarna, men det säger man ju inte till hustrunCool. Tack igen Jimmy din navigator ser ju väldigt bra ut och tack för länken...men, längst ned stod det SLUTSÅLD !! Kanske det likväl blir en sådan, verkar ju vara bra på det mesta, delbar skärm fattar tom jag, att det borde vara smart! Vilket fabrikat av dessa köpte du  Navionics och Lowrance Nautic Path digitala sjökort ? Är de mycket lika pappers korten i utseende, något jag tror jag skulle uppskatta, eftersom jag ändå kommer att använda dem till stor del? Om du lyckas övertala mig så blir det kanske en dylik. Annars tror jag att det lutar åt en handhållen GPS för mig eftersom jag ensamseglar och det förefaller smidigt. Mest intresserad är jag av att kunna segla längre in på natten.

Annars kan man ju vänta till båtmässorna,men de brukar jag numera försöka undvika, eftersom man ofta kommer hem med en massa onödigt som man aldrig hade tänkt köpa, samt att det ofta är Nyheter något som jag lärt mig undvika, bättre med beprövade modeller som varit med ett tag.

Segla lugnt

post-10016341-1394236498,4978_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen doktorn.

Kul att någon har glädje av mina (ringa) erfarenheter trots allt.

jag köpte Navionics XG kortet eftersom jag skulle segla från uppsala till Norrköping. Billigare än att köpa två separata kort! Nästa säsong blir det västervik - gotland - trosa tror jag så sjökortet är rätt valt för mitt område!

Skärmen är delbar. Jag sysslade mycket med det för att få hastighetsangivelsen. Sedan förstod jag att man kunde ställa in så man ser hastighet, tid, koordinater och vad man nu önskar i hörnet på kartan så jag använder det inte så mycket nu.

Korten i plottern ser ut som på papperskorten så man identifierar positionen väldigt lätt när man jämför med korten. För mej är det väldigt värdefullt.

Jag är väldigt nöjd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar köpa det mesta av de dyra prylarna och det jag vet att jag skall ha på tex Hjertmans julrea eller till mässpris. Priset kan va 1/3 lägre än ordinarie katalogpris dvs priset börjar närma sig det rätta värdet. Man brukar konstigt nog ha det mesta jag hade tänkt köpa till något nedsatt pris.

Det finns ju många som köper såna prylar som plottrar mm i utlandet till ett betydligt bättre pris - och är mycket nöjda, men för en annan som nästan inte ens lärt sig svenska ordentligt och absolut  inte utrikiska (engelska ?) men talar bohuslänska flytande, så är det inte helt enkelt att köpa prylar i England eller USA.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På engelska är det ju lätt... Ship it!

Bohusländska måtte va snäppet värre dock, finns ju inga kyrilliska bokstäver på mitt tangentbord ;)

EDIT: Jo, det var ju 3 rader text så givetvis blev det ju stavfel

Senast ändrad av KillerBoo | 08 september 2010 | 00:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då sa du inte snacka om redier vässköttska, dä ä redigt svårt å skriva...

men änna våkkärt å lössna te Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Garmin Oregon 200 handjagare som komplement till min fast monterade Garmin 520. Den använder samma kort som den stora och det är bara att flytta över de relativt få gånger jag använder den.

Fördelar är att den är stänkskyddad, går länge på 2 vanliga AA batterier och framför allt att den visar ett riktigt sjökort. Dessutom är användarvänligheten suverän med tryckskärm. Helt perfekt vid bl.a. panorering av kortet (och det gör man OFTA).

När jag drar ut på en jolletur är den fullständigt ovärderlig - en lite oväntad bonus sedan jag blev med jolle.

Den absolut enda nackdelen är att skärmen skulle kunna varit tydligare i direkt solljus. Den är väl grumlig. Tur att jag har bra syn..

Senast ändrad av Linmajon | 09 september 2010 | 21:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...