Gäst michael hägglund Postad 21 September , 2004 Hej! har någon nåt bra tips för hur jag enklast (billigast) ska täcka min flipper 700 så att det håller bra hela vintern, den ska stå på upptagningsvagnen. micke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flinta 0 Postad 21 September , 2004 Hej! Jag har funderat på att köpa byggbeslag och lite regelvirke och snickra ihop en ställning på tomten. Sen får man ju linda in alla utskjutande hörnor med mjukt material för att skydda presenningen. Det kan nog inte gå lös på så många hundralappar om man kan ordna billigt virke. Nu är visserligen din båt ca 1,5m längre än min så den kräver ju lite mer material. Förra vintern byggde jag en konstruktion av ett par slaktade dammsugarrör och några bitar grov vattenledningsslang som jag böjde till bågar över båten. Det såg visserligen väldigt proffsigt ut, men jag fick ut och laga flera gånger under vintern. Idén är nog inte så dum ändå. Felet låg nog mest i min konstruktion. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 21 September , 2004 http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm, kika under 'Presenningstips' eller 'Båthus' beroende på hur avancerad du vill vara. Viktigt är att du satsar på en bra press, inte billigaste 120-g pressen utan minst 160 g/m², och att du har bra ventilation under pressen. Hur man undviker mögel i ruffen kan du läsa här, http://www.sxk.se/tekniska/btf/miljo/index_miljo.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flinta 0 Postad 21 September , 2004 Hittade dessa på http://www.clasohlson.se/ under rubriken Byggbeslag. Nån som har provat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flinta 0 Postad 21 September , 2004 En bild till! Dom passar till 24x48mm reglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 21 September , 2004 Jag hade också tänkt snickra ihop en stomme av träreglar att lägga min stora och svintunga presenning över. Vi ska för första året ha båten på tomten i vinter på upptagningsvagnen. Vi kanske kan dela erfarenheter av våra byggen efterhand som de framskrider. Kanske kan det vara intresse för fler här på forumet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 21 September , 2004 Såg en båtgranne som provade de beslagen du beskrev, och de är för klena för att klara av snö och blåst. Virket bör också vara MINST 45x75, den läkt som passar i de beskrivna beskagen tål nästan inga påfrestningar. Hur gick det för båtgrannen och hans täckning? Jo, den hade rasat efter tre veckor och låg som en brädhög på båten med en korvig presenning ovanpå ett bra tag innan en helt ny intäckning byggdes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
osterman 0 Postad 21 September , 2004 Beslagen är väldigt praktiska att använda, dock krävs det att man har en väldigt stabil konstruktion med många stöttor osv.. Som bilden visar gick det inte så bra för min ställning, problemen var två: - Det blåste väldigt mycket på hösten så en lodrät stötta vid fören slets loss då hela ställningen rörde sig pga vinden. - Det kom väldigt mycket snö. Tyngden från snön och avsaknaden av en stötta gjorde att överliggaren knäcktes och de sneda takstolarna pressades ner. 3 av 5 beslags-par vreds sönder och blev obrukliga så nu har jag gått över till 70x35 reglar och snickrat ihop en egen konstruktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flinta 0 Postad 21 September , 2004 Låter inget vidare med en rasad ställning över sin pärla. Får kanske satsa på nåt rejälare. I och för sig kanske man kan få tag på fyrkantsrör i stål i dimensionen 24x48. Man får väl rostskyddsbehandla noga så man inte får rostdropp på plast och kapell, men det borde ju bli stabilt så det räcker. Hade byggbeslagen (som väl är i plast?) pallat för detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
osterman 0 Postad 21 September , 2004 Har svårt att tro att beslagen håller om du inte kan stötta överliggaren rakt underifrån. (Det röda på bilden) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 21 September , 2004 Jag kör med de stålbeslag som säljs på Clas Olsson/Erlandssons Brygga (typ Lövhults) för 45x70-reglar, nackdelen med dessa är att de endast har 30° lutning och att om man har för tunn presenning och för långt mellan stöttningen så töjs den ut, snö samlas och allt blir för tunget. Jag kör med två lager press, det under lagret avslutas c:a 1 m från marken, det övre täcker i princip taket 0,5 meter ned på sidorna. I år kommer jag också att fästa en press som hängs unden balkarna för att slippa kondensdropp på båten. Vi pratar här om ett helt fristående hus på 9x4 meter, inte billigt med väldigt bra om man skall jobba under vintern... Jag har kört med detta i två vintrar och kommer nog att fortsätta, även om det är jobbigt att resa huset är det skönt att inte vara beroende av vädret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 21 September , 2004 Hej! Ok grabbar, många lösningar på känt problem ... men jag kan ge er ett tips på grejor som GARANTERAT håller och förmodligen är billigare än det alltför ofta klena tramset som säljs i marinbutikerna mm! Lösningen heter burtonrör och tillhörande burtonkopplingar. Används normalt till att bygga grymt höga fasadställningar, så det är inget smäck inte :-D Problemet kan vara att hitta prylarna, men testa att fråga på närmaste ställningsfirma! Själv köpte jag nya rör (6m st a 350kr) samt bättre beg kopplingar för 50 kr st hos min leverantör i skoghall ;-) Fördelen med rören är även att de har en rejäl egenvikt så det blir en stabil grundkonstruktion. Låsen är i princip oförstörbara så risken att ett lås ska gå sönder är 0%! Bästa pressen är en äkta astung byggpress. Håller för allt och väger bly, så den ligger stabilt kvar även när det snöar blötsnö! mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
osterman 0 Postad 21 September , 2004 Blir det inte mörkt som natten med en sån press? Själv kör jag med tunn japanpress, transparent/vit. Om det är tillräckligt ljust för att se utanför är det även det innuti... underbart på våren när man påbörjar vårrustningen tidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 21 September , 2004 Jo, det har du helt rätt i ... ingen trevlig arbetsmiljö under den typen av press. Där får man noga väga pålitlighet mot komfort. Som du ser på storleken på mitt flytetyg är det inget problem, ingen vårrustning under någon press där inte ;-) Då är det viktigare med funktionssäkerheten eftersom jag bor i Stockholm och har båten utanför Karlstad ... så den ligger utan tillsyn ett antal månader på vintern ... man vill ju ogärna åka 60 mil t.o.r. efter det att grannen ringt och sagt att pressen säckat ! mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
osterman 0 Postad 22 September , 2004 Men den situationen förstår jag att du väljer hållbarhet / funktionssäkerhet framför att ha det lite ljust =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Susanna Postad 5 Oktober , 2004 Jag hade bara tänkt ta ur alla dynor och sedan lägga en presenning över. Räcker inte det? Jag har inte förstått varför man ska bygga en ställning på båten om man inte ska arbeta på båten under vintern. Någon som kan ge tips, eller förklara för mig? Jag sak nämligen ta upp båten på lördag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flinta 0 Postad 5 Oktober , 2004 Det är alltid bra om luft kan strömma fritt under presenningen. Det håller mögel, alger och annat äckelskap borta. Har du en ruffad båt med kapell är ställning ett måste. Stillastående luft i kombination med rå, fuktig nordisk kyla kan ge obehagliga överraskningar till våren. Lycka till på lördag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 6 Oktober , 2004 Man vill skapa en möjlighet för vatten och snö att rinna av också, kallt vatten och snö på däcket bidrar också till kondens i ruffen eftersom däcket kyls ned. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC1 0 Postad 29 Oktober , 2008 Inlägget raderat av moderator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 29 Oktober , 2008 Hej! För två år sedan gjorde jag detsamma, dock monterade jag fast hylsor på trailern så det bara var att bygga därifrån och upp. Fungerade klockrnt och mycket stabillösning, nu har jag dock fått förmånen att stå inomhus hela vintern http://www.baylinerownersclub.org/gallery/Winterstorage Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser