Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Ballad_kopian

kina motorn erfarenheter 30tim installerad i möre30 ,m.m

Rekommendera Poster

Det intressanta är som sagt att den trögroterande propellern ger ett annat resultat vilket visar på att detta är ett komplicerat problem. Dock är det väl inte så vanligt med hydrauliska backslag? För vanliga växellådor kan man kanske generalisera, utan att ha fel alltför ofta, och anse att en fritt roterande propeller ger minst motstånd.



Senast ändrad av stensino | 16 september 2010 | 13:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydrauliska backslag, eller snarare hyrauliskt manövrerade backslag är inte alls ovanligt, de flesta litet större motorer använder dem, från exempelvis Borg-Warner, Paragon, PRM, ZF/Hurth m.fl.

Att ett mekaniskt backslag skull vara trögare med friläge i (eller utan motorn igång och därmed utan oljetryck) stämmer inte heller. De hydraliska backslagen är ju egentligen lika mekaniska som de mekaniska, de är ju bara hydrauliskt manövrerade.

I mitt fall kan jag ju rotera utgående fläns med lillfingret om axeln inte ansluten,  friktionen kommer från en grov propelleraxel med både cutlesslager och en traditionell packbox.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johannes, om jag minns rätt...

Eftersom jag bytte från en Yamnar YSB till en 2YM15 själv vet jag vilka val en motorbytare står inför. Jag följde hela din process med ditt val av motor till alla dina vedermödor med lokalproblem, bilkraschen, dina utsöka snickeriarbeten med framförallt allt dessa modifieringar du fick göra. Du svetsade motorbädden, tillverkade reglagefästen gav dig sjutton på att få ihop det.Du fotade och beskrev dina vedermödor och jag minns att din tråd var väldigt lång och du fick många kommentarer. Men allra mest kan jag respektera dig att du är helt ärligt att du faktisk i efterhand medger att du själv har lärt dig mycket på vägen och nu medger att du nog skulle gjort ett annat val idag. Det tycker jag är väldigt starkt gjort av Dig!

Hälsningar Bengt

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar ...  Bengt  .    

 

kul att du tycker det..  försöker vara ärlig så gott det går.  ångrar en del val och grejer nu i efterhand när jag använt båten mer o mer.Kina motorn  står högst upp på ångerlistan eller sk backjobb inför vintern. även den vattenburna värmen i den lilla båten ångrar jag bittert. får bli nr 2 på listan.    nr 3 får bli bli billiga pentrypumpar. har bytt 3st pentrypumpar .

elen hade jag önskat att jag gjorde mer plats för när jag byggde. samt att jag inte skulle krångla till det så förbaskat. men visst allt funkar bra men väldigt trångt. 

ja listan kan fyllas på med grejer som  man kommer på.  men man får finna sej i vissa val och försöka göra det bästa av det.  båten i sin helhet är jag ganska nöjd med ändå. mkt kunde säkert gjorts annolunda och kanske bättre . men den blev såhär av dom resuser och tid samt kunskap jag hade just då.  båten hade säker sett lite annorlunda ut om jag byggt den idag,  hade ifs aldrigt byggt på en båt som inte har stå höjd överhuvudettaget. 

mvh Johannes Rydberg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att glidtalet för ett segelflygplan minskar när propellern snurrar beror på att luftströmen över vingarna blir störd, lyftkraften minskar. Störningen blir betydligt mindre med en stillastående propeller.

Hur kan det ens finnas en diskussion om att en stillastående propeller skulle ge mindre motstånd än en som snurrar med ???? Det är ju som att säga att en stillastående propeller ger båten mera fart än en som snurrar...

I övrigt en intressant tråd.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

 

Jag är inte helt säker på att en autogyro-pilot köper det resonemanget :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag förstår inte riktigt. Autogyron har ju inget med segelflyg att göra.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det blir alltför kraftig vind så stoppar man vindkraftverken, för att miska krafterna på propellern.

På båtpropellrar beror det på om den är flerbladig eller tvåbladig, samt på om friktionen i backslag och axeltätningar är stora eller små, om det blir mest bromsning av att den snurrar eller står still. (Om den snurrar har den chansen via friktionen att bromsa vattnet i en större tvärsnittsyta än om den står still)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag står just i råd att köpa en sådan motor men i Finland där exsakt samma motor heter TD-Power. Den modell jag funderar på är TDME485 (46hk). 

Vad berodde kabelbrotten på? HAde du i mistag brutit kablarna eller var det något fel på kablarna? 

Vilken väg roterar propeller axeln, vänster eller höger? 

Håller på och funderar vilken propeller jag skall ha på motorn. Har en 33 fots snipa typ högsjömodell och kommer väl att liga på ca 8 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Två år gammal tråd. Dum som man är såg jag inte med detsamma. Det skulle vara kul att höra hur det var sommaren 2013. Balladkopian, kan du återkomma?

Läste genom hela tråden å har ett par kommentarer till snacket om broms mm.

För det första, luft är mer viskös än vatten, inte tvärtom som någon skrev. Om man nu skall använda det ordet i sammanhanget.

Två . En autogiro har en propeller på taket som en helikopter men absolut ingenting driver den. Alltså ingen motor!

När fartvinden är hög nog, för det finns en vanlig propeller där framme, så börjar takpropellern att snurra å lyfter autogiron. Den har alltså inga vingar.

När båten gör fart så börjar propellern att snurra av samma orasaker, om man inte låst den alltså. Tänk en generator på proppaxeln, den energi den ger kommer från fartminskningen, eller snarare från vatttenströmmen, så det inte säkert attt båtens fart minskar i alla lägen.

Nu kopplara vi bort generatorn, energiförlusten att få den attt rotera blir minimal.

 

Sedan låser vi proppen. Då bildas det virvlarefter den. Dessa virvlar skapar det suget som någon skrev å ville göra jämförelse mellan fri propp på en utombordare samt med växeln i se hur mycket det tippar upp. Jämförelsen haltar, tänk till själv varför, du som skrev det, tänk ett årblad å håll den lodrät i handen.

Nåja, fortsätter. Vad frågan gäller är om den axel som roterar å bromsar, å beroende på vad den driver runt i form av backslag o likn samt den bromskraft som virvlar från fasta bladet ger, någonstans är de lika, sedan blir den ene eller den andra olika och ökar-minskar, allt beroende på båtens form samt backväxlar å blad mm.å båtens fart åsså.

Båtens form? Ja, jag sade ju att det var det strömmande vattnet o inte  båtens fart som får den att snurra. Så om en massa vatten spolar snabbt förbi så lär proppen rotera snabbare men inte bromsa båten. Det bli flexibel. Däremot så utgår jag från att samma ökade större mängd vatten får fasta proppen att skapa större virvlar. Så om båten skulle  ha kunnat surfa här så bromsar  just i det läget en fast rpopeller mera. Just i det läget.

Vi är alltså tillbaka till ruta ett för det finns inget generellt liktydligt svar då alla faktorerna påverkar det hela. Endast om två identiska båtar går i samma vågor, å hur kan de göra det? kan man göra en jämförelse, men man måste ändå ta med faktorer som en helt fritt vridande axel å en som drar backslaget.

Den som hängde med förstår. Övriga, sorry för det långa utlägget. Teknik kan inte alltid förklaras enkelt.

Jo visst i fabian, det är inte därför man stoppar vindkraftverken, det är mera för fasningsproblem å likn vid de effekterna samt vibrationer å lagertryck å slikt. De nya som inte har växellådor å är direktsynkade med nya typer av tyristorer kan gå hur snabbt som helst nästan i hårdare vindstyrkor. Glöm det där med vinklarna ni var inne på alltså. Att man i det läget släpper förbi genom att flöjla är jämförbart med när vi sätter stormsegel när det kränger för mycket om vi skotar fel i hård vind. Det går inte att reva vingarna liksom, men vi kan åsså spilla vind fast tappar fart å då äre bättre att reva eller byta segel.

Funderingar till Kjell64B

Min uppfattning är att man skall ha så stor diam som möjligt å så stor stigning som möjligt så motorn går på det varvtal där vridmomentet är störst eller börjar plana ut. Kabeln tror jag kan varit lödd å då går den av pga vibrationer där lödtennet slutar innne i isoleringen. Därför skall man pressa alla kontakter. Inte med en billig B-tema tång utan en riktig en med inställbar kraft. Då kan även de billiga klämhylsor, från början kallade Abisko, å Abisko tång, funka å hålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastisk gammal tråd med mycket klokt sagt! Jag håller med föregående talare om att det vore intressant att få höra hur motorn fungerar idag!

En annan liten detalj om viskositet... Viskositet anger hur molekylerna i till exempel ett material klibbar samman (viskos betyder klister om jag inte minns fel). Det innebär att ett mer sammanhållet material har högre viskositet (klistrighet) än ett med lägre intermolekylära krafter. Exemplet med vatten och luft kan beskrivas med att en liten tunn plastskiva skjuvas lättare av från en glasyta om den ligger torrt på glaset (med enbart luft emellan) än om man väter den med vatten. Vatten är mao mer visköst än luft.

Fast, det hör ju egentligen inte alls till tråden...

Än en gång tack!

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorn är inte maximerad i pytte små yttermått och tunna slangar  och ihoptryckt m.m . utan den är tvärtom ganska överdriven och överdim och just därför behöver den inte optimeras och kineserna skiter fullständigt hur mkt motorn låter iaf. annars hade alla grejer på motorn inte varit direkt drivet med slamrande kjedjor och drev i maskin.  åandra sidan behöver man inte byta kamrem eller vattenpumps remm m,.m.

mer enkelmekad motor får man leta efter.

 

man prioterar olika här i livet. jag lär nog inte ha motor hela dess livslängd troligen iaf. får försöka köra slut på den ute på havena  först  sen byta till en DYR fin liten balacerad yanmar eller kanske en lombardini som har den mest tekniskt  avancerade maskinenerna.

 

Jag har också en Kina motor och tänker i stort på samma sätt som du. Jag är utbildat traktor mekaniker för ca 30 år sedan och då var det just sådana här motorer det var frågan om. Har dock inte jobbat inom branschen men torde nog någorlunda behärska denna motor.

 

Min föra motor var en BMC 1500 och den lät väl inte mycket mera än denna men gick på lägre varv vilket hade för och nackdelar.

 

Jag har kört ca 18 timmar nu och hittills allt bra efter några små problem i början då jag inte bytt motor förr.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...