Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Ballad_kopian

kina motorn erfarenheter 30tim installerad i möre30 ,m.m

Rekommendera Poster

hej

tänkte dela med mej av lite erfarenheter av den sk´ ´ kina motorn. ysad380 27hk 1.3l diesel 72nm 3000rpm. installerad i en möre 30 4.1ton 9.14m 3m bred

 

har kört 30timmar i dagsläget.

 

problem efter installtionen.

 

1. motorn varvar 3500rpm och båten gör 5.5knop använde den gamla propellern så problemet var väntat. backslaget är långsamt 3000rpm är knappt 1000rpm på axeln. hursomhest så var propellern fel gängad.

 

åtgärd. fick kontakt med rodhal marin som hjälpte mej med en typ speciel propleller iaf udda på en segelbåt. 15tum diameter större går nästan inte då det är svårt att hålla 50mm från bladspets till skrov, sen 15tum stigning 4blad backskrew propeller. max fart 7.4knop 3.9knop vid tomgång och en stopp sträcka på ca 1m från 6.5knop hel grym. att lägga till är en fröjd. som att parkera med bil. tyvärr så sätter sej båten nåt otroligt vid fullgas ca 3200rpm,. häckvågen får vissa större motorbåtar att skämma . från 2000rpm till 3200rpm gör enbart 1knop drygt. ligger man på 1800rpm så har man en bra marshfart som känns bra.

 

2. sjövattenpumpen sluta fungera, en m6bult i mässing som sitter i impeller huset och håller en knöl inne i impellerhuset som gör att impellern pumpar överhuvudtaget gick av. tog en stund innan jag hitta feler.

åtgärd. bytte till rostfri m6bult

 

3. motorn lossa från bultarna och ändra sin inställning,. p.g.a för dåligt åtdraget från mej.

 

åtgärd drog i hårdare.

 

4. oljtrycksgivaren la av. berodde på kabelbrott

åtgärd ny kabel nya flastift

 

5. varvräknaren likaså samma annledning allt detta vid motorn.

 

6. laddlampan lyste hela tiden,.

åtgärd. laddlampan var ej i seri med d från generatorn tog ett par timmars funderade innan man hitta det felet. generatorn har hela tiden laddat bra.

 

7. brände tändninglåset. p.ga dåligkontakt på batteri polerna och för högt säkrat amp.

åtgärd. säkra ner och har köpt bil unerversal tändningslås. ej gjord ännu.

 

 

 

motorn har körts rätt hårt stundtals och fungerar som en klocka. har en lastbils liknande ljud. låter maffig om man jämnför med liknande 3cyl av välkända fabrikat. motorn kräver god isolering. allt på motorn förutom generatorn är direkt drivet. och gammal teknik som man känner igen på lite äldre motorer gör väl sitt oxå. men den låter kraftfull fast den är tyst liksom . men tar man bort alla kåpor för motor rummet så låter den riktigt mkt.

 

men i stora hela verkar den hålla måttet.

 

hitta ingen bra helhetsbild på denna dator på maskinen

post-26564-1394236496,9316_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

färdig för sjösättning igen. hade den uppe 1 vecka drygt och slipa ner 1lager epoxi.

 

ny propeller.

1lager epoxi nm

2lager bottenfärg.

 

 

denna gång la jag på bottenfärgen efter epoxi lagret hade torkat ca 3.5timme.  så nu hoppas jag att det räcker för att bottenfärgen skall greppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett alternativ till Rrun-motorn som heter Lomatec. Har sålts i några år i Australien och Holland och nu dykt upp här. På vissa bilder ser det ut att vara samma motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bromsar inte din megapropeller något förjävligt när du seglar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll, motorn var billig.

Massa oväsen. Givetvis då vevparti med största sannolikhet är dåligt balanserat och transmission som ger massa oväsen då man inte satsat på att få det optimalt.

Billigt.

Ytterligare ett bevis på att man får vad man betalar för.

Tidigare läst Ballad-kopians trådar och mycket imponerad av ett otroligt arbete, Imponenrande.

Synd bara att pengarna inte räckte till en riktig motor,

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stämmer rätt  bra det faktiskt.  kortfattat så är det precis så. men man lär ju inte få död på den iaf ändå.  men man får vad man betalar för. grovhuggen sak. men jag har inte råd att lägga  90.000kr för en tystare maskin.  just nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha  det borde den göra men inget jag tänkte på när jag segla för första gången efter renoveringen. trots allt har  mören gått upp 800kg i vikt. och seglade trots  övervikten och propeller precis som jag minns sist konstigt nog.  propeller får snurra med då backslaget klarar det  (hurt kopia)

 

motorn är inte maximerad i pytte små yttermått och tunna slangar  och ihoptryckt m.m . utan den är tvärtom ganska överdriven och överdim och just därför behöver den inte optimeras och kineserna skiter fullständigt hur mkt motorn låter iaf. annars hade alla grejer på motorn inte varit direkt drivet med slamrande kjedjor och drev i maskin.  åandra sidan behöver man inte byta kamrem eller vattenpumps remm m,.m.

mer enkelmekad motor får man leta efter.

 

man prioterar olika här i livet. jag lär nog inte ha motor hela dess livslängd troligen iaf. får försöka köra slut på den ute på havena  först  sen byta till en DYR fin liten balacerad yanmar eller kanske en lombardini som har den mest tekniskt  avancerade maskinenerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att en roterande propeller faktiskt bromsar mer än en låst!
Det för utom att det brukar låta en del när den snurrar.
Se t ex hur en helikopter kan nödlanda genom autorotation som det så fint heter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm okej.  ja man får lite olika svar angående detta. ljudet när den snurrar med är försumbart.  men bromsar den mindre om man stoppar den så skall jag prova det det nästa gång .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte så säker på att du kan jämföra med en helikopters autorotation eftersom man faktiskt inte ställer bladvinklarna så att du har en dragkraft uppåt förrän precis ett par meter från marken och då använder den dragkraft uppåt du kan få för at rädda helikoptern. I fallet ner har man ställt propeller vinkeln så att man istället får propellern att snurra mer eller mindre fritt för att skapa så mycket rotation man kan utan att övervarva maskinen,  men man har samtidigt en kraft på helikoptern som pekar nedåt.

Autorotation har du tex på ett vindkraftverk som snurrar av vinden utan större motstånd, när du går mot övervarv så ändrar du bladvinkeln för att bromsa vilket skapar ett större tryck på kraftverket. Så jag tror mer på SXK.s teori om att en fri propeller som får snurra med, skapar minst bromseffekt. Men problemet är nog mer att backslag eller motor inte tåler det samt att det normalt för en massa oljud.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken toppentråd, förstahandsinformation från någon med egna erfarenheter av kinamotorn. Tack för att du delar med dig av detta!

Ballad_Kopian; Om du vetat det du vet idag, skulle du ändå ha köpt motorn eller lagt till de ytterligare 30kkr som krävs för en motor från någon av de i Europa mer etablerade fabrikaten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommentar

Tror man ska dela upp det lite då man pratar om kinamotorer.

De som konstruerats/kopierats i Kina

De som tillverkas i Kina med styrning från störrer tillverkare i väst eller Japan.

 

Första alternativet är nog ofta klumpigare, ger mer oväsen (dåligt balanserade mm) och troligen inte samma livslängd

Andra alternativet kan vara riktigt bra.

Var förra veckan i Kina och såg med egna ögon vad som hänt senaste åren. Otrolig utveckling och mycket har blivit enormt mycket bättre. Åkte med en kollega i hans bil som tillverkats i Kina och var motsvarande byggd i väst.

Sedan så finns ett alternativ där det ser ut som en riktig produkt men är en kopia som tillverkats med felaktigt material och där mått och toleranser gör att den aldrig får samma prestanda och livslängd som en riktig motor.

Jämför med kopierade klockor som vid första anblicken kan se riktigt bra ut men är rena skiten.

Att Ballad-Kopian valt ett mindre lyckat alternativ är obergipligt då han sedan lagt enormt mycket arbete på att bygga upp sin båt och detta runt en gjutjärnsklump från Kina. Syftet är att göra en långfärd med båten och behöver man åtgärda något då så är ett känt fabrikat att föredra.

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett s-a gnäll från dig, Crabfish!

Om alternativet är att stanna på land, kan man inte köpa en billigare fungerande motor då heller? Om man prioriterar seglingen, måste man fortfarande köpa en DYR motor?

Vi prioriterar olika, sluta gnäll så f-at, du uppskattar ju jobbet han gjort på båten, varför denna vändning?

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det finns delade meningar om en fritt roterande propeller bromsar mer än en låst. De som faktiskt har mätt har kommit fram till att man skall låta propellern rotera fritt. Vissa av de som inte har gjort mätningar har kommit fram till att propellern skall vara låst.Dock kan vissa växellådor må bra av att propellern står still.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden borde inte vara så stor i de hastigheter en segelbåt uppnår.

På den tiden när jag flög med motorsegelflygplan så landade man i bland med motorn helst avstängd vilket ökade glidtalet markant jämfört med att ha propellern gående på tomgång. Skillnaden här var ju att motorn snurrade propellern i en hastighet som inte var proportionerlig med flygplanets hastighet så jämförelsen haltar kanske lite.

Hur som helst så var det synnerligen märkbar prestandaökning att stänga av propellern helt än att låta den snurra sakta på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar.. 

 

kortfattat NEJ.

 

bara ombyggnad av motorbädden som jag svetsa själv i rostfritt plus  att köpa nya motorkuddar då dom som skickades med var leksaker ett skämt helt enkelt. ett skämt som jag inte uppskatta då rikitiga motorkuddar kostar minst 1000kr st.   så bara bädden plus motorkuddar samt ombyggnad av insug då det var klumpigt  utformat och tog i. sen fick jag flytta värmeväxlaren och förbinda dom med kvalitetslang  som oxå var dyr. svetsa stoser och allt själv även ombygnad av insug, . detta  p.g.a  den är VÄLDIGT klumpig. mer kostnad enbart matrial  minst 10.000kr  allstå kostade motorn mej 40.000kr totalt igentligen.  hade jag tex valt en lombadnini  så hade jag inte behövt bygga om motorbädden . inte behöft  plasta upp en bula i sittbrunns golvet för toppen m.m. 

höll på att glömma . jag fick svetsa  egna vajer fästen i rostfritt.  tog  oxå sin tid. och rostfritt är ju inte gratis.

 

så mkt tid jag hade  sparat  plus att jag hade kunnat gjort båten större i salongen då motor kåpan tar mkt mer plats  eftersom motorn är så stor.

 

NEJ . jag hade inte köpt kina motorn.

 

men nu sitter åbäket i båten och fungerar bra . den är tämligen enkel och lätt att ha o göra med. och kräver ingen fackman för att lagas. delar bör ju finnas  eftersom  den sålts  en del . plus att den sitter i pumpar och traktorer i hela kina m.m.

men det skaqll tydligen vara nån slags  yanmar kopia  så det kanske är lättare än vad man tror med reservdelar. tex oljefilter köper jag från nån traktor eller bil som passar.  skall bara hitta nån impeller som passar oxå.

 

men jag var nyfiken på motorn  och ville  installera den och pröva. .

det är bra tryck i maskinen  den leverar verkligen.  låter mäktig .

hittils  driftsäker. jag litar på den nu iaf.   känns  som att den troligen kommer hålla länge. allt är så överdim och klumpigt.

 

tror jag hade köpt lombardini istället. om jag hade valt nu.  väl mkt teknik  men storleks skillnaden och vikt  skillnaden gentimot  kina motorn  är som störst  och då känns det som mest vinst. eller vad man skall säga.

sen låter dom lite tamt. men det är ju alla gånger komfort man vill åt och då skall maskinen vara tyst .

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan väl säga att jag tror  inte kineserna  gillar skit heller. dom tycker nog det är lika tråkigt  som oss att laga motorer. sen tror jag inte man kan jämnföra med tofflor (som nämndes i en liknande tråd) och klocker med en motor. motorn verkar säljas  över hela världen och finns överallt i kina. så den är nog pålitligt och driftsäker.  det är oxå det man får fram när man googlar på den.  det är väl ungefär som att köpa en äldre modell av motor. den är inte jämnförbar med dom nya kända fabrikaten. men om man backar 20-30år  så är den nog mer jämnförbar.  se det som istället för att renovera den gammla motorn.  och kanske samtidigt gå upp några snäpp i hk nm,ev . eftersom insprutningspumpen är jobbig och väldigt dyr att renovera  görs det sällan. och då resonerar jag att det är bättre att ha en splitter ny kina motorn  med tillhörande prestanda höjning i mitt fall 15hk  än en 30år gammal renoverad penta med en insprutningspump som gått  5000timmar tex. visserligen går insprutningspumpen oxå att renovera  men då börjar det som sagt bli dyrt.  ibland är  det bättre med nytt. dom 30år gamla motorerna börjar det bli svårt med reservdelar oxå vid  grundlig renovering tex.

 

det finns  olika annledningar till vissa val man gör . men visst jag hade ``hellre´ ´ valt en ny maskin av känt fabrikant.

men jag tycker att det är väl dyrt ibland. om jag skall ha jämnförbar prestanda med kina motorn så ligger dom mest kända fabrikaten  på det 3dubbla i pris. då kan man känna  att altenativet som kina motorn erbjuder kan vara intressant.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Respekterar dit val. Själv hade jag valt annan motor, trots prisskillnaden.

Men för att göra det val du gjort krävs det ett stycke av din otroliga drivkraft och du verkar ta varje svårighet som en utmaning att vinna över.

Imponerande.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar. Jag kan känna ibland och även nu när båten nästan är klar att jag har tagit vatten överhuvet. då även eknonomisk hur dyrt det har varit att bygga nytt/renovera samt problem och storleksmässigt på jobbet allstå hur tidskrävande det är. det har varit mkt på gränsen ibland vad man mäktat med.  så dina ord värmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt är inget flygplan. Det är skillnad på luft och vatten och därför går det inte bara att flytta över ett resultat som du uppmäter för ett flygplan.

 

Det blir större skillnad ju snabbare båten går. En stillastående fast propeller bromsar ganska mycket i höga farter och då kan det vara lönt att låta den snurra fritt.

 

Dock kan det vara mer slitage på växellådan om man låter propellern snurra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Småknepigt fysikaliskt problem.

Jag tror inte att det är någon skillnad på vatten och luft i detta avseende.

Men, en fallande helikopter kan bromsas genom att överföra helikopterns lägesenergi till rörelseenergi genom att accelerera rotor och motor och sedan använda denna rörelseenergi för att slutfasen sätta landningen.

Utan att veta något speciellt om helikoptrar gissar jag att uppbyggnaden av rörelseenergi sker med måttlig stigning på rotorn för att sedan öka stigningen just innan landningen.

Denna process liknar inte alls de förhållanden som råder om en propeller rör sig med konstant fart i vatten. Jag tror den då bromsar minst om den fritt får rotera med. Då blir skillnaden mellan propellerns fart (varvtal x stigning) relativt det omgivande vatttnet som minst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En propeller som får rotera med ger definitivt mindre motstånd än om den låses i något läge. När jag växte upp hade familjen en OE36 med motor VP MD11C och en rätt så stor, tvåbladig fast propeller. Med gasreglaget fällt bakåt stod propellern stilla, och när vi la gasreglaget i friläge roterade den med, under avgivande av ett klart hörbart, vinande ljud. Vi kallade det lite skämtsamt för att släppa på bromsen, fartskillnaden var nämligen klart märkbar, någon till några tiondels knop handlade det om. Så pass mycket att man tydligt seglade ifrån en båt som innan höll precis jämna steg.

Så, absolut är det så att en propeller som får rotera med ger mindre motstånd. Om det sen är nyttigt för drevet eller för lagren kring propelleraxel, det är en helt annan sak.

/Klas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten är till exempel mer visköst än luft. Denna typ av problem är mycket svåra. Om du är en hejare på finita elementmetoder kanske du kan lösa problemet. Jag tror inte att det går att spekulera fram en lösning. Men som sagt, om man mäter så skapar propellern mindre motstånd om den roterar fritt.



Senast ändrad av stensino | 08 september 2010 | 05:24



Senast ändrad av stensino | 08 september 2010 | 05:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kräver mer arbete att dra ut en skruv med kofot eller att skruva ut den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt test för tveksamma:
Fäll ned utombordaren med motorn avstängd och utan växel ilagd,när du seglar.
Kolla hur högt motorn reser sej.
Lägg i en växel och se skillnaden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte det snarare med att när propellern roterar så bildas det ett undertryck bakom bladen å så vill motorn dras uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det gör det säkert, men när proppen står still så blir det ännu större undertryck och motstånd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...