Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Henced

Inför vintern

Rekommendera Poster

Vad roligt Johan, skall försöka att inte mosa din båt då. Kommer min båt att hamna framför din då, när plockar du ut din båt på våren?

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det får du verkligen göra. Vi kan byta om du vill :)

Vad har du för motor på din förresten? Är själv riktigt sugen på Yamarin 68 DC, men det dröjer nog några sommar till.. Får se till att ta en tur i din båt till våren, har aldrig åkt i ngn Yamarin men har bara hört gott om dem..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Johan_M, om du bara hört gott om Yamarin så kan jag säga att vi gjorde en mardrömsaffär när vi köpte en Yamarin 59 HT. Båten var som ett äggskal, oerhört ostadig i havet och läckage i rutor. Båten var helt ny och tillslut fick vi lov att häva köpet efter ett års tjaffs med återförsäljare som inte lyckades åtgärda felen.

Nåväl, en annan sak som är bra att göra är att försöka avlasta trailerns däck från en lång förvaring. Annars förstörs axeltapparna lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Det var ju det med motorn, det sitter en 150hk på idag och efter en provkörning så kändes det helt ok med ca 35 på topp och piggare upp ur vattnet än jag trodde. Vi får testa nästa sommar och se om det känns ok, försäkringen sticker ca 6000 med 250hk och det är vad hela vinterförvaringen kostar så det är ju en annan sak.

Kvaliten verkar ju bra om man läser om den så jag hoppas att det skall vara bra, även den saken märker vi till sommaren.

Förövrigt så skall inte båten stå i ladan längre, fick besked idag av ägaren att han dubbelbokat så jag vart utslängd 2 dagar innan jag skulle ställa in båten, inte så bra kanske.

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som ägare av en Yamarin får jag nog oxå konstatera att ryktet tyvärr är bättre än båtarna. Men Yamarins verkliga kvalitetsnivå respektive deras kvalitetsrykte kvalar nog in för en helt egen tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ju själv inte så mycket att jämföra med, mina tidigare båtar från ungdomen var ju inga märkesbåtar direkt, men det funkade det med.

Så länge det inte faller isär så blir det nog bra, samtliga komponenter som värmare och spis är ju kända grejor och kan inte belastas yamarin om dom pajjar.

Om båten går fint i sjön och beslag osv sitter på plats så duger det fint, självklart får man väl gå över och tajta till skruvar osv ibland men sånt tycker jag är självklart på en båt när saker och ting är skruvade i plast och man skuttar omkring på vågorna.

Jag får väl återkomma med en rapport när jag fått chansen att prova båten en tid.

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha! då var båten inställd och det känns ju bra, lokalen är tydligen militärens gamla lokaler med avfuktare som går hela vintern. Jag antar att båten är torr och fin till våren.

En sak jag märkt är att med boggiekärra så känns det som att hjulen skall lossa när man svänger för skarpt, det blir väldiga vridkrafter i hjulen då, någon som vridit sönder något på sin bogggiekärra?

Nu är det bara den jobbiga väntan kvar, är det vår snart?

När lägger ni i era båtar?

Mvh Henrik

Senast ändrad av Henced | 01 november 2010 | 14:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat hjullagren så de inte glappar? Ta tag i hjulet och rucka ordentligt så känner du om de glappar. Naturligtvis är det lättare att kolla då trailer är tom. Det är ganska vanligt att hjullagren glappar, det gjorde de på min förra fast den var spritt ny !! Är den onte för gammal så kan du prova att dra åt dem lite. (annars kanske du måste byta)

Planerad sjösättning i början av maj :-)

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Jag vet att det är långt till våren även om det börjar kännas hoppfullt.

Nu börjar alla tankar snurra i huvudet om vad som skall göras inför sjösättningen.

I april tänkte jag göra lite inköp till båten, fick ju inget med från förra ägaren, bla skall det köpas tampar, ankare, sjökort, teakolja, wax osv. Eftersom jag har vägarna förbi Skene Järn imellanåt och det känns som dom är både kunniga och har bra priser tänkte jag handla av dom.

Båten är ju ganska ny, jag antar att rubbing och sånt är lite onödigt men behövs det någon typ av rengörning innan man vaxar, förutom vanlig tvätt, och vilket vax skall man använda?

Ankare är ju nästa pilsner, typ och vikt, några ideer?

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...