Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Henced

Inför vintern

Rekommendera Poster

Jag tänkte förvara båten hemma på trailer och för att spara lite slantar göra så mycket det bara går själv.

Eftersom jag inte haft båt innan så skulle lite tips vara på sin plats.Vad skall göras med båten innan man kan ta det lugnt och vänta på våren.Båten är troligen en yamarin 76 dc med fyrtaktsmotor allt från 07 (ej köpt ännu)

Någon som orkar hjälpa till med en lite lista?

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis till båten (om det nu blir den).

Det första du skall göra när du tar upp den är att tvätta (högtryck) ordentligt undertill. Är den bottenmålad kanske du skall ta det lite lugnt med högtryck då färgen troligen kan spolas av en del. (har ej bottenmålat så jag är lite osäker) Tvätta resten som vanligt, använder själv vanligt bilschampo, ta det lite lugnt med teaken använd ej högtryck då träfibrerna reser sig med högtryck, när den torkat bör du olja in den, te x kinesisk träolja för teak. Om du orkar, vaxa hela båten så slipper du det i vår. Plocka ur alla dynor, tampar, stolar (som går) mm dvs töm den helt, detta förvaras inomhus i värme. Öppna bottenpluggen (under motorfästet längst ner) och se om det finns vatten som vill ut. Ta båten till en auktoriserad verkstad för att få en riktig service på motorn, se till att du får med serviceboken då det påverkar andrahandsvärde och garantier. Skaffa pallbockar, kanske ej nödvändigt, för att palla upp trailern så du inte får platta däck. Skaffa eller bygg en stabil träkonstruktion som du kan ställa över hela ekipaget och täck sedan med en stooor glasfiber pressenning, den skall inte ligga tätt utan ganska luftigt över båten. Glöm inte att öppna alla stuvluckor och skrovfönstren för att lufta. Jag skulle inte ha kapellet moterat utan ta bort det och förvara inomhus. Du har väl även spis, kyl, vattentank samt toa... är lite osäker på hur du gör med dessa men det ska väl stå i instruktionsboken som finns till båten. Hoppas detta hjälper dig något. Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack Johan.

En riktigt bra lista, ska ändå försöka hitta någon billig lokal att varmförvara båten men detta var bra, tackar

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du kan med gott samvete förvara den i en lämplig lada, är betydligt billigare. Töm den bara helt som jag skrev så fukar det bra. Då behöver du heller inte bygga en ställning utan dra pressenningen över hela klabbet bara, skall vara luftigt! Lås båten med klass 3 kätting/lås i en lämplig bjälke i ladan så gäller stöldskyddet också. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Det blev den båten som planerat och jag har börjat plocka ut allt som är löst, dock så sitter ryggdynor och sitsen fram brevid förarstolen fastskruvat, hur viktigt är det att plocka bort allt.

Måste man börja skruva loss detta och isåfall hur sitter dessa fast, är det skruvat bakifrån?

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, bara lite avundsjuk!
Tror inte att det skall vara någon fara om du lämnar det som är fastskruvat, de skall ju tåla fukt. Jämför med en bil som står ute, kan ju vara både skinn, mocka och tygklädsel och de tar ju inte skada. Se till att det är luftigt så går det nog bra. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har fått en plats i en gammal lada så fukten tror jag inte är så farlig, är faktiskt mest rädd för möss, inte så kul om dom gnager på inredningen.

Troligen kommer dom väl inte in i båten, den är ju rätt hög där den står på trailern

Återigen, tack Johan

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoj! En bekant har sin yamarin förvarad på precis samma sätt.

I hans försäkring så räcker det med att han skruvar bort hjulen på trailern och ställer den på pallbockar så räknas den inte som trailer längre utan båtvagga varpå han inte behöver dra massa kedjor kors o tvärs. Självklart har han samtidigt ett kulkopplingslås monterat på draget.

Kolla med ditt försäkringsbolag hur det gäller för din del och grattis till ett mycket lyckat båtköp!

Med ett skrov som ditt blir säsongen alltid lång ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om trailern har gummirullar så tål de inte att båten tynger hela vintern, de blir platta närmast motorn (där båten är tyngst).

Yamarin 76 har väl spoltoa? Pumpen, slangar och septitanken behöver tömmas så att de inte fryser sönder. Vissa häller i matolja istället... Finns gamla trådar att läsa om det.

Och färskvatten -- kolla att vattenpumpen är tom. Min räcker att suga ur kranarna med våtdammsugare, plus köra en stund extra när vattnet är slut. Första hösten monterade jag även loss rören kring pumpen, men där fanns inget vatten kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eeee.....

Ursäkta men det var nog ett av de dummaste tips jag hört!
Du tycker seriöst att det är enklare att demontera trailerns hjul och palla upp den med bockar än att låsa med en (1) kätting ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips.

Toaletten är aldrig använd så jag antar att jag slipper det arbetet detta år, men nästa vinter åker matoljan fram

Vattentanken har jag tömt och kört pumpen, kanske borde ta våtdammsugaren också för att få bort det sista.

Angående trailern så är det riktiga luftfyllda hjul hela vägen så det borde vara lugnt.

Tackar för tipsen

Mvh Henrik



Senast ändrad av Henced | 22 september 2010 | 21:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en vattentoa med tank så behöver du tömma den tanken och toan också. I själva toa-skålen räcker det med lite matolja (sägs det), spolarvätska eller glykol.

Om du inte får motorn till en verkstad för service innan det blir kallt måste du byta växelhusolja. Risken finns att det har kommit lite vatten i oljan som kan orsaka frostsprängningar. Du bör också spraya in lite konserveringsolja i tändstiftshålen och tömma förgasare och bränslefilter.

Allt detta är lätt att göra själv och sparar en del pengar om verkstan inte behöver göra det.

 

Lycka till!

 

PS

Båten ska inte vila mot sidorullarna/hjulen utan mot rullarna längs kölen. Inte bara hjulen tar skada om båten ligger mot dem utan också botten kan bli intryckt där.



Senast ändrad av ChristerN | 22 september 2010 | 21:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Båten skall till marina på tisdag för service samt vinterkonservering av motorn, i samband med detta så monterar dom  godkänt motorlås på båten.

Toaletten och toatanken är som sagt inte använd ännu men nästa år så.

Angående kärran så är det små lufthjul även under båten som ligger vid kölen, jag antar att detta inte skadat båten , bifogar en bild på kalaset.

 

Mvh Henrik

post-10016349-1394236514,016_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fin ut :-) ! Oroa dig inte för att båten står på kärran, inget har hänt med mina stödhjul på 2 vintrar så.. Ett tips är att skaffa ett hamnkapell till nästa säsong, så mycket smidigare och snabbare att ta av och på samt att du slipper slita på kapellet (fågelskit mm). Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag hmm har en Volvo V70 II, vet att den är lite för lätt men troligen blir den en något större bil i april nästa vår.

Jag lånade min fars lätta lastbil MB när jag drog hem den från K-Hamn och körde på natten, gick lungt och fint men var riktigt trött när jag kom hem på morgonkvisten vid 05:15.

Jag har båtplats så båten skall ju inte köras fram o tillbaka så det löser sig nog.

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eeee....

Nej, det är inte det dummaste du hört om du visste skillnaden i försäkring mellan att ha båten stående på en trailer med ett klassat lås och fyra meter klassad kätting eller att ha den stående på samma trailer fast utan hjul och den är klassad som vagga. Sen om man är lite paranoid så underlättar det ju att veta att det är mycket lättare klippa upp ett lås än att beställa en uppsättning hjul om man vill stjäla båten ;)

Vad som är enklare eller svårare har här aldrig diskuterats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur gör man med batterier, jag antar att man plockar in dessa under vintern, dock stora och placeringen gör det inte lättare att få ut dom.

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är bara batterierna fulladdade klarar de sig över vintern i båten

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startbatteriet är känsligast, så vill du att det ska klara sig så koppla åtminstone bort ena polen, så att ingen krypström eller förbrukare tömmer det under vintern.

På min båt upptäckte jag efter första vintern att både startspärr (den röda lampan som blinkar), klockan på instrumentpanelen och GPS (plus kanske fler delar?) är kopplade direkt på startbatteriet (förbi batterinyckeln). 

Men eftersom jag har tillgång till ström så tycker jag att det är enklare att hålla batterierna fulla med laddare. Landströmmen laddar förbrukningsbatterierna och laddaren till bilen har jag inkopplad på startbatteriet. Har läst att batterierna håller längre om de motioneras av underhållsladdning från en modern laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok

Har ingen laddare ännu, skall väl på sikt montera detta i båten.

Känns kanske bäst och ta sig besväret att montera ut batterierna under vintern.

Imorgon skall jag dra ner båten till marinan och få motorn servad och vinterkonserverad, man kan ju även passa på och fråga dom om lite tips och tricks.

Tack för alla svar. Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog inte ens fundera på att ta ur batterierna. Dom ska förvaras torrt och svalt och minusgrader är inget problem för fulladdade batterier. I alla fall så länge det inte är kallare än -67 grader...

Antagligen har batterierna en bättre tillvaro i båten än hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joo... Men det är ju HELT orealistiskt att de efter säg 4 månader, utan tillsyn, är 100% laddade. Då  i mitten av februari kan det smälla till och bli riktigt kallt en vecka.

Om batteriet har 50% laddning kvar (12,3 volt för vanligt blybatteri, om jag minns rätt), så är fryspunkten -23 grader. Om det är ett batteri som är några år gammalt och det finns någon liten krypström, så visst kan batterier tappa mer än hälten av laddningen, ensamma i båten. Det gjorde mitt förra startbatteri.

Som sagt, ta åtminstone bort ena polen på varje batteri (stäng av alla förbrukare först).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

Garaget hemma är både torrt och svalt, har väl ca 10 grader där på vintern.

Eftersom jag just köpt båten och inte vet hur väl laddare dom är så blir man lite osäker, inte så kul om det första man behöver är nya batteri när våren äntligen kommer.

Tror att jag tar ut dom denna vintern med förra i färskt minne. Nästa höst har man nog lite mer kolla på saker och ting och då kan som säkert sitta kvar.

Får väl iallafall kolla hur svårt det verkar vara att ta ur dom till att börja med.

Tack för input/ Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag haft båten hemma (som du) hade jag absolut låtit dom sitta kvar och underhållsladdat på plats med en enkel Ctek-laddare t.ex.

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vinterförvarar på båtvagn, pallar upp den med slipersbitar och tar bort hjulen. Skonar hjulen och vagnen klassas som vagga för försäkringsbolaget.

Om du låser kulhandsken så kolla hur enkelt det är att skruva bort bultarna till kulhandsken, ta bort den låsta och montera en ny kulhandske....knäckmuttrar eller svetsa fast muttrarna.
Enklare att palla upp och och billigare än dyra lås.

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, jag har själv minsta sortens C-Tek. Enkel och idiotsäker (säger till om man kopplar /- fel).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det låter bra men nu skall jag inte ha båten hemma längre, jag har fått en plats i en lada (kallt) och jag tror inte det finns tillgång till ström.

Men tack för alla tips, en c-tek skall inhandlas omgående iallafall.

 

Mvh /Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte laddat mina batterier under vintern men mätt spänningen några gånger för att se så allt varit OK, har aldrig hamnat under 12,6 volt. Dock kanske man ökar livslängden på batterierna om man även laddar dom ibland under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får gratulera Henrik!

Jäkligt snygg båt du köpt!
När du kör in båten på lördag står det en fin båt i hörnet, körde in min där idag :-)

Ha det gott!

Johan
(Magnus kusin)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...